• Anonym (fundersam)

Hur tidigt räddar man barn?

Är gravid i v 23 (eller 22+0 just nu som sjukvården skulle benämna det). Jag är en orolig själ så har såklart en oro (som nog många gravida har fast i olika nivåer) kring att det ska hända barnet nåt i magen.

Jag vet att från v 22+0 ska man söka förlossningen om det är något med graviditeten, i alla fall akut, som händer.

För då anses fostret blivit ett barn...
    Min fråga är nu, hur tidigt räddar man barn i Sverige? Försöker man alltid rädda ett barn som är i v 22+0 och senare? Struntar man i ett barn fött 21+5 eller är det bara en ungefärlig gräns?

Hur stor chans är det att man faktiskt kan få ett så litet barn att överleva (läst olika på nätet så tänkt om någon vet eller själv har ett för tidigt barn som är fött så tidigt)

Vilken vecka är det "nästan säkert" att barnet överlever? Alltså någonstans läste jag v 28 men är det tidigare nuförtiden?

Lite fakta att lugna mig med kanske?! :)

• Svar på tråden Hur tidigt räddar man barn?
  • Anonym (21+3)

Hej.

Jag kan svara på några av dina frågor kanske.

Av egen erfarenhet så vet jag att man inte sätter in några åtgärder om ett barn föds innan 22 fullgångna veckor. Min son föddes i 21+3 och där var det ingen som försökte rädda honom. Han dog strax efter han föddes.

Hade vi gått fulla 22 veckor så hade vi fått komma till Linköping där dom tar emot super prematura barn och där hade man försökt att rädda honom. Men nu gick det inte så för oss. Han var för liten helt enkelt.

Däremot har jag en bekant vars barn föddes i vecka 23+2 och där gjorde dom allt för att rädda barnet. Det barnet är idag en fullt frisk liten kille.

• Anonym (Beror på)

Det beror nog på vilket sjukhus du är på och vulka resusrser dom har.

Jag har risk för hotade förtidsbörd så mig har man en plan för.

När jag var gravid 1a gången var tappen 2.2 cm i v.23+1. Min hemstad kan rädda prematura barn från v.26+0 så dom skickade mig till Uppsala där jag tror att gränsen är 23+0 men en vän jag har via ett forum födde sin son i Uppsala i v.22+5 och dom lyckades rädda honom.

Men olika kommuner/landsting har olika gränser, helt beroende på resurser

• Anonym (Premiemamman)
    Anonym (21+3) skrev 2019-05-11 09:01:45 följande:

Hej.

Jag kan svara på några av dina frågor kanske.

Av egen erfarenhet så vet jag att man inte sätter in några åtgärder om ett barn föds innan 22 fullgångna veckor. Min son föddes i 21+3 och där var det ingen som försökte rädda honom. Han dog strax efter han föddes.

Hade vi gått fulla 22 veckor så hade vi fått komma till Linköping där dom tar emot super prematura barn och där hade man försökt att rädda honom. Men nu gick det inte så för oss. Han var för liten helt enkelt.

Däremot har jag en bekant vars barn föddes i vecka 23+2 och där gjorde dom allt för att rädda barnet. Det barnet är idag en fullt frisk liten kille.

Att vara fullt frisk är en luddig definition. Är man född i vecka 23 så har hjärnan blivit påverkad av det på ett sätt som syns om man tittar på hjärnan medicinskt. Hur mycket det kommer märkas i det framtida livet är svårt att sia om men det är vanligare än inte att de barnen får svårigheter i skolan och npfproblematik är också vanligt. 

Det är fantastiskt att man kan rädda så små barn men man ska inte blunda för att man blir påverkad av att födas så tidigt. 
  • Anonym (21+3)

[quote=79618682][quote-nick]Anonym (Premiemamman) skrev 2019-05-11 09:46:39 följande:[/quote-nick]Att vara fullt frisk är en luddig definition. Är man född i vecka 23 så har hjärnan blivit påverkad av det på ett sätt som syns om man tittar på hjärnan medicinskt. Hur mycket det kommer märkas i det framtida livet är svårt att sia om men det är vanligare än inte att de barnen får svårigheter i skolan och npfproblematik är också vanligt. 

Det är fantastiskt att man kan rädda så små barn men man ska inte blunda för att man blir påverkad av att födas så tidigt. [/q

Ja det kanske var att svänga sig med för stora ord. Men vad jag menar är att han idag är frisk och följer sin kurva. Han är nu 2 år och utvecklas både motoriskt och intellektuellt som vilken 2 åring som helst. Vi hoppas såklart att det fortsätter så.

• Anonym (qwerty)

Hur tidigt man gör något beror helt på anledningen till varför barnet . föds så tidigt. Min syster föddes bara en månad för tidigt, men med henne gjorde de ingenting med eftersom han var extremt sjuk.

Det beror också på vilket sjukhus ni är på. Karolinska har tex oändligt mycket mer resurser än Ljungby. 

• Anonym (N)

Från vecka 22 görs insatserna. Oavsett sjukhus, bebisen flygs sedan till närmsta sjukhus med intensivvård för extremt förtidigt födda barn.

Hotar en förtidsbörd kan du även bli inlagd på BB/förlossning nära det sjukhuset med lämpligast vård för barnets vecka. Så att du befinner dig nära.

• Anonym (N)

Oftast försöker man alltså få mamman till rätt sjukhus INNAN barnet föds om det är möjligt. :)

• Anonym (Rätt sjukhus)

Känner till barn som blivit räddade I v.22 ,alltså mellan v21+1 till v21+6, på akademiska sjukhuset i Uppsala och Nya Karolinska sjukhuset i Solna.

• Anonym (Lilly)

Från v 22.Känner en som har född så tidigt.

Svar på tråden Hur tidigt räddar man barn?