• Anonym (Skitunge)

Dålig boendereferens eller onödig oro?

Hej alla visa familjelivare <3

Jag befinner mig i ett lägenhetsbyte och inväntar referens till min nya hyresvärd. Jag har alltid bott hos min nuvarande hyresvärd, i olika lägenheter då jag flyttat internt med jämna mellanrum (cirka två-tre år åt gången).

Så långt bak jag kan minnas på dessa tolv år så har jag inte haft några klagomål från hyresvärden, men jag har som många andra i världen haft mina kriser genom åren och kan absolut inte redogöra för månad för månad. Kanske har något hänt för längesen som jag inte minns idag, dvs kanske har jag glömt bort något klagomål jag någon gång fått.

Nu när jag ringde banken för att kolla hur mina hyresbetalningar sett ut genom åren (längre bak än senaste tre åren) så känner jag en känsla av katastrof. Vissa månader (ett par) har jag betalat hyran en vecka sent, väldigt många månader ett par dagar sent (verkar ha varit snarare regel än undantag) men den har alltid kommit in och jag minns faktiskt inte om jag fick påminnelser eller om jag ringde själv för att förklara för banken.

Detta känns jättejobbigt. Jag var då cirka 25 år och jobbade på timmar i restaurang, hankade mig fram och levde loppan. Idag lever jag under betydligt mer ordnade former och senaste tre-3.5 åren så har jag varit väldigt noga med att betala hyran i tid och först av allt! När jag nu ska betala en betydligt lägre hyra så kommer det såklart vara en baggis att betala den (annat var det då).

Borde jag vara orolig för mina referenser? Jag hade varit mer chill om min nya hyresvärd var större/allmännyttig/kommunal, de brukar väl titta en begränsad tid bak. Denna är privat och mindre. De är kinkigare. Jag sitter på nålar och börjar gråta när som helst. Jag vill så gärna att detta byte ska gå igenom.

• Svar på tråden Dålig boendereferens eller onödig oro?
  • Anonym (Skitunge)

Oj. Förklara för hyresvärden * skulle det stå - inte banken!

• Anonym (Skitunge)

Puff.

Snälla någon, svara. :(

• Anonym (Jag)

Jag tror inte att du behöver oroa dig alls!

• Anonym (Skitunge)
    Anonym (Jag) skrev 2019-05-10 20:50:07 följande:

Jag tror inte att du behöver oroa dig alls!

Inte?

Hade du hyrt ut till en skitunge som mig? :(

Hatar att vänta och inte veta.
  • Anonym (Ja)

Ja, vi hade informerat om sena hyror, det vill man inte ha som mindre värd.

• Anonym (Skitunge)
    Anonym (Ja) skrev 2019-05-10 21:24:54 följande:

Ja, vi hade informerat om sena hyror, det vill man inte ha som mindre värd.

Oki. När du skriver "ni", vem menar du då?

Tänker du att du som mottagande hyresvärd hade pratat med mig, med tanke på att det rör sig om tre-fyra år bakåt i tiden?

Jag skulle gärna vilja gå vidare från min hektiska period med tanke på hur bra jag skött mig. Har inga betalningsanmärkningar eller skulder till vare sig hyresvärd eller kronofogden och aldrig haft. Hyran har på alla tolv år alltid kommit in. Någon preskriptionstid borde det väl ändå vara när man i princip växt upp boendes hos dem. Känner jag, personligen, som lekmannamässig privatperson.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Skitunge) skrev 2019-05-10 22:14:12 följande:
    Oki. När du skriver "ni", vem menar du då?
    Tänker du att du som mottagande hyresvärd hade pratat med mig, med tanke på att det rör sig om tre-fyra år bakåt i tiden?

Jag skulle gärna vilja gå vidare från min hektiska period med tanke på hur bra jag skött mig. Har inga betalningsanmärkningar eller skulder till vare sig hyresvärd eller kronofogden och aldrig haft. Hyran har på alla tolv år alltid kommit in. Någon preskriptionstid borde det väl ändå vara när man i princip växt upp boendes hos dem. Känner jag, personligen, som lekmannamässig privatperson.
    Som tidigare/nuvarande hyresvärd. När vi lämnar referenser tar vi med sena betalningar för de senaste fem åren.
  • Anonym (Skitunge)

Ja, ok. Jag pratade med min nuvarande hyresvärd och frågade hur de brukar göra. De sa att de tittar på hela boendetiden. Kan du se att det blir lite jobbigt för mig?

Vet du kanske om det skulle kunna finnas något sätt för mig att kringgå det/få dispens av något slag? I form av borgensman, någon som går i god för mig eller dylikt?

Anonym (Ja) skrev 2019-05-10 22:39:20 följande:

Som tidigare/nuvarande hyresvärd. När vi lämnar referenser tar vi med sena betalningar för de senaste fem åren.

