• Anonym (Tvättmaskin)

Vad är en 5 år gammal tvättmaksin värd?

Jag har fått frågan om jag vill behålla förra hyresgästens gamla tvättmaskin, och hon har sagt hon vill ha 1000 kr för den. Är detta ett rimligt pris tycker ni? Jag tror inte det är den minsta typen, utan den kan nog ta 6 eller 7 kg. Jag hade först tänkt mig 500 kr då den är så gammal och saknar garanti.

• Svar på tråden Vad är en 5 år gammal tvättmaksin värd?
  • Bestemor

Det beror ju på hur mycket hon har använt den. Har hon varit ensam och tvättat ett par maskiner i veckan kan den vara värd 1000 kronor, men inte om den använts mycket.

Idag är ju inte tvättmaskiner speciellt dyra, så jag hade inte betalt 1000 kronor för en så gammal maskin.

Går den i sönder efter ett par månader blir det ditt problem med att köra den till sopstationen och det är ju ganska bökigt.

• Fjäril kär

Sök efter samma typ av tvättmaskin på Blocket så ser du vad priset ligger på för den åldern.

• Anonym (Helga)

Frågan är inte hur många kilo den tar utan om det är en modell av god kvalitet med högt inköpspris eller något billigt som kommer att haverera vilken dag som helst.

• Anonym (Helga)

Det är förresten ganska troligt att de bara vill slippa besväret att frakta bort maskinen och helt fräckt tänker att de dessutom kan göra sig en hacka genom att ta betalt för den.

• BuoBä

Är det en Miele - definitivt värt det.

Är det nån budgetvariant som kostar 3000 ny - nja.

MEN, måste du ta dit en elektriker och/eller en rörmokare för att installera en ny maskin så kostar det fort 1000 kr. Är det sån installation, du ändå tänkt ha en tvättmaskin och denna verkar ok i skicket kan det ändå löna sig att betala för bekvämligheten att den redan är där.

• Anonym (Tvättmaskin)
    BuoBä skrev 2019-05-14 20:21:25 följande:

Är det en Miele - definitivt värt det.

Är det nån budgetvariant som kostar 3000 ny - nja.

MEN, måste du ta dit en elektriker och/eller en rörmokare för att installera en ny maskin så kostar det fort 1000 kr. Är det sån installation, du ändå tänkt ha en tvättmaskin och denna verkar ok i skicket kan det ändå löna sig att betala för bekvämligheten att den redan är där.

Ja den är redan installerad. Men det jag är rädd för är att den går sönder om nåt år eller några månader t o m och då får vi ju lägga ut pengar på att få väck den dessutom samt en helt ny.
  • Anonym (Tvättmaskin)
    Egon den stora skrev 2019-05-14 20:23:12 följande:

Rent generellt låter det dyrt, men det beror ju på märke.

Får fråga vad det är för märke, men det kanske är BOSCH.
  • Anonym (Tvättmaskin)
    Bestemor skrev 2019-05-14 20:10:51 följande:

Det beror ju på hur mycket hon har använt den. Har hon varit ensam och tvättat ett par maskiner i veckan kan den vara värd 1000 kronor, men inte om den använts mycket.

Idag är ju inte tvättmaskiner speciellt dyra, så jag hade inte betalt 1000 kronor för en så gammal maskin.

Går den i sönder efter ett par månader blir det ditt problem med att köra den till sopstationen och det är ju ganska bökigt.

Hon har bott själv. Ja det är ju det om den går sönder snart som vore illa. Kanske  jag kan säga att jag ger 750 kr för den. Den stora fördelen är ju att jag slipper tänka på att skaffa en ny, tills denna går sönder förstås...
Svar på tråden Vad är en 5 år gammal tvättmaksin värd?