Dålig boendereferens eller onödig oro?
Hej alla visa familjelivare <3
Jag befinner mig i ett lägenhetsbyte och inväntar referens till min nya hyresvärd. Jag har alltid bott hos min nuvarande hyresvärd, i olika lägenheter då jag flyttat internt med jämna mellanrum (cirka två-tre år åt gången).
Så långt bak jag kan minnas på dessa tolv år så har jag inte haft några klagomål från hyresvärden, men jag har som många andra i världen haft mina kriser genom åren och kan absolut inte redogöra för månad för månad. Kanske har något hänt för längesen som jag inte minns idag, dvs kanske har jag glömt bort något klagomål jag någon gång fått.
Nu när jag ringde banken för att kolla hur mina hyresbetalningar sett ut genom åren (längre bak än senaste tre åren) så känner jag en känsla av katastrof. Vissa månader (ett par) har jag betalat hyran en vecka sent, väldigt många månader ett par dagar sent (verkar ha varit snarare regel än undantag) men den har alltid kommit in och jag minns faktiskt inte om jag fick påminnelser eller om jag ringde själv för att förklara för banken.
Detta känns jättejobbigt. Jag var då cirka 25 år och jobbade på timmar i restaurang, hankade mig fram och levde loppan. Idag lever jag under betydligt mer ordnade former och senaste tre-3.5 åren så har jag varit väldigt noga med att betala hyran i tid och först av allt! När jag nu ska betala en betydligt lägre hyra så kommer det såklart vara en baggis att betala den (annat var det då).
Borde jag vara orolig för mina referenser? Jag hade varit mer chill om min nya hyresvärd var större/allmännyttig/kommunal, de brukar väl titta en begränsad tid bak. Denna är privat och mindre. De är kinkigare. Jag sitter på nålar och börjar gråta när som helst. Jag vill så gärna att detta byte ska gå igenom.