• Anonym (Jag)

Om du har skött dig felfritt i flera år så tror jag det väger tyngre, du har ju visat att du skärpt till dig.

Kontakta den nya värden och förklara din oro (kalla dig dock inte för skitunge eller dyl då).

• Anonym (Skitunge)

Hehe, nä, givetvis kommer jag ju vara lite mer välformulerad än så när jag ringer. Men det låter väl bra, om de ändå ska veta det så kanske de lika bra kan få det av mig.

Felfritt vet jag inte om det varit. Undrar hur långt det ska gå för att inte räknas som felfritt länge/var tröskeln går s a s. Åtminstone har jag, som sagt, inte fått något klagomål av hyresvärden - varken muntligen eller skriftligen. Det är en stor hyresvärd och många lär ha varit betydligt mer stökiga än jag.

• Anonym (Uthyrare)

Jag jobbar som uthyrare för ett kommunalt bostadsbolag och jag skulle då inte vara orolig. Privata hyresvärdar har en tendens att vara hårdare i sin bedömning men du har vad jag förstår skött hyran utan anmärkning de senaste åren, eller har jag fel? Du har inga störningsanmärkningar, inga obetalda hyror, inga skulder hos KF. Har mycket svårt att tro att du kommer lastas för att du slarvat några dagar med hyran för så pass många år sen. Jag som uthyrare skulle definitivt godkänna dig som hyresgäst. Om du känner dig så pass orolig ändå så tycker jag att du kan ringa och höra med nya hyresvärden. Var ärlig med att du för x antal år sedan hade svårigheter med att sköta hyran i tid då omständigheterna kring arbete och inkomst såg annorlunda ut än idag, men att du de senaste åren skött det galant. Och att du varken har skulder hos KF, störningsanmärkningar eller obetalda hyror. Att du dessutom byter till en billigare lägenhet är också en fördel för dig i bedömningen.

• Anonym (Skitunge)
    Anonym (Uthyrare) skrev 2019-05-11 07:29:10 följande:

Jag jobbar som uthyrare för ett kommunalt bostadsbolag och jag skulle då inte vara orolig. Privata hyresvärdar har en tendens att vara hårdare i sin bedömning men du har vad jag förstår skött hyran utan anmärkning de senaste åren, eller har jag fel? Du har inga störningsanmärkningar, inga obetalda hyror, inga skulder hos KF. Har mycket svårt att tro att du kommer lastas för att du slarvat några dagar med hyran för så pass många år sen. Jag som uthyrare skulle definitivt godkänna dig som hyresgäst. Om du känner dig så pass orolig ändå så tycker jag att du kan ringa och höra med nya hyresvärden. Var ärlig med att du för x antal år sedan hade svårigheter med att sköta hyran i tid då omständigheterna kring arbete och inkomst såg annorlunda ut än idag, men att du de senaste åren skött det galant. Och att du varken har skulder hos KF, störningsanmärkningar eller obetalda hyror. Att du dessutom byter till en billigare lägenhet är också en fördel för dig i bedömningen.

Det stämmer att jag skött hyran utan anmärkningar de senaste åren. Jag minns att jag brukade sätta mig med räkningarna den sista i månaden för några år sedan, för då hade jag fått allt hopsamlat och drog iväg det i ett svep. Sen har jag aldrig fått något brev heller så långt jag kan minnas, om de gånger jag slarvade. Läste någonstans att hyresvärden måste skicka ett brev till hyresgästen med varning eller påpekande - det har jag aldrig fått. Men jag förstår att det lär vara registrerat ändå.

Vart "tröskeln" för "påtaglig olägenhet" eller "oskötsamhet" kan gå, det vet jag inte - särskilt inte gällande stora kommunala bolag - och jag känner mig lite vilsen i det träsket (alltid varit chill och tänkt att det löser sig, nu lär jag vara mycket mer på tårna). Idag sköter jag allt online så fort det kommer in. Under en period då jag var hemma pga stress, så hände det en eller två gånger att hyran kom iväg två dagar sent. Och när jag nu ser vilka konsekvenser mitt tidigare betalningsbeteende hade kunnat ge mig, så känner jag bara en sån fet käftsmäll.

Jag får helt enkelt kommunicera med nya hyresvärden och hoppas på det bästa.
  • Anonym (Skitunge)
    Anonym (A) skrev 2019-05-11 14:55:48 följande:

Du behöver inte oroa dig.

Tack!
  • Anonym (Skitunge)

Ville bara uppdatera: bytet blev godkänt ??????

• Anonym (Jag)
    Anonym (Skitunge) skrev 2019-06-06 00:50:26 följande:

Ville bara uppdatera: bytet blev godkänt ??????

Härligt, grattis!
Svar på tråden Dålig boendereferens eller onödig oro?