• Lilalila1234

Min sambo vill vänta med barn, jag vill ha barn nu

Hej, jag har ett dilemma och vet verkligen inte vad jag ska göra.

Min kille är 27 och jag 28 år, vi har en lägenhet med plats för barn och ett bra förhållande.

Bråkar lite då och då men mest om vem som skall göra vad, brukar sluta med att jag gör det mesta.

Hur som helst, jag vill ha barn. Gärna igår, och min sambo har vetat att jag vill ha barn innan 30, sen dagen vi blev tillsammans för fem år sedan. Från början så sa min sambo att han också ville ha barn innan 30, men nu när vi pratar om det seriöst så vet han inte längre när det passar honom.

Jag pluggar för tillfället på distans vilket ger mig chansen att inte behöva jobba ett tungt jobb tills dagarna innan jag skall föda, även detta vet min sambo.

Jag har två år kvar av min utbildning och vill gärna bli gravid innan det då.

Det finns en del fördelar för mig rent ekonomiskt, psykiskt och fysiskt att bli gravid innan jag slutar skolan, och allt det här förstår min sambo. Men han vill ändå vänta. Utöver dessa fördelar så vill jag ha barn så mycket att jag knappt kan sätta ord på det, jag är redo och har varit i några år. Men när vi prata om det för typ 2 år sedan så ville min sambo också vänta, jag köpte det då för våra liv var mindre stabila men nu, nu har vi mycket bättre förutsättningar för ett barn och det har vi haft i lite över ett år nu. Jag har sagt att det tar oftast lite tid innan man blir gravid och sen skall jag bära på ett barn i 10 månader, så det är inget som sker i samma sekund som han säger ja.

Jag har också sagt att vi inte behöver försöka aktivt men att vi iallafall får sluta med preventivmedel.

Varje gång jag tar upp det så vill han inte prata eller säger bara att han vill ha barn, men inte nu. Men jag har en känsla av att han aldrig kommer bli redo. För det har han sagt i två år nu.

Jag vet att när han väl får ett barn så kommer han vara den lyckligaste människan på jorden, men han har svårt att ta olika steg framåt i livet. Har han med det mesta. Så med det sagt.

Vad kan jag göra? Jag vill verkligen vara med honom och vill att han ska bli far till alla mina barn och leva lyckliga i alla eviga dagar, MEN kan ska jag strunta i vad jag vill för hans skull?

Ska jag lämna honom? ska jag ta ett beslut åt oss båda? Ska jag vänta?

Jag vill såklart inget av det här egentligen men ser inte att jag har så mycket val längre. Har någon av er blivit gravid med mening utan eran sambos ?blessing? och hur gick det? Har ni väntat och sen haft en man som faktiskt blivit redo?

Är det jag som är galen och dum i huvudet som försöker pressa honom till något?

• Svar på tråden Min sambo vill vänta med barn, jag vill ha barn nu
  • Anonym (K)
    Lilalila1234 skrev 2019-05-13 13:00:45 följande:

Hej, jag har ett dilemma och vet verkligen inte vad jag ska göra.

Min kille är 27 och jag 28 år, vi har en lägenhet med plats för barn och ett bra förhållande.

Bråkar lite då och då men mest om vem som skall göra vad, brukar sluta med att jag gör det mesta.

Hur som helst, jag vill ha barn. Gärna igår, och min sambo har vetat att jag vill ha barn innan 30, sen dagen vi blev tillsammans för fem år sedan. Från början så sa min sambo att han också ville ha barn innan 30, men nu när vi pratar om det seriöst så vet han inte längre när det passar honom.

Jag pluggar för tillfället på distans vilket ger mig chansen att inte behöva jobba ett tungt jobb tills dagarna innan jag skall föda, även detta vet min sambo.

Jag har två år kvar av min utbildning och vill gärna bli gravid innan det då.

