• Thu 16 May 2019 19:04
    4887 visningar
    10 svar
    10
    4887

    Lymfkörtlar under armhålan

    Kan man ha eller få svullna lymfkörtlar tex under armhålan när man är gravid? Oömma alltså

  • Svar på tråden Lymfkörtlar under armhålan
  • Thu 16 May 2019 20:21
    #1

    Ja, man kan ha det utan att det är något farligt, MEN, man ska ändå alltid kolla upp förstorade lymfkörtlar i armhålan. Jag har haft det som gravid, och det var inget farligt, men man kollar alltid upp det för att utesluta cancer. Jag fick göra ultraljud på bröstmottagningen. Om man är under 40 är det i princip alltid godartat, men som sagt, för säkerhets skull gör man ändå alltid en extrakoll.

  • Thu 16 May 2019 22:23
    #2

    Skulle också kolla upp det men har också haft det under graviditet och amning. Kollat upp det och inget farligt med det.

  • Anonym (En till)
    Thu 16 May 2019 22:37
    #3
    Charlieellerså skrev 2019-05-16 22:23:33 följande:

    Skulle också kolla upp det men har också haft det under graviditet och amning. Kollat upp det och inget farligt med det.


    Undrar också!

    Hur länge hade du det vid amning? Vart vände du dig för koll? Vill inte känna mig som en hypokondriker och söka i onödan...

    Upptäckte en knöl för ca två veckor sedan i ena armhålan. Läser man på typ 1177 om knölar i bröstet står det lite luddigt att man ska kolla upp nya knölar men att man kan vänta och se om den försvinner efter nästa mens?! Svårt när man inte fått tillbaka mensen efter förlossningen.
  • Thu 16 May 2019 23:09
    #4
    Charlieellerså skrev 2019-05-16 22:23:33 följande:

    Skulle också kolla upp det men har också haft det under graviditet och amning. Kollat upp det och inget farligt med det.


    Okej. Kom på att jag hade influensa sen halsfluss där i slutet på februari. Kan va därför...att det är så mycket hormoner o annat nu när man är gravid. Btw, alltid nästäppt
  • Thu 16 May 2019 23:09
    #5
    Leila4 skrev 2019-05-16 23:09:03 följande:

    Okej. Kom på att jag hade influensa sen halsfluss där i slutet på februari. Kan va därför...att det är så mycket hormoner o annat nu när man är gravid. Btw, alltid nästäppt


    Kanske tar då ett tag innan de släpper
  • Fri 17 May 2019 08:28
    #6
    Leila4 skrev 2019-05-16 23:09:27 följande:

    Kanske tar då ett tag innan de släpper


    Lymfkörtlar kan vara svullna länge efter en infektion. Har två lymfkörtlar som alltid blir stora vid infektioner. Jag kollade upp på Hc. Fick göra ultraljud på en på halsen men de konstaterade att den nog bara blir stor pga virusinfektion. Den under armhålan kommer och går. Känner den dock alltid men den är mindre för det medta. Efter förlossningen svällde jag upp i andra armhålan. Då menar jag typ 4 cm i diameter. Det var en mjölkkörtel som satt där.
  • Fri 17 May 2019 09:39
    #7
    Anonym (En till) skrev 2019-05-16 22:37:27 följande:

    Undrar också!

    Hur länge hade du det vid amning? Vart vände du dig för koll? Vill inte känna mig som en hypokondriker och söka i onödan...

    Upptäckte en knöl för ca två veckor sedan i ena armhålan. Läser man på typ 1177 om knölar i bröstet står det lite luddigt att man ska kolla upp nya knölar men att man kan vänta och se om den försvinner efter nästa mens?! Svårt när man inte fått tillbaka mensen efter förlossningen.


    Man vänder sig till som vårdcentral i första hand som sen skickar remiss för ultraljud. Du kommer inte bli kallad hypokondriker, jag lovar dig. Jag har haft knölar i mina bröst och armhålor i många år och varit på otaliga mammografier, ultraljud och biopsier, och aldrig har jag någonsin fått höra att det var dumt. Trots att det aldrig varit annat än godartade knölar. Bara sök och få det överstökat, det är säkert inget allvarligt, men lika bra att få tanken ur huvudet.
  • Fri 17 May 2019 18:41
    #8
    Charlieellerså skrev 2019-05-17 08:28:38 följande:

    Lymfkörtlar kan vara svullna länge efter en infektion. Har två lymfkörtlar som alltid blir stora vid infektioner. Jag kollade upp på Hc. Fick göra ultraljud på en på halsen men de konstaterade att den nog bara blir stor pga virusinfektion. Den under armhålan kommer och går. Känner den dock alltid men den är mindre för det medta. Efter förlossningen svällde jag upp i andra armhålan. Då menar jag typ 4 cm i diameter. Det var en mjölkkörtel som satt där.


    Okej. Alltså jag hade ju influensa och straxt efter halsfluss på samma smäll.. vecka 15-16. ( vecka 29 nu) Ringde läkaren o de skrev ut medicin som jag aldrig tog mot influensan, de va deras rekommendation. Men jag höll ut och på de kom halsflussen. Kan ju nämna de på mödravården när jag ska dit.
  • Sun 19 May 2019 13:52
    #9
    Charlieellerså skrev 2019-05-16 22:23:33 följande:

    Skulle också kolla upp det men har också haft det under graviditet och amning. Kollat upp det och inget farligt med det.


    Ur ena armhålan knöl kom de gul vätska???
  • Wed 3 Jan 17:15
    #10

    Hallå där
     4 år senare. De som var under min armhåla va en bröstkörtel något, de kom mjölk därifrån 😂😂😂

Svar på tråden Lymfkörtlar under armhålan