• Fri 10 May 2019 22:48
    3323 visningar
    6 svar
    6
    3323

    Lågt sköldkörtelvärde

    Hej,

    Jag undrar om det finns någon här som under sin graviditet fått reda på att ni har ett lågt sköldkörtel värde?

    Vilken vecka fick ni reda på det Såfall?

    Och hur gick det?

  • Svar på tråden Lågt sköldkörtelvärde
  • Sat 11 May 2019 09:23
    #1
    Drömmaren19 skrev 2019-05-10 22:48:24 följande:

    Hej,

    Jag undrar om det finns någon här som under sin graviditet fått reda på att ni har ett lågt sköldkörtel värde?

    Vilken vecka fick ni reda på det Såfall?

    Och hur gick det?


    Hej!

    Jag är i v.17 nu och var senast hos bm i v.15 och fick reda på mina provsvar. Jag hade lite lågt på sköldkörteln och de tog nya prover. De skulle höra av sig om proverna var dåliga. Men inte hört något. Men bm sa att det inte behöver vara någon fara. Har du fått reda på att du har låga sköldkörtel värden?
  • Sat 11 May 2019 16:03
    #2

    Tack för svar!

    Jag fick reda på det i veckan då jag fick åka in till sjukhuset efter som jag varken fick behålla mat eller vatten. Mitt tsh värde va då 0,16 och T4 19. Säger inte mig så mkt egentligen. Va så trött när jag va där så tänkte inte på att fråga. Tog fler prover som jag ska få svar på i nästa vecka.

    Den har alltid varit normal innan, vi har gjort ivf så kanske har något med det att göra. Fick ju väldigt mycket hormoner då.

  • Sat 11 May 2019 18:49
    #3

    Det som kallas hypotyreos? Det har jag fått i två av mina fyra graviditeter. I båda fallen upptäcktes det i sjunde månaden. Fick äta levaxin fram till förlossningen. Sen blev allt normalt igen.

  • Sat 11 May 2019 18:51
    #4

    Det är väl vad som kallad en dold kvinnosjukdom, väldigt vanlig även för icke gravida. Symtomen är ju likartade för så mycket annat också så det upptäcks inte alltid

  • Anonym (E)
    Sat 11 May 2019 19:08
    #5
    Drömmaren19 skrev 2019-05-11 16:03:33 följande:

    Tack för svar!

    Jag fick reda på det i veckan då jag fick åka in till sjukhuset efter som jag varken fick behålla mat eller vatten. Mitt tsh värde va då 0,16 och T4 19. Säger inte mig så mkt egentligen. Va så trött när jag va där så tänkte inte på att fråga. Tog fler prover som jag ska få svar på i nästa vecka.

    Den har alltid varit normal innan, vi har gjort ivf så kanske har något med det att göra. Fick ju väldigt mycket hormoner då.


    Är T4 normalt så är det inget att bry sig om oftast. Under en graviditet kan proverna se ut så, mina är likadana som dina ungefär, lågt TSH men normalt T4. Läkaren sa att hcg-hormonet kan ställa till det lite i men att så länge inte T4 är påverkat så är det inget man gör åt. Är det jättelågt däremot sa han att man tar fler prover var fjärde vecka för att se hur det utvecklar sig :)
  • Sat 11 May 2019 20:22
    #6
    Drömmaren19 skrev 2019-05-11 16:03:33 följande:

    Tack för svar!

    Jag fick reda på det i veckan då jag fick åka in till sjukhuset efter som jag varken fick behålla mat eller vatten. Mitt tsh värde va då 0,16 och T4 19. Säger inte mig så mkt egentligen. Va så trött när jag va där så tänkte inte på att fråga. Tog fler prover som jag ska få svar på i nästa vecka.

    Den har alltid varit normal innan, vi har gjort ivf så kanske har något med det att göra. Fick ju väldigt mycket hormoner då.


    Ok. Hoppas du mår bättre nu. När jag var hos bm sa hon bara om proverna var bra/normala/lågt. Inga specifika värden. Då berättade hon att sköldkörteln låg lite lågt så de ville ta ett nytt prov. Har sen dess inte hört något och det är två veckor sedan. Så antar att det nya provet visade okej. Ja det händer mycket i kroppen så värdena blir kanske lite annorlunda beroende på hur ens kropp reagerar.
Svar på tråden Lågt sköldkörtelvärde