Det finns en del fördelar för mig rent ekonomiskt, psykiskt och fysiskt att bli gravid innan jag slutar skolan, och allt det här förstår min sambo. Men han vill ändå vänta. Utöver dessa fördelar så vill jag ha barn så mycket att jag knappt kan sätta ord på det, jag är redo och har varit i några år. Men när vi prata om det för typ 2 år sedan så ville min sambo också vänta, jag köpte det då för våra liv var mindre stabila men nu, nu har vi mycket bättre förutsättningar för ett barn och det har vi haft i lite över ett år nu. Jag har sagt att det tar oftast lite tid innan man blir gravid och sen skall jag bära på ett barn i 10 månader, så det är inget som sker i samma sekund som han säger ja.

Jag har också sagt att vi inte behöver försöka aktivt men att vi iallafall får sluta med preventivmedel.

Varje gång jag tar upp det så vill han inte prata eller säger bara att han vill ha barn, men inte nu. Men jag har en känsla av att han aldrig kommer bli redo. För det har han sagt i två år nu.

Jag vet att när han väl får ett barn så kommer han vara den lyckligaste människan på jorden, men han har svårt att ta olika steg framåt i livet. Har han med det mesta. Så med det sagt.

Vad kan jag göra? Jag vill verkligen vara med honom och vill att han ska bli far till alla mina barn och leva lyckliga i alla eviga dagar, MEN kan ska jag strunta i vad jag vill för hans skull?

Ska jag lämna honom? ska jag ta ett beslut åt oss båda? Ska jag vänta?

Jag vill såklart inget av det här egentligen men ser inte att jag har så mycket val längre. Har någon av er blivit gravid med mening utan eran sambos ?blessing? och hur gick det? Har ni väntat och sen haft en man som faktiskt blivit redo?

Är det jag som är galen och dum i huvudet som försöker pressa honom till något?

Jag hade tvekat att skaffa barn med honom. Det stämmer att väldigt många aldrig känner sig redo och alltså skulle ha skjutit på det för evigt om det inte "bara hände". Däremot så skulle jag aldrig vilja behöva övertala eller pressa min partner.
    Den här meningen: "Bråkar lite då och då men mest om vem som skall göra vad, brukar sluta med att jag gör det mesta." hade dessutom fått mig att tveka något enormt för om han var rätt person att bilda familj med. Som upplagt för katastrof när barn väl kommer in i bilden.

• Anonym (Erfarenhet!)

Uppenbarligen är det något som inte känns bra för honom!

Utifrån det du skrivit så är det bråken kanske..

Jag lämnade mitt ex när jag insåg att det ej skulle funka i längden med alla bråk!

Jobba på relationen så kommer barn-redoheten kan jag lova dig!

• Lånehajen

Du ska absolut inte försöka bli gravid bakom ryggen på honom. Det är extremt manipulativt beteende och jag hade allvarligt övervägt att lämna direkt om jag fått reda på att min partner gjort det.

Du får försöka prata vidare med honom kring saken. Vill han inte får du antingen acceptera det eller överväga om det kommer att fungera mellan er båda i längden.

• Anonym (Nina)

Först och främst måste du acceptera att han inte vill ha barn just nu. Det spelar ingen roll hur mycket plats ni har i lägenheten, hur praktiskt det skulle vara för dig att få barn nu, vad han sa för fem år sedan, hur mycket du vill, hur bra pappa du tror att han skulle vara etc. Han vill inte. Inte mer med det.

Givetvis ska du inte försöka bli gravid i smyg. Det är inte rätt mot din partner eller mot barnet. Du kan ju inte tvinga eller pressa fram en graviditet speciellt när din partner säger rakt ut att han inte är redo just nu. Om du faktiskt råkar bli gravid av misstag är det ju självklart en helt annan sak, men att medvetet försöker lura till sig ett barn är bara lågt.

Det enda du kan göra är att prata med din sambo och försöka luska i när han kan tänka sig vilja ha barn. Eller så får du välja att du inte vill vänta hur länge som helst och välja gå vidare och hitta någon som också vill ha barn nu. Det är en jobbig situation för dig och jag förstår att det inte är enkelt oavsett hur du gör. Det är aldrig kul när man vill så olika saker i ett förhållande.

• Anonym (A)
    Anonym (Nina) skrev 2019-05-13 13:55:37 följande:
    Först och främst måste du acceptera att han inte vill ha barn just nu. Det spelar ingen roll hur mycket plats ni har i lägenheten, hur praktiskt det skulle vara för dig att få barn nu, vad han sa för fem år sedan, hur mycket du vill, hur bra pappa du tror att han skulle vara etc. Han vill inte. Inte mer med det.

