• LillyL

    Kommer jag få körförbud direkt?

    Hejsan,
    Ska besikta min bil innan 31/5 och jag har några problem. Dels så tror jag att en säkring till spolarvätskan gått då det inte kommer någon vätska varken fram eller bak, sen så har ena delen till bältet på ett säte i bak slutat fungera. Kommer jag få detta som anmärkning eller kommer jag inte få köra där ifrån? Tänker att de finns de som har slut på spolarvätska men som ska fylla på.

  • Svar på tråden Kommer jag få körförbud direkt?
  • Poolskötaren

    Du hinner ju byta säkring innan den 31/5...

    Ja, det ska finnas fungerande spolarvätska i en bil och sikten ska bli fin när du använder spolarvätska plus bra torkarblad. Tror dock inte på körförbud utan på anmärkning. För din egen och dina medtrafikanter ska du kunna se ut genom vindrutan.

    Det måste finnas fungerande bälten på samtliga sittplatser.

    Åtgärda dessa saker (och eventuellt övrigt) innan besiktningen och bespara dig onödiga ombesiktningskostnader. Kanske skulle det vara värt att låta förbesikta din bil på verkstaden om du inte har så stor koll själv?

  • LillyL

    Tack för svar,
    anledning till att jag undrar är att jag just nu inte har ekonomin att reparera detta men kommer ha det i och med besiktningen. Är inte helt säker på att det är en säkring eller om det är pumpen? Har försökt att kika ordentligt i huven men enligt instruktionsboken sitter den så pass svåråtkomligt att det är en verkstad som skall kika.
    Vet du om man kan byta ut bälten själv? Det är den delen som sitter på själva sätet där du klickar i bältet. Det har kommit ner en sten där som gör att man inte kan trycka ner metalldelen. Har med pincett försökt att få  upp den men det går inte.

  • Majjsan74

    Börja med att byta säkringen. Det kostar väl en tia. Då VET du om det är säkring eller pump eller liknande.

    Testa lite till med bältet. Går det att öppna det? Obs, kan vara klurigt att få tillbaka, så testa först med ett utvecklat gem om du kan få ut skräpet.

Svar på tråden Kommer jag få körförbud direkt?