Anonym (Lite tankar) skrev 2019-05-15 15:47:07 följande:
Har du nagot hum om vad det ar som ar svart for ditt barn? Sitter barnet hemma i timmavis utan att kunna ta in materialet? Ar klassen stokig sa att det inte gar att koncentrera sig? Kanske laser langsamt och darfor inte hinner med allt under proven (da kan man ova upp lashastigheten)? Svarigheter med lasforstaelse och att forsta fragorna (och darfor inte kan svara ordentligt)? Missat nagot moment, som t ex. multiplikationstabellen, som da paverkar resten av all matten i kommande arskurser (da kan man ju ova in just momentet som fattas/ar svart)? Sen finns det ju barn som sager att de gjort laxorna och sedan sitter och spelar dator eller sticker ut med kompisarna (oklart om laxorna ar gjorda alternativt snabbt och slarvigt & kanske inte ens ratt)? Om du vet var svarigheten ligger blir det lattare for dig att veta vad som ar bast. Barnet kanske bara behover ova in "multiplikationstabellen", i lugn och ro ova upp lashastigheten under sommarlovet och kanske repetera lite glosor for att hinna ikapp?
Ar ditt barn sadant att det hela tiden kampar men anda inte lyckas later det som en bra ide att lata denne ga om for att kunna hinna ikapp (om inte problemet ligger i en stokig skolmiljo). Har ditt barn kompisar i klassen under? Hur staller sig barnet sjalv till detta? Vad sager skolan? Kanske behovs en resurs ett tag for att forsoka lasa in det som fattas och sedan utvardera? Byter klassen skola nu i 7:an eller kommer de fortfarande att ga pa samma skola om ditt barn gar om?
Tack för ditt svar, ska försöka besvara så gott jag kan..
Ja vi vet det som är svårt stavning, matematik, allt muntliga. Har en mycket god läs/hör förståelse.
Har funnits en del stödinsatser gällande det andra. Utan resultat.
Barnet har en autism men är normalbegåvad.
Språklig nedsättning
Ja barnet har lite vänner men ingen särskild. Sociala biten intresserar inte mycket. Umgås helst inte, bara med ett fåtal nära/syskon.
Det är precis som du beskriver barnet kämpar hela tiden för att hålla sig flytande i ämnena och när något börjar fungera el hen börjat förstått ngt i t.ex matte, så vips startar nästa grej i ämnet. Sedan är prestationsförmåga väldigt ojämn, i vissa ämnen riktigt duktig typ A, B nivå vissa delar medans andra långt ifrån godkänd.
Barnet håller bara koncentration korta stunder.
Nej ngn resurs har det tyvärr aldrig kommit på fråga.
Vi siktar på att själva försöka få till att barnet pluggar upp sig under sommaren.
Skolan har tyvärr bagatelliserat situationen i flera år och nu står vi har inför högstadiet.
De byter skola, till en närliggande samhälle.
Det var nog det jag kommer på nu...