• irländsksvensken

    Föräldrar penning + ledighet när man flyttar tillbaka till Sverige

    Hej, 

    Jag har lite funderingar kring föräldrar penning. 

    Jag har bott och arbetat på Irland i 5 år. Min man är irländsk och vi fick precis veta att vi väntar vårt första barn som är beräknat i januari.

    Här på Irland så kommer jag att ha rätt till 6 månaders mammaledighet. Då 6 månader känns lite kort så funderar vi nu på att flytta till Sverige så jag kan tillgodo fler dagar. 

    Jag undrar då vad jag har för rättigheter gällande föräldrar penning och föräldrar ledighet.

    Måste jag ha jobbat i Sverige i minst 240 dagar när jag flyttar tillbaka innan jag har rätt till fp?

    Vad är mina rättigheter om jag folkbokför mig i Sverige igen och registrerar mig hos försäkringskassan när jag flyttar tillbaka när mitt barn är 6 månader?

    Har min irländska make några rättigheter då han är EU medborgare?

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Föräldrar penning + ledighet när man flyttar tillbaka till Sverige
  • korngryn

    Du får inte så många fler dagar här. Du får 240, MEN det är bara 195 av dem som är på SGI-nivå. Så det är ungefär som på Irland. Men möjligen ger varje dag högre ersättning här.

  • Anonym (Nja)
    korngryn skrev 2019-05-20 17:33:36 följande:

    Du får inte så många fler dagar här. Du får 240, MEN det är bara 195 av dem som är på SGI-nivå. Så det är ungefär som på Irland. Men möjligen ger varje dag högre ersättning här.


    Man får 480 dagar.. Och 300 av dom är på SGI nivå..

    Men för att få en SGI så måste man ju ha arbetat i Sverige, vilket hon inte har så SGI dagarna kommer va värda 250 kr/dag.
  • Bok

    Osäker på om ni skulle flytta båda eller bara du, men tänk på att om bara du flyttar, och din man fortfarande är socialförsäkrad på Irland så är det deras regler som gäller.

    Åtminstone var det så - läste någon artikel för en del år sedan om en ensamstående mamma i Sverige, vars tillfälliga förbindelse var irländare, och för henne gällde irländska regler. Kolla upp det noga. Själva tanken är väl just det att man inte ska kunna betala skatt i land a och flytta till land b bara för att få bättre bidrag, så kan tänka mig att det finns hinder för ditt upplägg.

  • irländsksvensken
    Bok skrev 2019-05-20 19:08:02 följande:

    Osäker på om ni skulle flytta båda eller bara du, men tänk på att om bara du flyttar, och din man fortfarande är socialförsäkrad på Irland så är det deras regler som gäller.

    Åtminstone var det så - läste någon artikel för en del år sedan om en ensamstående mamma i Sverige, vars tillfälliga förbindelse var irländare, och för henne gällde irländska regler. Kolla upp det noga. Själva tanken är väl just det att man inte ska kunna betala skatt i land a och flytta till land b bara för att få bättre bidrag, så kan tänka mig att det finns hinder för ditt upplägg.


    Tack för svar. Nej vi planerar att flytta tillsammans :)
  • Bok

    Bra början! Se bara till att ingen av er är anställd på Irland fortfarande, i så fall, för då gäller irländska regler sannolikt fortfarande (dvs ej ledig/tjänstledig/föräldraledig från arbete där).

  • Anonym (Dåligt)

    Tycker att det är riktigt unket att leva i ett land, men åka till ett annat land där man inte betalar skatt, bara för att utnyttja välfärdssystemet där. Att ni har mage. Ni får väl se till att ändra utgifterna efter era nya förutsättningar som alla andra får göra, istället för att snylta/stjäla av andras skattepengar. Skäms.

  • irländsksvensken
    Anonym (Dåligt) skrev 2019-05-20 20:01:59 följande:

    Tycker att det är riktigt unket att leva i ett land, men åka till ett annat land där man inte betalar skatt, bara för att utnyttja välfärdssystemet där. Att ni har mage. Ni får väl se till att ändra utgifterna efter era nya förutsättningar som alla andra får göra, istället för att snylta/stjäla av andras skattepengar. Skäms.


    Vi planerade att flytta till Sverige om något år när det var dags för oss att starta familj. Då jag är svensk medborgare, född och uppvuxen i Sverige så vet jag att det är ett fantastiskt land att uppfostra barn i. Jag arbetar i dagsläget för ett dansk företag mot den svenska marknaden och är i sverige för jobb 1 gång i månaden. Jag började intervjua för jobb i sverige innan jag ens visste att jag var gravid. Den oväntade graviditeten har gjort att vi vill skynda på flytten till Sverige för att här på Irland så betalar man bland annat ?1000/natt om man är inlagd på sjukhus. Dagis kostar minst ?165/veckan i Dublin där vi bor. Varje sjukhus besök kostar ?65 och man måste betala för skolmat och annat. Ja, jag har mage att vilja flytta tillbaka till landet jag betalade skatt i tidigare, där jag är född och uppvuxen, mitt hemland, för att ge mitt barn den bästa framtiden. Något annat du undrar över? 
  • Anonym (Dåligt)
    irländsksvensken skrev 2019-05-20 21:21:50 följande:

    Vi planerade att flytta till Sverige om något år när det var dags för oss att starta familj. Då jag är svensk medborgare, född och uppvuxen i Sverige så vet jag att det är ett fantastiskt land att uppfostra barn i. Jag arbetar i dagsläget för ett dansk företag mot den svenska marknaden och är i sverige för jobb 1 gång i månaden. Jag började intervjua för jobb i sverige innan jag ens visste att jag var gravid. Den oväntade graviditeten har gjort att vi vill skynda på flytten till Sverige för att här på Irland så betalar man bland annat ?1000/natt om man är inlagd på sjukhus. Dagis kostar minst ?165/veckan i Dublin där vi bor. Varje sjukhus besök kostar ?65 och man måste betala för skolmat och annat. Ja, jag har mage att vilja flytta tillbaka till landet jag betalade skatt i tidigare, där jag är född och uppvuxen, mitt hemland, för att ge mitt barn den bästa framtiden. Något annat du undrar över? 


    Nej jag undrar inget, det var därför jag inte skrev någon fråga. Ditt svar bekräftar ju dessutom mitt förra inlägg, att du vill utnyttja ett annat lands välfärdssystem du inte bidragit till, med anledning att du "vill".
Svar på tråden Föräldrar penning + ledighet när man flyttar tillbaka till Sverige