• Mackan87

    Bota mammighet??

    Min son på 14 månader är för tillfället väldigt mammig vid läggningar om han känner att jag inte är i huset. Dvs, pappan kan natta honom om jag är hemma, annars är det fullständig hysteri. Detta har lett till att jag fått avbryta saker två ggr för att åka hem och ta nattningen. Snart ska jag iväg tre nätter med jobbet och vet inte hur det ska gå ärligt talat. Några tips?? Har googlat en massa och på vissa sidor står det att man ska vänja barnet vid att mamma inte är där och på andra sidor står det att man absolut inte ska vara frånvarande utan bekräfta barnets mammighet i stort sett och hela tiden vara nära. Hur löser jag detta smidigast?? Mår så dåligt när jag vet att sonen tycker det är så jobbigt utan mig samtidigt som jag behövs på jobbresan (som dessutom är något jag verkligen verkligen vill åka på).

  • Svar på tråden Bota mammighet??
  • Anonym (l)

    Jag tycker det låter som det är din sambo som är problemet. Ringa efter den andra föräldern som är på arbetet för att ungen gråter?  Din sambo måste ju lära sig att hantera barnet. Även när det är hysteriskt, gråter osv.

  • Mackan87
    Anonym (l) skrev 2019-05-12 23:09:46 följande:

    Jag tycker det låter som det är din sambo som är problemet. Ringa efter den andra föräldern som är på arbetet för att ungen gråter?  Din sambo måste ju lära sig att hantera barnet. Även när det är hysteriskt, gråter osv.


    Tja, nu var det ju nöjen jag var på när han ringde men ja jag kanske är för mesig här? Samtidigt kan han ju hantera barnet i andra fall, dvs när jag är hemma. Och tidigare har vårt barn inte haft detta problem utan har både sovit över hos sina farföräldrar eller att de eller morföräldrarna varit barnvakt när jag och min man varit borta. Det verkar helt enkelt vara en fas han kommit in i nu. Kan det ha att göra med att min mammaledighet är slut och att pappan är hemma? Visserligen jobbar jag hemifrån mycket men jag åker även hemifrån ibland och det kanske uppstår separationsångest hos min son då.

    Eller är jag helt enkelt bara för mesig här och bör ställa högre krav på min man, dvs "lös det bara, låt ungen grina tills han somnar av utmattning"? Har inga problem med att min man får en tuff stund här utan det är ju sonen jag då lider med som tycker det är så oerhört jobbigt utan mamma. Det gör ont i hela mig om jag är borta då =/
  • Mackan87
    Anonym (l) skrev 2019-05-12 23:09:46 följande:

    Jag tycker det låter som det är din sambo som är problemet. Ringa efter den andra föräldern som är på arbetet för att ungen gråter?  Din sambo måste ju lära sig att hantera barnet. Även när det är hysteriskt, gråter osv.


    Tja, nu var det ju nöjen jag var på när han ringde men ja jag kanske är för mesig här? Samtidigt kan han ju hantera barnet i andra fall, dvs när jag är hemma. Och tidigare har vårt barn inte haft detta problem utan har både sovit över hos sina farföräldrar eller att de eller morföräldrarna varit barnvakt när jag och min man varit borta. Det verkar helt enkelt vara en fas han kommit in i nu. Kan det ha att göra med att min mammaledighet är slut och att pappan är hemma? Visserligen jobbar jag hemifrån mycket men jag åker även hemifrån ibland och det kanske uppstår separationsångest hos min son då.

    Eller är jag helt enkelt bara för mesig här och bör ställa högre krav på min man, dvs "lös det bara, låt ungen grina tills han somnar av utmattning"? Har inga problem med att min man får en tuff stund här utan det är ju sonen jag då lider med som tycker det är så oerhört jobbigt utan mamma. Det gör ont i hela mig om jag är borta då =/
  • Anonym (l)
    Mackan87 skrev 2019-05-13 06:41:07 följande:
    Tja, nu var det ju nöjen jag var på när han ringde men ja jag kanske är för mesig här? Samtidigt kan han ju hantera barnet i andra fall, dvs när jag är hemma. Och tidigare har vårt barn inte haft detta problem utan har både sovit över hos sina farföräldrar eller att de eller morföräldrarna varit barnvakt när jag och min man varit borta. Det verkar helt enkelt vara en fas han kommit in i nu. Kan det ha att göra med att min mammaledighet är slut och att pappan är hemma? Visserligen jobbar jag hemifrån mycket men jag åker även hemifrån ibland och det kanske uppstår separationsångest hos min son då.

    Eller är jag helt enkelt bara för mesig här och bör ställa högre krav på min man, dvs "lös det bara, låt ungen grina tills han somnar av utmattning"? Har inga problem med att min man får en tuff stund här utan det är ju sonen jag då lider med som tycker det är så oerhört jobbigt utan mamma. Det gör ont i hela mig om jag är borta då =/
    Ja. alltså din sambo måste ju palla när barnet blir ledset och gråter.
    Du ska ju inte behöva åka hem från jobbet (elelr annat) för att din sambo inte står ut.
  • Anonym (!)
    Mackan87 skrev 2019-05-13 06:41:07 följande:

    Tja, nu var det ju nöjen jag var på när han ringde men ja jag kanske är för mesig här? Samtidigt kan han ju hantera barnet i andra fall, dvs när jag är hemma. Och tidigare har vårt barn inte haft detta problem utan har både sovit över hos sina farföräldrar eller att de eller morföräldrarna varit barnvakt när jag och min man varit borta. Det verkar helt enkelt vara en fas han kommit in i nu. Kan det ha att göra med att min mammaledighet är slut och att pappan är hemma? Visserligen jobbar jag hemifrån mycket men jag åker även hemifrån ibland och det kanske uppstår separationsångest hos min son då.

    Eller är jag helt enkelt bara för mesig här och bör ställa högre krav på min man, dvs "lös det bara, låt ungen grina tills han somnar av utmattning"? Har inga problem med att min man får en tuff stund här utan det är ju sonen jag då lider med som tycker det är så oerhört jobbigt utan mamma. Det gör ont i hela mig om jag är borta då =/


    Ja han är ju pappa, han behöver ju också kunna vara med barnet och trösta det när det är ledset. Problemet ligger nog i att han själv blir stressad av att barnet gråter och att han vet att du alltid kan komma och ta över. Han skulle ju behöva få känna sig säker med sitt barn själv också.

    Jag skulle råda er att låta honom vara själv med barnet en längre stund. Ett helt dygn eller så och att du helt enkelt åker iväg så att du inte kan komma så fort det blir jobbigt.

    Och förutsatt att han är en bra pappa, vilket det låter som att han är, så kan du ju slå ur hågen att det är synd om din son för att du inte är där. Det är inte synd om honom när han är med sin pappa. Det är ju jättebra att han kan skapa en trygg och nära relation med sin pappa också. Då har han plötsligt två trygga och bra föräldrar som kan trösta honom lika bra.

    :)
  • Mackan87

    Det är skönt att läsa era svar får jag säga! Jag har från början varit en ganska avslappnad mamma som inte pjåskat eller varit överbeskyddande (men självfallet gett massvis av kärlek ändå) så min reaktion nu har varit lite förvånande faktiskt. Har haft massor med skuldkänslor, känt mig som en värdelös mamma som lämnat sin son osv. Men då kan jag alltså med gott samvete åka iväg på jobbresan och tänka att det får lösa sig :) Stort tack!

    (Och ja jag kanske får överlåta nattningen till mannen så han får träna lite innan dess.)

Svar på tråden Bota mammighet??