• Sat 18 May 2019 20:00
    849 visningar
    4 svar
    4
    849

    Vad tjänar du som sjuksköterska

    Jag tycker det är så svårt att få fram aktuella siffror för vad en sjuksköterska utan vub tjänar.

    Jag vill veta vad just du tjänar om du vill dela med dig.

    Själv tjänar jag 35000kr på en privat vårdcentral. Har tidigare arbetat i ca 3 år på en kirurgavdelning.

  • Svar på tråden Vad tjänar du som sjuksköterska
  • Sat 18 May 2019 20:02
    #1

    Det vore kul att få info om löneutvecklingen. Själv började jag på 23500kr på mitt första jobb 2014. Har därefter bytt jobb 2 gånger och varit föräldraledig i ca 2 år

  • Sat 18 May 2019 20:07
    #2

    Var i landet jobbar du?

    Jag har funderat på att plugga till sjuksköterska men lönerna verkar så låga. Men om man kan gå upp mer än 10k i lön på 5 år trots så mycket föräldraledighet så är det ju inte så illa som jag trodde.

  • Sat 18 May 2019 20:30
    #3

    Det beror nog på hur mycket möda man lägger ner på sitt arbete och om man är beredd att byta jobb för att få upp lönen. Jag jobbar i Stockholm men har klasskompisar som jobbar i Kalmar vilket skulle räknas som landsbygd i jämförelse, de har bytt jobb flera gånger de med och hamnat någonstans på 31+ med liknande ingångslön. Tror de som klagar mest är de som varit kvar på samma ställe i 30 år och inte inser att enda chansen att få upp lönen är att byta.

  • modsey
    Sun 19 May 2019 12:14
    #4
    Lillamusen88 skrev 2019-05-18 20:30:46 följande:

    Det beror nog på hur mycket möda man lägger ner på sitt arbete och om man är beredd att byta jobb för att få upp lönen. Jag jobbar i Stockholm men har klasskompisar som jobbar i Kalmar vilket skulle räknas som landsbygd i jämförelse, de har bytt jobb flera gånger de med och hamnat någonstans på 31+ med liknande ingångslön. Tror de som klagar mest är de som varit kvar på samma ställe i 30 år och inte inser att enda chansen att få upp lönen är att byta.


    Problemet är väl snarare att många fastnar på runt 32-35 000 kr trots att de jobbat över 20 år i yrket, behöver inte vara på samma avdelning. De når liksom ett tak där oavsett.
Svar på tråden Vad tjänar du som sjuksköterska