Sluta köpa presenter till mina vänner?
Hej! Jag har ett litet problem som jag gått och grubblat på i flera veckor nu.
Såhär ligger det till: jag har ganska mycket vänner, de flesta uppdelade i gäng men även enskilda vänner.
I det största gänget delar man ut presenter varje år till varandra, oftast går man ihop och köper något, och vi lägger ungefär 100 - 150 var. I detta gäng är vi ca 11 personer.
Sen tillkommer flera andra mer nära vänner vid sidan av för min del där jag själv måste lägga en slant och då oftast runt 300kr för att det ska bli något bra.
Det handlar alltså om några tusenlappar per år som jag får lägga i bara presenter som jag egentligen inte känner att jag har råd med.
Ska tilläggas att vi som inte valt/haft möjlighet att fira våra födelsedagar med en fest aldrig får några presenter, vilket jag tycker är orättvist. Och då menar jag från det största gänget.
Jag vill nu lägga fram på ett snyggt sätt för gänget att jag i fortsättningen kommer att fira jämna födelsedagar och att man då kan ge en lite större slant, alternativt hitta på något roligt ihop. Hur lägger jag fram det utan att låta som en snål jävel?