• Thu 9 May 2019 11:20
    278 visningar
    3 svar
    +2
    3
    278

    Det är inte svårt att älska Europa - SDs nya valfilm

    Sverigedemokraterna lanserade nyligen sin valfilm inför EU-valet den 26 maj (länk nedan) och det hade varit intressant att höra era tankar och åsikter kring videon.

    Själv tycker jag filmen är väldigt välgjord med många intressanta perspektiv, framförallt diskussionen kring Europa kontra EU. Vår gemensamma kontinent Europa är fantastisk, medan vi hade kunnat vara utan delar av klåfingrigheten och centraliseringen i EU-samarbetet. Det är varje EU-lands unika kultur och historia som gör Europa intressant och värt att bevara, inte EU-apparaten i sig.

    Sverigedemokraterna lyckas (i likhet med tidigare valrörelser) föra fram ett perspektiv som de andra svenska riksdagspartierna är dåliga på att fånga upp och artikulera. Jag tror också partiet gör rätt i att betona en positiv förändring inifrån Bryssel, snarare än ett utträde.


    ">

  • Svar på tråden Det är inte svårt att älska Europa - SDs nya valfilm
  • Anonym (SD?)
    Thu 9 May 2019 11:47
    #1
    +1

    Vad heter filmen "Vända kappan efter vinden" eller "Vi har våra principer, och passar inte dem har vi andra" eller "Igår Sverige, idag Europa!" eller "Rösta på oss idag, imorgon vill vi något annat!"

  • Anonym (J)
    Thu 9 May 2019 12:57
    #2
    +2
    Anonym (SD?) skrev 2019-05-09 11:47:43 följande:

    Vad heter filmen "Vända kappan efter vinden" eller "Vi har våra principer, och passar inte dem har vi andra" eller "Igår Sverige, idag Europa!" eller "Rösta på oss idag, imorgon vill vi något annat!"


    Löfven och sossarna?
  • Anonym (Kerst­in)
    Thu 9 May 2019 16:19
    #3

    Förstår mig inte på det hela med varje lands kultur är värd att bevara, Vilka länder? Menar man Sverige idag eller på 1800-talet, Finland vara svenskt i 600 år är de svenskar eller finnar?

    Polens gränser har alltid varit olika, hur ser man på Baskien? Är samerna ett folk med ett eget land eller ska de vara uppdelade över 4 länder? Är västra Ryssland europeiskt? Var går gränsen för Europa, hur kan Kanarieöarna räknas till Europa när de ligger i Afrika?

    Europa har alltid varit ett stort område med olika befolkningsgrupper som samlats i olika "länder" genom århundraden. Jag som kommer från Bohuslän ser mig mer som norsk än som skåning- min kultur och mina släktingar var norska i många hundra år.

    Vilka gränser ska vi användas oss av när vi värnar varje lands kultur? Många europeiska länder som Kroatien har gränser som knappt är 30 år gamla.

Svar på tråden Det är inte svårt att älska Europa - SDs nya valfilm