• Anonym (Karin)

Att gå om en årskurs?

Hej alla olika människor

Jag efterlyser erfarenheter gällande barn/ungdomar som som gått om en (eller flera) årskurser.

Vad avgjorde att det blev så? För/nackdelar?

Hur blev det sedan i livet?

Förstår att allt är ju väldigt individuellt och det är alltid lättare i efterhand att se/tycka vad man borde gjort si eller så.

Men funderar då ett av mina barn borde kanske gå om.

Tacksam för alla möjliga tankar om detta.

• Svar på tråden Att gå om en årskurs?
  • Anonym (Carro)

Min son gick om tredje klass pga att han var enormt stökig, svårt att hänga med i undervisningen och det gjordes utredning av BUP som visade att han har adhd. Han fick medicin och det bestämdes att han skulle gå om årskurs tre.

Det hjälpte enormt mycket och han kom ikapp i undervisningen med hjälp av resurslärare. Han trivdes bättre med kamrater som var ett år yngre. Han fortsatte att gå i samma klass upp till 9:an.

Förra året tog han studenten på fordonsteknisk linje och jobbar nu som bilmekaniker , då var han fortfarande ett år äldre än sina kamrater.

• Anonym (Karin)

Tack för ditt svar anonym (Carro).

Låter som det blev en väldigt bra lösning för ditt barn.

• cleoeme
    Anonym (Carro) skrev 2019-05-15 07:31:54 följande:

Min son gick om tredje klass pga att han var enormt stökig, svårt att hänga med i undervisningen och det gjordes utredning av BUP som visade att han har adhd. Han fick medicin och det bestämdes att han skulle gå om årskurs tre.

Det hjälpte enormt mycket och han kom ikapp i undervisningen med hjälp av resurslärare. Han trivdes bättre med kamrater som var ett år yngre. Han fortsatte att gå i samma klass upp till 9:an.

Förra året tog han studenten på fordonsteknisk linje och jobbar nu som bilmekaniker , då var han fortfarande ett år äldre än sina kamrater.

Vem bestämde att han skulle gå om? När kom det på tal?
  • Anonym (2 st)

Jag vet 2 st, min sambo gick om en klass på lågstadiet, det var många år sedan, han var för tidigt född sent på året och var helt enkelt inte mogen nog att sitta still och lyssna. Det har gått bra för honom sedan och han har gjort bra ifrån sig när han väl mognade. Tror det var skolan som rekommenderade det.

Sedan en annan ytligt bekant som gick om en klass på mellanstadiet, även hen var tidigt född sent på året. Jag vet att hen blev glad om att få gå om av sociala skäl, men inte hur vem som föreslog det. Sedan dess har det inte varit några problem.

• Anonym (Carro)
    cleoeme skrev 2019-05-15 08:43:11 följande:

Vem bestämde att han skulle gå om? När kom det på tal?

Skolan själv i samråd med BUP och jag tyckte också det var en bra idé. Han var så pass långt efter att det liksom inte fanns så mycket annat val.
  • Anonym (Karin)

Tänker som i vårt fall när barnet är skötsam och lugn och mogen på det viset, men stora skillnader i att klara skolämnen med godkänt betyg? Hade en tro att om man inte klarar de nationella proven i åk 6 så får man gå om?

Men det kanske inte är så? Någon som vet? Om man inte klarar sig nu hur ska det då fungera när kraven skärps ytterligare i 7:an då tänker jag.

• cleoeme
    Anonym (Carro) skrev 2019-05-15 11:08:01 följande:

Skolan själv i samråd med BUP och jag tyckte också det var en bra idé. Han var så pass långt efter att det liksom inte fanns så mycket annat val.

Har en son som skulle behöva gå om.. Men hans pappa vill det inte.
  • Anonym (Amanda)

Fanns de elever som ville dumma sig för att man gått om ett år..

• Anonym (Karin)
    Anonym (Amanda) skrev 2019-05-15 13:53:00 följande:

Fanns de elever som ville dumma sig för att man gått om ett år..

Det kan jag tänka mig. Men så dåligt beteende. Tråkigt.
  • Anonym (Karin)
    cleoeme skrev 2019-05-15 13:32:57 följande:

Har en son som skulle behöva gå om.. Men hans pappa vill det inte.

Varför då? Är det skolan som vill det finns väl en anledningen tänker jag. El vad känner du?
  • Anonym (Malin)

Har ett barn som gick om trean på grund av omognad. Gick hur bra som helst. Läser idag på högskolan. Skolan föreslog det, vi föräldrar fick bestämma själv.

• Anonym (Lite tankar)
    Anonym (Karin) skrev 2019-05-15 11:35:45 följande:

Tänker som i vårt fall när barnet är skötsam och lugn och mogen på det viset, men stora skillnader i att klara skolämnen med godkänt betyg? Hade en tro att om man inte klarar de nationella proven i åk 6 så får man gå om?

