• Anonym (Urk)

Vuxen med återkommande springmask, varför?

När jag var liten fick jag ofta springmask, så jävla äckligt, det var bara jag som fick det hela tiden trots att jag hade precis samma hygienrutiner som övriga familjen.
    Nu är jag nästan 30 år och har börjat få det igen med jämna mellanrum och det är verkligen så vidrigt.

Jag förstår verkligen inte varför just jag får det? Jag trodde det var ovanligt att vuxna får springmask?
    Jag har inga barn heller, så det kan inte komma därifrån.

Kan man göra något för att förebygga? Blir galen på detta snart. Gråter

• Svar på tråden Vuxen med återkommande springmask, varför?
  • Anonym (Carro)

Springmask/ägg finns naturligt i vår vanliga miljö. Soffor, sängar, mattor, fåtöljer, husdjur, damm och tyger. etc. Vi får i oss det genom att vi slickar på fingrarna eller stoppar näsan i djurens päls tex.

Behandla alltid med medel från apoteket.

Tvätta händerna flera gånger om dagen, dammsug alla möbler regelbundet, ta ner och tvätta gardiner med jämna mellanrum, byt trosor varje dag och rengör rumpan noga, klia inte på skinkorna, byt sängkläder varje vecka, tvätta täcket och kuddarna ofta, dammsug och dammtorka ofta. Tvätta filtar och överkast. Extra noga om du har husdjur.

Helt enkelt ha en god hemmahygien. Inte bara din egen kroppsliga hygien utan även ditt hem. Du smittar förmodligen dig själv hela tiden utan att du tänker på det.

• Anonym (zingo)

För mig hjälpte det att byta bakteriefloran i tarmen. Blev av med dem för gott.

Svar på tråden Vuxen med återkommande springmask, varför?