• Anonym (Undrar)

    Frågor om orosanmälning

    Hej

    Om min vän gör en orosanmälan till socialen,kan hon berätta för dom vem hon är men ändå vara anonym i anmälan? Sen undrar jag hur troligt det är att orosanmälan tas på allvar och utreds noggrant?

  • Svar på tråden Frågor om orosanmälning
  • Anonym (Socialsekreterare)

    Nej. Uppger hon vem hon är i samtalet kan hon inte ta tillbaka detta. Vill hon vara anonym struntar hon i att säga vem hon är. Vid vissa speciella tillfällen har jag låtit personen vara anonym även om denne sagt sitt namn. Då har det dock handlat om en person som riskerar att bli utsatt för hot eller våld om dennes identitet framkommer, har i alla fall jag gjort undantag handlat om missbrukande gängmedlemmar där närstående gjort orosanmälan.

    Socialtjänsten är skyldig att hantera anmälan, det spelar ingen roll om den är anonym eller inte. Det är däremot svårare för socialsekreteraren att ställa kompletterande frågor om anmälan är anonym. Personen man anmäler kan neka till alla anklagelser och socialsekreteraren har ingen möjlighet att ställa fler frågor till anmälaren.

    Viktigt om hon vill vara anonym är ju också att inte röja information som det är uppenbart att endast hon vet. Ex. berätta om ett scenario där endast hon och personen hon anmält varit närvarande. Då röjs hennes identitet ganska snabbt gentemot den hon anmäler. Så endast generell information som många vet om om hon vill vara på den säkra sidan.

Svar på tråden Frågor om orosanmälning