• Anonym (Anonym)

    Tips på bra privat barnmottagning i STHLM

    Någon som har erfarenhet av någon bra privat barnläkare i stockholm som ni kan rekommendera?

  • Svar på tråden Tips på bra privat barnmottagning i STHLM
  • Anonym (Louise)

    Nej men jag kan tänka mig att barnsjukhuset Martina vid Sophiahemmet är bra.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Louise) skrev 2019-05-09 19:51:35 följande:

    Nej men jag kan tänka mig att barnsjukhuset Martina vid Sophiahemmet är bra.


    är den privat?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (A) skrev 2019-05-10 12:25:51 följande:

    www.ptj.se/stockholm-kids/

    Var där och gjorde allergikoll på barnen. Fick tid snabbt, och lokalerna var trevliga och fräscha.


    Tog läkaren er på allvar?
  • Anonym (privat)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-05-10 12:26:39 följande:
    Tog läkaren er på allvar?
    En läkare kommer alltid att göra en bedömning av patienten oavsett om hen arbetar privat eller inte. Vad ni som föräldrar förväntar er stämmer inte alltid med vad läkaren anser relevant eller anser behöver utredas. Därför går det inte att svara på om läkaren si eller mottagningen så tar det man säker för på allvar.

    En vettig läkare kommer inte att inleda en massa utredningar och behandlingar som hen inte ser behov av. Men en vettig läkare kan förklara det i så fall och få er att förstå vad som behöver utredas/behandlas och inte.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (privat) skrev 2019-05-10 12:29:36 följande:

    En läkare kommer alltid att göra en bedömning av patienten oavsett om hen arbetar privat eller inte. Vad ni som föräldrar förväntar er stämmer inte alltid med vad läkaren anser relevant eller anser behöver utredas. Därför går det inte att svara på om läkaren si eller mottagningen så tar det man säker för på allvar.

    En vettig läkare kommer inte att inleda en massa utredningar och behandlingar som hen inte ser behov av. Men en vettig läkare kan förklara det i så fall och få er att förstå vad som behöver utredas/behandlas och inte.


    Vi vet men vissa läkare är rentav farliga och det har hänt att läkare friskförklarat patienter med pågående stroke osv. Därför är vi ytterst noga med att välja en kompetent läkare.
  • Anonym (privat)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-05-10 12:33:33 följande:
    Vi vet men vissa läkare är rentav farliga och det har hänt att läkare friskförklarat patienter med pågående stroke osv. Därför är vi ytterst noga med att välja en kompetent läkare.
    Så kan det ju vara. Men att en läkare arbetar på en privat mottagning innebär inte automatiskt att hen har hög kompetens.

    Hur går ni till väga när ni bedömer läkarens kompetens?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (privat) skrev 2019-05-10 12:46:47 följande:

    Så kan det ju vara. Men att en läkare arbetar på en privat mottagning innebär inte automatiskt att hen har hög kompetens.

    Hur går ni till väga när ni bedömer läkarens kompetens?


    Det har jag ju inte heller påstått, det kan finnas andra anledningar till att man söker sig till privat vård.

    Det är givetvis svårt att bedöma, vissa läkare är helt enkelt nochalanta vilket kan vara livsfarligt.
  • Anonym (privat)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-05-10 12:50:43 följande:
    Det har jag ju inte heller påstått, det kan finnas andra anledningar till att man söker sig till privat vård.

    Det är givetvis svårt att bedöma, vissa läkare är helt enkelt nochalanta vilket kan vara livsfarligt.
    Ja, ni får ju ha vilka anledningar ni vill såklart. men det jag menar är att det är svårt att bedöma kompetens eller engagemang hos en läkare, och att arbeta provat är ingen garanti för något av det. Det kans också vara så att ni föräldrar har en uppfattning om vad som är kompetens och vad läkaren bör utreda och/eller behandla och att läkaren har en annan uppfattning. Då kan läkaren vara ytters kompetent och engagerad men ändå inte ge er det ni vil ha eller förväntar er.

    Det är svårt att bedöma någons kompetens fullt ut. Att ni tror/vet att vissa läkare är nonchalanta kommer ju tyvärr inte att hjälpa er att hitta kompetens.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (privat) skrev 2019-05-10 13:06:24 följande:

    Ja, ni får ju ha vilka anledningar ni vill såklart. men det jag menar är att det är svårt att bedöma kompetens eller engagemang hos en läkare, och att arbeta provat är ingen garanti för något av det. Det kans också vara så att ni föräldrar har en uppfattning om vad som är kompetens och vad läkaren bör utreda och/eller behandla och att läkaren har en annan uppfattning. Då kan läkaren vara ytters kompetent och engagerad men ändå inte ge er det ni vil ha eller förväntar er.

    Det är svårt att bedöma någons kompetens fullt ut. Att ni tror/vet att vissa läkare är nonchalanta kommer ju tyvärr inte att hjälpa er att hitta kompetens.


    Just därför skapade jag denna tråden för att jag söker föräldrar med erfarenhet av bra barnläkare i Stockholm.
  • Anonym (privat)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-05-10 13:12:29 följande:
    Just därför skapade jag denna tråden för att jag söker föräldrar med erfarenhet av bra barnläkare i Stockholm.
    Jag känner till en massa bra barnläkare i Sthlm. Men de flesta jobbar inte på någon privatklinik. Och det är inte heller säkert att du skulle dela min uppfattning om vad som är en bra läkare. De flesta har också olika specialiteter så beroende på vad barnet har för symtom så behöver man söka olika läkarkompetens.
  • Anonym (Märta)

    Jag går med mina barn på Barncentrum i Solna. Vi åker ända från Nacka till dem för vi är så nöjdaHjärta

  • Anonym (Inte Sthlm)

    Nu bor jag inte i Sthlm...MEN jag skulle rekomendera er att söka er till en motagning , privat el inte som tar emot läkarstudenter... De bästa om mest nogranna undersökningarna jag och mina barn fått har varit då vi hamnat hos en AT el ST-läkare .. Dessa läkare som kommit långt i sin utbildning och är mer el mindre färdiga läkare är oftast mycket noggranna, tar hellre ett test för mycket än ett för lite, konsulterar kollegor och tror sig inte kunna allt -och avfärdar därför ingen diagnos pga att den inte passar 100% in i vad den " ska" vara..De har ett öppnare sinne och ofta även mer tid/patient .. Ser jag på kallelsen att det är detta eller en av de äldre läkarna på min VC jag eller barnen fått vet jag att jag kommer träffa en läkare som tar sig god tid att lyssna på mig som patient eller förälder och ta mig på allvar

Svar på tråden Tips på bra privat barnmottagning i STHLM