• Anonym (Lina)

Sluta köpa presenter till mina vänner?

Hej! Jag har ett litet problem som jag gått och grubblat på i flera veckor nu.

Såhär ligger det till: jag har ganska mycket vänner, de flesta uppdelade i gäng men även enskilda vänner.

I det största gänget delar man ut presenter varje år till varandra, oftast går man ihop och köper något, och vi lägger ungefär 100 - 150 var. I detta gäng är vi ca 11 personer.

Sen tillkommer flera andra mer nära vänner vid sidan av för min del där jag själv måste lägga en slant och då oftast runt 300kr för att det ska bli något bra.

Det handlar alltså om några tusenlappar per år som jag får lägga i bara presenter som jag egentligen inte känner att jag har råd med.

Ska tilläggas att vi som inte valt/haft möjlighet att fira våra födelsedagar med en fest aldrig får några presenter, vilket jag tycker är orättvist. Och då menar jag från det största gänget.

Jag vill nu lägga fram på ett snyggt sätt för gänget att jag i fortsättningen kommer att fira jämna födelsedagar och att man då kan ge en lite större slant, alternativt hitta på något roligt ihop. Hur lägger jag fram det utan att låta som en snål jävel?

• Svar på tråden Sluta köpa presenter till mina vänner?
  • Anonym (Kostar)

Alltså det kostar både tid och pengar och energi att ordna fest. Ingen bjudning inga presenter tycker jag.

Sen tycker jag inte att man måste ge för att man är bjuden till någon. Mina närmsta vänner ger jag sällan nåt när vi träffas utan jag bjuder tillbaks i ställer. Vi brukar inte bjuda direkt på födelsedagar.

• Anonym (Persil)

Köper/ger du bidrag till presenter även om du inte deltar på festen? I så fall är det väl enklare att bara säga till den som håller i insamlingen att du inte bidrar eftersom du inte kan vara med och fira.

Går du däremot på festen utan att vilja ge något alls pga att den som har fest inte fyller jämna år, ja då får du nog räkna med att uppfattas som snål.

Däremot kan du ju säga att du vill fixa något själv (göra eget godis, köpa en billig blomma osv) om du tycker att du på så sätt kan komma ner i lägre pris än 100 kr.

• Anonym (qwerty)

Ja, ta dig ur det där så fort du kan. Jag fattar inte varför det ska ges presenter i tid och otid. Jag ger presenter till mina barn, och något symboliskt till mamma och pappa. Firar jag jul med brorsan får familjen någon liten grej. I vänkretsen skramlar vi till jämna födelsedagar, oftast blir det en magnumflaska med champagne som vi sen delar på vid något annat tillfälle vi se tillsammans. 

Tycker inte du behöver göra någon stor affär av det. Nästa gång det ska samlas så säg att du inte är med. Sen fixar du något rimligare själv. Klart man har med sig något om man är bjuden på fest. Och om man aldrig ordnar fest tillbaka så kan man ju inte förväntas sig något. Om du ändå gav presenter utan att gå på fest och sen inte får något tillbaka så kan du ju bara sluta utan vidare diskussioner. 

• Anonym (sessan)

Det är hopplöst med presenter. Vi har stor släkt på min mans sida. Och alla ska fira sina födelsedagar med kalas.

Om du är extra nära någon i vänkretsen eller om du hör dig för med den/de som inte brukar bjuda till frest när de fyller år så ska du se att det är säkert fler som tycker som dig.

• Anonym (Va)
    Anonym (Lina) skrev 2019-05-17 00:13:23 följande:

Hej! Jag har ett litet problem som jag gått och grubblat på i flera veckor nu.

Såhär ligger det till: jag har ganska mycket vänner, de flesta uppdelade i gäng men även enskilda vänner.

I det största gänget delar man ut presenter varje år till varandra, oftast går man ihop och köper något, och vi lägger ungefär 100 - 150 var. I detta gäng är vi ca 11 personer.

