• Wench85

    Vad kul det är att räkna kalorier! Vill du vara med?

    Långsamt har det smugit på sig, ett halvt kilo här och ett halvt kilo där, och nu står jag med 71 kg till mina 166 cm, med ett BMI som precis hamnar på övervikt.

    17/4 köpte jag en smart garmin-klocka som bl a räknar steg och puls.
    Någon vecka senare såg jag mig bakifrån i en spegel och upptäckte att jag fått fettvalkar på ryggen. Plötsligt kände jag att nä, nu jäklar ska jag ta tag i detta! Och jag ska göra det rätt och smart, inga svältdieter utan långsiktigt hållbart. 

    För första gången i livet har jag börjat räkna kalorier och det är så förbaskat kul! Min klocka är kopplad till Garmin connect, i vilken massa statistik från dagen samlas. Garmin Connect är i sin tur kopplad till appen My fitness pal. Jag kan varmt rekommendera den till alla!

    I appen skrev jag in mina mått, mål, aktivitetsnivå etc. Den räknar då ut att jag ska äta cirka 1450 kalorier per dag för att gå ner 0,5 kg per vecka. När jag tränar lägger den automatiskt på att jag bör äta mer kalorier. Låter det rimligt, ni som har mer erfarenhet av kaloriräkning? 

    I appen loggar jag allt jag äter och den verkar ha en enorm databas över livsmedel. Vill jag lägga till samma sak som igår till exempelvis lunch är det genom en knapptryckning. Nu första veckorna väger jag det mesta (hemma, i köket så inte barnen ser och får wierd kroppsuppfattning) för att lära mig hur mycket saker och ting väger. 

    1450 kalorier (+ett par hundra) är ganska mycket tycker jag. Igår åt jag:
    Omelett 3 ägg: 311 kalorier
    Couscoussallad: 342 kalorier
    Pasta Carbonara: 474 kalorier
    Turkisk yoghurt, pumpakärnor, frysta blåbär: 232 kalorier
    2 ägg med majonäs: 345 kalorier
    Totalt: 1703 kalorier
    3 km promenad gav att jag skulle äta +381 kalorier. 1450+381=1831 så trots att jag åt så mycket borde jag ätit lite mer och får kämpa för att uppnå kalorimålet.

    Så min teknik är att jag ändrat ganska små saker, men som jag hoppas ger långsiktig, hållbar, förändring i livet. Det är väl rätt och smart?
    Innan: Gick i genomsnitt 4000 steg/dag, stillasittande jobb, tränade aldrig, åt ingen frukost, åt jätteladdning middag och lösgodis ett par gånger i veckan...
    Nu: Går minst 7500 steg/dag (snitt 11 000 steg/dag). Äter ca 1500 kalorier per dag, frukost, lunch, middag och ett par mellanmål. Försöker välja smarta kalorier, typ hellre fett- och proteinrikt än kolhydratrikt. 

    Idag vägde jag mig och efter två veckor av många fler steg än tidigare och en vecka av kaloriräkning är jag redan -1,2 kg! 

    Är det nån mer som räknar kalorier? Hur går det för er? Vilka hjälpmedel använder ni? Några bra appar eller liknande?

  • Svar på tråden Vad kul det är att räkna kalorier! Vill du vara med?
  • Duckan

    Jag har provat på lite kaloriräkning men min kropp svarar inte så bra på vitktnedgång. Har dålig förbränning men annars gillar jag idén om att ha lite koll på vad man stoppar i sig.

    Detta gör mig lite fundersam:
    3 km promenad gav att jag skulle äta +381 kalorier

    Det låter som väldigt mycket kcal för en så kort promenad? Inte ens om jag joggar 5 km bränner jag så mycket som 381 kcal och skulle inte äta mer bara en liten jogg.

  • Nonym

    Tycker det funkar precis lika bra att helt enkelt bara väga sig en gång i veckan, står vågen still så fortsätter jag som vanligt, har jag gått upp så unnar jag mig lite mindre och har jag gått ner så äter jag lite mer.

    Har vägt samma (plus minus 2 kg) sen jag var 20 (är idag 33 och har fått ett barn) och får inte panik om kroppen ser lite annorlunda ut.. så länge jag mår bra och orkar jobba (har tungt jobb) så ser jag ingen mening med denna BMI-hets..

    var hos läkaren i förra veckan (har delade magmuskler och bråck och behöver antagligen en operation) och han tyckte jag var ?magerlagd?.. ligger ett kilo(!) från övervikt enligt BMI, så det där är inget jag litar på..

  • Wench85
    Duckan skrev 2019-05-09 14:03:03 följande:

    Jag har provat på lite kaloriräkning men min kropp svarar inte så bra på vitktnedgång. Har dålig förbränning men annars gillar jag idén om att ha lite koll på vad man stoppar i sig.

    Detta gör mig lite fundersam:
    3 km promenad gav att jag skulle äta +381 kalorier

    Det låter som väldigt mycket kcal för en så kort promenad? Inte ens om jag joggar 5 km bränner jag så mycket som 381 kcal och skulle inte äta mer bara en liten jogg.


    Tack! Nu när jag tittar närmare i appen verkar jag ställt in den att räkna dubbelt! Både lunch och eftermiddagspromenaden räknades både från klockan och mobilen. Tack! 
Svar på tråden Vad kul det är att räkna kalorier! Vill du vara med?