Men det kanske inte är så? Någon som vet? Om man inte klarar sig nu hur ska det då fungera när kraven skärps ytterligare i 7:an då tänker jag.

Har du nagot hum om vad det ar som ar svart for ditt barn? Sitter barnet hemma i timmavis utan att kunna ta in materialet? Ar klassen stokig sa att det inte gar att koncentrera sig? Kanske laser langsamt och darfor inte hinner med allt under proven (da kan man ova upp lashastigheten)? Svarigheter med lasforstaelse och att forsta fragorna (och darfor inte kan svara ordentligt)? Missat nagot moment, som t ex. multiplikationstabellen, som da paverkar resten av all matten i kommande arskurser (da kan man ju ova in just momentet som fattas/ar svart)? Sen finns det ju barn som sager att de gjort laxorna och sedan sitter och spelar dator eller sticker ut med kompisarna (oklart om laxorna ar gjorda alternativt snabbt och slarvigt & kanske inte ens ratt)? Om du vet var svarigheten ligger blir det lattare for dig att veta vad som ar bast. Barnet kanske bara behover ova in "multiplikationstabellen", i lugn och ro ova upp lashastigheten under sommarlovet  och kanske repetera lite glosor for att hinna ikapp? 
    Ar ditt barn sadant att det hela tiden kampar men anda inte lyckas later det som en bra ide att lata denne ga om for att kunna hinna ikapp (om inte problemet ligger i en stokig skolmiljo). Har ditt barn kompisar i klassen under? Hur staller sig barnet sjalv till detta? Vad sager skolan? Kanske behovs en resurs ett tag for att forsoka lasa in det som fattas och sedan utvardera? Byter klassen skola nu i 7:an eller kommer de fortfarande att ga pa samma skola om ditt barn gar om? 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Lite tankar) skrev 2019-05-15 15:47:07 följande:

Har du nagot hum om vad det ar som ar svart for ditt barn? Sitter barnet hemma i timmavis utan att kunna ta in materialet? Ar klassen stokig sa att det inte gar att koncentrera sig? Kanske laser langsamt och darfor inte hinner med allt under proven (da kan man ova upp lashastigheten)? Svarigheter med lasforstaelse och att forsta fragorna (och darfor inte kan svara ordentligt)? Missat nagot moment, som t ex. multiplikationstabellen, som da paverkar resten av all matten i kommande arskurser (da kan man ju ova in just momentet som fattas/ar svart)? Sen finns det ju barn som sager att de gjort laxorna och sedan sitter och spelar dator eller sticker ut med kompisarna (oklart om laxorna ar gjorda alternativt snabbt och slarvigt & kanske inte ens ratt)? Om du vet var svarigheten ligger blir det lattare for dig att veta vad som ar bast. Barnet kanske bara behover ova in "multiplikationstabellen", i lugn och ro ova upp lashastigheten under sommarlovet  och kanske repetera lite glosor for att hinna ikapp? 

Ar ditt barn sadant att det hela tiden kampar men anda inte lyckas later det som en bra ide att lata denne ga om for att kunna hinna ikapp (om inte problemet ligger i en stokig skolmiljo). Har ditt barn kompisar i klassen under? Hur staller sig barnet sjalv till detta? Vad sager skolan? Kanske behovs en resurs ett tag for att forsoka lasa in det som fattas och sedan utvardera? Byter klassen skola nu i 7:an eller kommer de fortfarande att ga pa samma skola om ditt barn gar om? 

Tack för ditt svar, ska försöka besvara så gott jag kan..

Ja vi vet det som är svårt stavning, matematik, allt muntliga. Har en mycket god läs/hör förståelse.

Har funnits en del stödinsatser gällande det andra. Utan resultat.

Barnet har en autism men är normalbegåvad.

Språklig nedsättning

Ja barnet har lite vänner men ingen särskild. Sociala biten intresserar inte mycket. Umgås helst inte, bara med ett fåtal nära/syskon.

Det är precis som du beskriver barnet kämpar hela tiden för att hålla sig flytande i ämnena och när något börjar fungera el hen börjat förstått ngt i t.ex matte, så vips startar nästa grej i ämnet. Sedan är prestationsförmåga väldigt ojämn, i vissa ämnen riktigt duktig typ A, B nivå vissa delar medans andra långt ifrån godkänd.

Barnet håller bara koncentration korta stunder.

Nej ngn resurs har det tyvärr aldrig kommit på fråga.

Vi siktar på att själva försöka få till att barnet pluggar upp sig under sommaren.

Skolan har tyvärr bagatelliserat situationen i flera år och nu står vi har inför högstadiet.

De byter skola, till en närliggande samhälle.

Det var nog det jag kommer på nu...
Svar på tråden Att gå om en årskurs?