Sen tillkommer flera andra mer nära vänner vid sidan av för min del där jag själv måste lägga en slant och då oftast runt 300kr för att det ska bli något bra.

Det handlar alltså om några tusenlappar per år som jag får lägga i bara presenter som jag egentligen inte känner att jag har råd med.

Ska tilläggas att vi som inte valt/haft möjlighet att fira våra födelsedagar med en fest aldrig får några presenter, vilket jag tycker är orättvist. Och då menar jag från det största gänget.

Jag vill nu lägga fram på ett snyggt sätt för gänget att jag i fortsättningen kommer att fira jämna födelsedagar och att man då kan ge en lite större slant, alternativt hitta på något roligt ihop. Hur lägger jag fram det utan att låta som en snål jävel?

Förstår inte problemet.

Om man bjuder in folk att fira sin födelsedag så får man presenter, bjuder man inte in folk så får man inga presenter. Låter väl ganska logiskt.

Blir du bjuden och går så får du köpa en present. Blir du bjuden men inte går så behöver du inte köpa nått. Så har du inte råd så tacka bara nej till i bjudan.

Eller förklara för dina vänner att din ekonomi tyvärr inte klarar av alla presenter. Sen får de själva välja om dom vill bjuda dig eller. Jag ser hellre att mina vänner kommer utan present (eller med en liten blomma bara) än inte kommer alls.
  • Anonym (Varför krångla?)

Jag har samma läge men förstår inte problemet. Ordna fest betyder ju att man vill fira sin födelsedag. I mina kretsar brukar nivån vara bok/blomma/plantor/vin. Ibland går man ihop om present.

Inte ordna fest/ fika/middag betyder då att man inte vill fira. Då får man grattis på mess typ.

Jag ordnar firande ibland och ibland orkar jag bara inte. Då får födelsedagen passera rätt obemärkt ????

Varför krångla till det?

• Anonym (Varför krångla?)

Skickade för tidigt. Men går du inte på festerna i det stora gänget?

Är det där skon klämmer? Att det är fester du inte går på och då vill du inte bidra till present? Det kan jag fatta.

• Anonym (Förstår nog lite)

Jag tror ändå att jag förstår dig lite gällande detta att känna att man alltid ger men aldrig får något.

Givetvis ger man först och främst för att man vill glädja andra. Jag vill ge andra för att jag bryr mig om dem. Men står inför lite samma känsla av orättvisa (vilket jag aldrig skulle andas ett knyst om för skäms jättemycket över detta och känner mig som en 8-åring).

Men sedan alla fått barn så har både vänner och familj gått in mer på spåret att inget utbyte mellan vuxna, endast till barnen för annars blir det alldeles för dyrt. Så inget till jul eller födelsedag. Min man och jag har försökt i många år och kan inte få barn. Så till varje jul och vid varje barns födelsedag så får vi önskelistor och önskemål om bidrag till saker barnen behöver men vi får inget - för vi är ju vuxna och vi skulle inte byta gåvor.

Självklart vill jag ge presenter till barnen men ibland känns det surt och lite orättvist att aldrig få något själv när vi samtidigt lägger hur mycket som helst (totalt) på alla andras barn.

Förstår att jag låter snål och missunnsam men jag visar givetvis inte denna fula sida mot ngn plus att när barnen blir glada så känns det ju ändå värt det :)

• Anonym (A)
    Anonym (sessan) skrev 2019-05-17 08:24:50 följande:
    Det är hopplöst med presenter. Vi har stor släkt på min mans sida. Och alla ska fira sina födelsedagar med kalas.
    Om du är extra nära någon i vänkretsen eller om du hör dig för med den/de som inte brukar bjuda till frest när de fyller år så ska du se att det är säkert fler som tycker som dig.
    Håller med
Svar på tråden Sluta köpa presenter till mina vänner?