• Anonym (undrar)

    Gift men ej boendev på samma adress

    Kan man vara gift och bo på olika adresser?En kvinna bor med sina två barn i en lägenhet och sedan gifter hon om sig med en annan man.Pga olika omständigheter kan de inte bo tillsammans..Fungerar det? Hur påverkas ekonomin för kvinnan och för mannen?

  • Svar på tråden Gift men ej boendev på samma adress
  • Anonym (IH)

    Hur ser er situation ut idag? Är nån av er beroende av bidrag exempelvis?

  • Anonym (***)

    Om man inte vet hur deras ekonomi ser ut idag, och vilka förändringar de ska göra, så kan man inte svara på frågan.

    Ändrar de inget, så ser den likadan ut som förut. Har de gemensamma barn ändras kanske dagisavgifter.

  • Anonym (undrar)

    Jag frågar  för en bekants räkning.Han ska ev gifta sig med kvinnan.Jag skulle kunna tänka mig att hon har bostadsbidrag..Om de gifter sig,räknas väl hans inkomst med vid ansökan?Även om de inte bor ihop..Han villiinte smita undan utan undrar bara hur det fungerar,vad han kan vänta sig.

  • Anonym (***)
    Anonym (undrar) skrev 2019-05-17 19:30:10 följande:

    Jag frågar  för en bekants räkning.Han ska ev gifta sig med kvinnan.Jag skulle kunna tänka mig att hon har bostadsbidrag..Om de gifter sig,räknas väl hans inkomst med vid ansökan?Även om de inte bor ihop..Han villiinte smita undan utan undrar bara hur det fungerar,vad han kan vänta sig.


    Så han undrar, och du tar  på dig att fråga här. Varför kontaktar han inte myndigheterna istället?
  • Ms H
    Anonym (undrar) skrev 2019-05-17 19:30:10 följande:

    Jag frågar  för en bekants räkning.Han ska ev gifta sig med kvinnan.Jag skulle kunna tänka mig att hon har bostadsbidrag..Om de gifter sig,räknas väl hans inkomst med vid ansökan?Även om de inte bor ihop..Han villiinte smita undan utan undrar bara hur det fungerar,vad han kan vänta sig.


    Ja, hans ekonomi kommer att påverka hennes bidrag.
  • Anonym (IH)

    Om han pendlar till hennes bostadsort kan det tänkas att hans skatteavdrag kommer att granskas (resor, dubbelt boende). Eller vice versa så klart.

  • Anonym (Särbo)

    Jag o min man bodde särbos i flera år men var gifta. Ingen av oss fick bidrag så kanske orelevant för frågeställningen men jag bara skötte min ekonomi o han sin..

    jag hade ringt FK o frågat om det gäller bostadsbidrag.

  • Anonym (***)
    Anonym (Särbo) skrev 2019-05-17 21:30:03 följande:

    Jag o min man bodde särbos i flera år men var gifta. Ingen av oss fick bidrag så kanske orelevant för frågeställningen men jag bara skötte min ekonomi o han sin..

    jag hade ringt FK o frågat om det gäller bostadsbidrag.


    Anledningen till att folk frågar här är ju för att de inte vill kontakta  myndigheterna. 
Svar på tråden Gift men ej boendev på samma adress