Givetvis ska du inte försöka bli gravid i smyg. Det är inte rätt mot din partner eller mot barnet. Du kan ju inte tvinga eller pressa fram en graviditet speciellt när din partner säger rakt ut att han inte är redo just nu. Om du faktiskt råkar bli gravid av misstag är det ju självklart en helt annan sak, men att medvetet försöker lura till sig ett barn är bara lågt.

Det enda du kan göra är att prata med din sambo och försöka luska i när han kan tänka sig vilja ha barn. Eller så får du välja att du inte vill vänta hur länge som helst och välja gå vidare och hitta någon som också vill ha barn nu. Det är en jobbig situation för dig och jag förstår att det inte är enkelt oavsett hur du gör. Det är aldrig kul när man vill så olika saker i ett förhållande.
    Håller med, bra skrivet
  • Lilalila1234

Tack för alla svar!

Jag har varit helt klar med att min sambo såklart får tycka och tänka vad han vill men att jag isåfall får ta ett beslut utifrån det.

När jag prata om att vi kanske bör gå skilda vägar om vi inte kan komma överens, då ändrar han sin åsikt i några dagar för att sen gå tillbaka till att säga nej.

Det gör det väldigt svårt att lämna då jag får upp mitt hopp och sen blev jag besviken igen då han inte kan hålla sitt ord.

Jag skulle självklart aldrig lura honom till ett barn, men nu är vårat preventivmedel att han inte kommer i mig alla gånger vilket inte ens är ett bra sätt om man nu då så gärna inte vill ha barn. Så jag är den som håller koll på mina ägglossningar och liknande.

Så om jag slutar med det, exakt som han har slutat hålla koll och blir gravid tycker inte jag att det är att lura honom. Han har själv valt att ha sex utan kondom.

Men, det är inte så jag vill bli gravid, jag vill såklart att han ska vilja detta också.

• fjanten

Exakt hur länge är du beredd att vänta innan du gör slut och försöker på egen hand/träffar någon som vill samma saker som du? Bestäm dig för det och följ det.

• Lilalila1234

[quote=79623113][quote-nick]fjanten skrev 2019-05-13 14:20:46 följande:[/quote-nick]

Exakt hur länge är du beredd att vänta innan du gör slut och försöker på egen hand/träffar någon som vill samma saker som du? Bestäm dig för det och följ det.

Det låter vettigt. Tack för svar

• Anonym (Skippa ungen)

Låter som att ett barn kommer vara det som splittrar er, antingen ger han med sig för att du tjatar, eller en ?hoppsan? eller så vill han till slut ha barn, men du upptäcker att ALLA hans dåliga sidor är kvar 6 månader efter födsel.

Om du tycker ni bråkar nu, vänta bara tills ni har en unge som hjälper till att skrika och smutsa ner samtidigt som era pengar börjar sina.

Skaffar ni barn, bäst att han tar max föräldraledighet, 80% av en lön är högre än 80% av studiemedel samt. att du kommer ut i arbete.

• Anonym (Samma)

Din TS är en exakt beskrivning av mig och min sambo för några år sedan. Jag var otroligt redo för barn, giftermål, ALLT, men inga initiativ kom från sambons sida. Vi hade haft samma snack om före/efter 30 och jag hade bara några år till godo och var rädd att det skulle ta lång tid att bli gravid. Jag började också fundera på att lämna om han inte snabbt kom på andra tankar även om jag älskade honom otroligt mycket.

Lösningen för mig var att sluta med preventivmedel (med tanke om att kroppen skulle vara redo att bli gravid den dagen han var redo) och jag informerade honom om att om han inte ville ha barn så fick han se till att skydda sig. Det tog några månader, kanske ett halvår innan han var redo och slutade med kondom. Jag tror att det var nyttigt för honom att det blev helt och hållet hans beslut, det blev lite mer verkligt då. Och det var underbart att få skaffa barn tillsammans, inte genom att övertala honom. Han var lika redo som jag den dagen vår son kom!

Svar på tråden Min sambo vill vänta med barn, jag vill ha barn nu