• Anonym (Fel?)

    Fel/rätt att lämna information?

    Ponera följande; Du har information om fem enskilda individer utifrån din yrkesroll. Du ska ha en form av gruppaktivitet med dessa gemensamt (hälso- och sjukvårdsrelaterat - HSL & OSL gäller), vilket de lämnat samtycke till (de känner inte varandra sedan innan). En av deltagarna känner du sedan innan, medan de fyra andra inte haft kontakt med dig eller ditt arbete tidigare. Vid träffen väljer du att lämna ut uppgiften att en av deltagarna träffat dig under en längre tid och konstaterar att de övriga inte har haft någon sådan kontakt.

    Du har inte frågat eller informerat deltagaren om att du tänkt göra såhär, frågat om det ens är okej för denne eller förklarat skälen till varför du anser att denna information är viktig att lämna till de övriga.

    Min fråga är; är det rätt att lämna ut sådan information utan att ha informera/frågat berörd person innan?

    Hur skulle du reagerat/känt/upplevt?

  • Svar på tråden Fel/rätt att lämna information?
  • Anonym (Olika)

    Det beror på vad för kontakt du haft med personen.

    Jag gick en kurs i smärthantering. Det var en psykolog och en sjukgymnast som höll i den.

    Någon hade gått hos sjukgymnasten innan, att det kom upp var ju inget konstigt.

    En av de andra deltagarna hade haft kontakt med psykologen och personen sa det själv.

    Det var okey att sjukgymnasten sa något om kontakten med deltagaren i gruppen. Hade det däremot varit psykologen som sagt något om den kontakten hon hade haft med den andra deltagaren, så hade det varit en stort övertramp.

  • Anonym (,)

    Om du är anställd inom sjukvården omfattas du av tystnadsplikt. Tystnadsplikten innebär att du inte ens får säga att du behandlar någon.

  • Anonym (Fel?)
    Anonym (Olika) skrev 2019-05-15 23:10:12 följande:

    Det beror på vad för kontakt du haft med personen.

    Jag gick en kurs i smärthantering. Det var en psykolog och en sjukgymnast som höll i den.

    Någon hade gått hos sjukgymnasten innan, att det kom upp var ju inget konstigt.

    En av de andra deltagarna hade haft kontakt med psykologen och personen sa det själv.

    Det var okey att sjukgymnasten sa något om kontakten med deltagaren i gruppen. Hade det däremot varit psykologen som sagt något om den kontakten hon hade haft med den andra deltagaren, så hade det varit en stort övertramp.


    I denna situation är det psykoterapeuten som förmedlat att en av deltagarna gått hos denne under en längre tid. Detta fick inte deltagaren själv berätta. Ingen information om att denna information skulle lämnas heller!

    Tack för din input!
  • neverpreggo
    Anonym (Fel?) skrev 2019-05-15 23:14:10 följande:
    I denna situation är det psykoterapeuten som förmedlat att en av deltagarna gått hos denne under en längre tid. Detta fick inte deltagaren själv berätta. Ingen information om att denna information skulle lämnas heller!

    Tack för din input!
    Självklart är inte detta okej.
  • Anonym (Fel?)
    Anonym (,) skrev 2019-05-15 23:13:56 följande:

    Om du är anställd inom sjukvården omfattas du av tystnadsplikt. Tystnadsplikten innebär att du inte ens får säga att du behandlar någon.


    Precis, så är det! OSL gäller all vårdpersonal och därmed gör jag bedömningen att utlämnadet av informationen om den specifika deltagaren var felaktig. Detta då deltagaren inte fått information om att detta skulle lämnas till hela gruppen!
  • Anonym (,)
    Anonym (Fel?) skrev 2019-05-15 23:17:49 följande:
    Precis, så är det! OSL gäller all vårdpersonal och därmed gör jag bedömningen att utlämnadet av informationen om den specifika deltagaren var felaktig. Detta då deltagaren inte fått information om att detta skulle lämnas till hela gruppen!
    Om jag var den patienten hade jag anmält brott mot tystnadsplikten, Det gör man till IVO.
Svar på tråden Fel/rätt att lämna information?