Hjälp- jag ska operera underlivet. Någon med erfarenhet?
Jag har precis fått bekräftat att jag har gått runt med förlossningsskador i 17 års tid, hela mitt vuxna liv! Har påtalat det många gånger och fått höra att allt är bra.
Allt har såklart varit dåligt. Precis träffat en expert i Östergötland (den beryktade Eva). Jag har buktningar av både främre och bakre slidvägg och en supertunn mellangård. Att inte kunna bajsa utan fingrar i underlivet, att inte kunna genomföra vaginalt samlag (på grund av smärta, vidhet och uteblivet kvinnligt "stånd")- den här listan kan göras lång. Det här har förstås förstört mycket i mitt liv.
Jag står nu uppskriven i kö till operation i Linköping. Bulbuscavernosus och transversi perinei på ena sidan (de har invecklade namn de här musklerna!) har slitits loss vid sitt fäste i mellangården. Bulbuscavernosus innehåller svällkroppar och fäster i klitoris. Eftersom den funktionen är skadad hos mig så känner jag inte stimulans vid penetrering och blir heller inte våt eller svullen. Sex är meningslöst för mig. När det är som bäst är det obehagligt och smärtfritt. Men oftast gör det också ont. En slida ska vara lite som ett rör. Min slida har blivit mer som en glob, grund och vid.
Min mellangård ska rekonstrueras och muskelfästen som på ultraljudet ser ut som att de har blivit attackerade med handgranater ska fiskas upp och muskeltrådarna ska sys fast där de ska vara. Bulbuscovernousus går inte att laga men kan sys fast på rätt plats.
Jag måste alltså genomföra den här operationen om jag ska bli bättre!
Men jag är fruktansvärt rädd för att sövas och vill göra det med lokalbedövning. Jag vet inte när jag ska opereras men det lär bli inom några månader. Och jag har redan svår ångest. Kanske ska nämnas att jag lider av panikångestattacker...
Är det någon som gjort en liknande operation?
Hur blev resultatet? Särskilt när det gäller skillnaden vid sex.
Och hur är det att göra ingreppet under enbart lokalbedövning om någon har gjort det? Är bedövningssprutorna extremt smärtsamma eller går det att härda ut?
Jag är mycket tacksam för svar då det här tar upp större delen av mina tankar. Dela gärna med er av erfarenheter!!!
:)