• Mk89

    Sjukskriven eller gravpenning?

    Jobbar som bemaninssk och har uppdrag

    Tom 31/7. Börjar bli tungt och jag jobbar dessutom natt

    Tror jag har börjat få sammandragningar också..

    funderar på det här med gravpening.

    Kan man bli sjukskriven först i väntan på beslut från FK

    Och påverkar det ngt i så fall??

    Tänkte skicka in ansökan till FK snart men om jag blir dålig/ inte orkar

    Kanske kan bli sjukskriven under tiden?

    Nätterna kan bli tunga, en del lyft och jobbiga ställningar förekommer

    Ngn som är duktig på detta och kan ge lite tips?

  • Svar på tråden Sjukskriven eller gravpenning?
  • Sasu

    Vilken vecka är du i?

    Du kan ju alltid fråga din chef om du kan bli förbjuden att jobba eftersom du själv tycker att det börjar bli tungt, då kan du gå innan 60 dagar på graviditetspenning, annars är det ju 60 dagar innan

  • Mk89

    V26

    Men är det inte vissa yrken som man endast kan bli

    förbjuden att jobba?

  • CitronTulo

    GP kan man väl bara ha under de sista 60 dagarna innan beräknad förlossning?
    Om du har smärtsamma sammandragningar som kan äventyra graviditeten kan möjligheten finnas att du kan få sjukpenning. Men normala graviditetsbesvär kan man inte få sjukpenning för.

  • Linda2barnsmamma

    Ja har haft foglossning och sjukskriven från v 17 i 3 av 4 graviditeter, nr 4 är ja gravid med nu och fortfarande föräldraledig.

    Har då fortsatt sjukskrivning fram till bf. Både bm, läkaren hos bm och min Vc läkare har tyckt att man lika gärna kan fortsätta med sjukskrivning då den ändå är påbörjad.

    Så jag har aldrig behövt ta FP/GP innan bf

  • Linda2barnsmamma

    Glömde skriva, jobbar som personlig assistent/undersköterska och kan ej byta arbetsuppgifter, så därav har Det inte varit svårt att få sjukskrivning :)

  • Mk89

    GP kan man få 60 dagar innan bf.

    Men vilket är mest fördelaktigt då? Sjukskrivning eller GP ?

  • CitronTulo