• Anonym (Päron)

Erfarenheter av STIMS förskola (Sthlm Int Montessoriskola)?

Vi bor i Stockholm innerstad med en liten dotter och det har blivit dags att välja förskola. Men vi vet inte riktigt hur vi ska prioritera våra val.

Ett av tipsen vi har hört från olika håll är STIMS - Stockholms Internationella Montessoriskola. Men vi har också snappat upp en del varningar om den förskolan. Pga olika anledningar behöver vi lämna på förskolan tidigare än kl 8:00. Men jag har läst i en tråd här på FL att det inte brukar bli så bra trots informationen på STIMS hemsida: "För närvarande har förskolan öppet kl 8:00-17:00. Om behov av utökad omsorgstid uppstår ordnar vi det omgående i enlighet med Stockholms Stads gällande ramtider kl 06.30 ? 18.30."

Finns det några föräldrar här på FL som har erfarenheter av STIMS? Vad tycker ni är bra och dåligt med STIMS? Om ni har behövt omsorg utanför kl 8:00-17:00, hur har ni löst det då?

• Svar på tråden Erfarenheter av STIMS förskola (Sthlm Int Montessoriskola)?
  • Anonym (?)

Vad är montessoriskola?

• Anonym (Päron)

Montessori är en pedagogisk inriktning.

Ingen här på FL med erfarenhet av STIMS?

• Barbados

Jag har hört att den ska vara jättebra! Ett par bekanta har sina barn i grundskolan och de säger till alla nyblivna föräldrar i vår umgängeskrets att placera sina barn i STIM:s förskola så att de därigenom får en plats på skolan. =)

• birgitt

Min son gick på STIMS. Absolut det VÄRSTA jag gjort för honom. Han grät varje morgon han skulle dit och jag förstod aldrig varför. När jag en gång sa till honom - så där får du inte göra började han skaka och gråta under köksbordet förstod jag att någonting inte var ok. När jag en gång skulle hämta honom tog en av personalen tag i hans tröja och släpade honom på golvet. 
    Om inte dit barn inte passar in i miljön som dom vill ha det kommer du in på samtal med rektorn. Hon vill gärna florera sig med samhällstoppen. Alltså inte om du är ensamstående eller har lite inkomst. Helst ska du köra ditt barn till skolan i en tessla. 
    Skolan har ingen utbildad personal. Dom har 1 person som får lära ut till 10 andra som jobbar där. Dom kan alltså ingenting om barn. Mitt barn hade en diagnos. Det är många barn som har det. Alltså en utbildad person ska kunna sjukdomar och om barn har diagnoser. Det är vad förskole personal är utbildade till. Det kan inte deras personal. Jag fick allt för ofta hur dåligt barn jag hade.

Starkt nej till STIMS. 

Svar på tråden Erfarenheter av STIMS förskola (Sthlm Int Montessoriskola)?