• Anonym (Kattja)

Husdjur vid separation?!

Hur har ni som skilt eller separerat er gjort med era gemensamma husdjur?

Det är så sällan man hör eller läser om vad en separation gör för våra pälsklingar.

Min sambo flyttade tillfälligt ut för några mån sedan efter en längre tids osämja. Jag har aldrig fått så ont i hjärtat som då. Att vi bråkat och jag slängt ut honlm var en sak men att se min katt bli så ledsen skar verkligen i hjärtat. Hon vankade fram och tillbaka till dörren. Varje gång det hördes ett ljud i trappen sprang hon till dörren, och blev lika ledsen varje gång. Hon slutade äta och blev nedstämd. Att sen se hennes lycka den dagen han satte nyckeln i låset var obeskrivlig. Naaaw

Nu slutade vårt bråk bra men det kanske blir annorlunda nästa gång? Hur ska vi nånsin kunna vara ifrån varandra? Jag är kanske märklig men jag tror att djuren blir precis lika ledsna som vi blir det är bara det att vi inte kan förstå deras språk.

Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Husdjur vid separation?!
  • Anonym (K)

Och ändå äter du kött och dricker mjölk?

• Anonym (Kattja)
    Anonym (K) skrev 2019-05-09 16:48:30 följande:

Och ändå äter du kött och dricker mjölk?

Nä jag är vegetarian. Har varit sedan barnsben.

Ditt inlägg har lite barsk ton. Är det fel att bry sig om sina djur när man separerar?

Jag har en fd väninna som kör varannan vecka med både barn och hund. Den hunden mår mycket dåligt.
  • Anonym (Qwerty)

Känner två familjer som kör hund och barn växelvis. Verkar funka bra. Den ena har bott så sen valp.

• Anonym (Nj)

Djuren är våra egna.

Jag har mina hundar där jag har huvudansvaret och han har sin hund där han är huvudansvarig. Även om vi båda tar ansvar för alla djur som finns i hushållet.

Vid separation så behåller vi respektive djur, visst skulle jag sakna ihjäl mig efter hans hund men att skicka djuren fram och tillbaka varje vecka tror jag inte på. Hans hund är vårdhund och används i jobbet och mina hundar är agility och spårhundar som tävlas, så i vårt fall skulle inte ens den uppdelningen fungera.

• Anonym (XxX)

Vi vet redan att katten är min och hunden är hans, skulle vi separera så delar vi det så. Han är inte så glad i katten och katten är inte så glad i honom. Jag är kattens människa. Hunden tyr sig något mer till mig eftersom jag varit hemma mest, men jag ville inte ha den från början och även om jag tycker om den så vill jag absolut inte ha eget ansvar för den.

• FreshLinen

Vi hade nyss skaffat hund när vi skildes. Han hade tjatat om att skaffa hund i flera år bara för att kunna komma ut (han var sjukpensionär) och vi alla hjälpte till och spara, sen struntade han bara i henne.

Sen tidigare hade vi två katter sim vi gett i present till hans dotter.

När jag sa att jag ville skiljas så hämnades han genom att lämna tillbaka hunden till uppfödarna och ta de få pengar vi fick tillbaka själv (hans dotters alla veckopengar fick hon inte ett öre av).

Katterna älskade mig och jag dom. Det var jag som tog hand om dom. De låg hos mig på natten och i soffan och kom till mig så fort jag kom hem. När jag gick promenad med hunden så följde båda katterna med. Den ena gick alltid med som en hund utan koppel.

Idag vet jag inte hur någon av djuren mår. Katterna flyttade med honom till en liten lägenhet från att varit utekatter i villaområde. Han påstod att han skulle gå ut med dom i sele men jag känner honlm alldeles för väl för att veta att det är skitsnack.

Svar på tråden Husdjur vid separation?!