• Anonym (Försvunnen)

Försvunnen retur - vad gäller?

Jag returnerade ett plagg till en nätaffär enligt deras instruktion och med den returlapp som skickades med i paketet. Jag fick ett kvitto från postombudet.

Nu verkar det inte bättre än att paketet försvunnit. Enligt postens spårningstjänst har den legat i Veddesta i flera dagar och då brukar det betyda att det försvunnit.

Hos företaget som jag köpt plagget från är det just nu långa köer i kundtjänst, så jag får inga svar där heller. Därför undrar jag om någon här vet jag som gäller, rent generellt, när returer försvinner. Vem bär ansvaret och kan räkna med att få pengarna tillbaka?

• Svar på tråden Försvunnen retur - vad gäller?
  • Anonym (Kvitto)

Ta kort på kvittot och så skriver du mail till kundtjänst och bifogar kvittot och talar om vad som har skett.

Det är ju inte ditt fel att posten tappar bort paketet och du har ju bevis på att du faktist har skickat tillbaka det.

• Anonym (Försvunnen)
    Anonym (Kvitto) skrev 2019-05-20 17:40:18 följande:

Ta kort på kvittot och så skriver du mail till kundtjänst och bifogar kvittot och talar om vad som har skett.

Det är ju inte ditt fel att posten tappar bort paketet och du har ju bevis på att du faktist har skickat tillbaka det.

Det var ett bra tips, tack. Jag ska göra det när de återkommit. Enligt hemsidan har de mycket att göra just nu varför svar dröjer.
  • Anonym (My)

Framgår det på kvittot värt paketet m/returen var på väg eller är det bara ett kvitto på att ett paket lämnats in med okänd destination?

• Anonym (Försvunnen)
    Anonym (My) skrev 2019-05-20 20:00:40 följande:

Framgår det på kvittot värt paketet m/returen var på väg eller är det bara ett kvitto på att ett paket lämnats in med okänd destination?

Nej, det framgår inte, men den är ju skickad med deras egen returlapp och på postens spårningstjänst framgår i alla fall postnummer och kommun.
  • Anonym (ARN)

Finns liknande fall som har behandlats av ARN. Det ARN kommit fram till är att risken för varan övergår till företaget i den stund du lämnat över den till transportören. Dvs har du kvitto på inlämningen är det företagets problem - inte ditt.

Skulle företaget strula så bestrider du fakturorna med hänvisning till ARNs beslut i liknande fall. Ger företaget ändå inte sig så anmäler du det till ARN. Du ska inte betala.

Se t.ex.

www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/om-kunden-angrar-sitt-kop/

Läs under rubriken "Ansvaret för varan".

• Anonym (Försvunnen)
    Anonym (ARN) skrev 2019-05-20 21:10:58 följande:

Finns liknande fall som har behandlats av ARN. Det ARN kommit fram till är att risken för varan övergår till företaget i den stund du lämnat över den till transportören. Dvs har du kvitto på inlämningen är det företagets problem - inte ditt.

Skulle företaget strula så bestrider du fakturorna med hänvisning till ARNs beslut i liknande fall. Ger företaget ändå inte sig så anmäler du det till ARN. Du ska inte betala.

Se t.ex.

www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/om-kunden-angrar-sitt-kop/

Läs under rubriken "Ansvaret för varan".

Tack!
  • Scruffy

Jag var med om en snarlik sak i höstas.

Jag sålde stövlar privat på blocket och skickade dem spårbart med posten mot kvitto. Efter en vecka hörde köparen av sig och undrade om jag hade skickat stövlarna.

Sista logg var att paketet var inlämnat på mitt ombud. Jag ringde ombud, post mm och ombudet hävdade att paketet var hämtat. Vi väntade ytterligare en vecka och då det inte dykt upp så förlustanmälde jag paketet.

Som i ett trollslag så dagen därpå fanns paketet hos mottagarens ombud. Var paketet hade varit i två veckor vet ingen, men det kom fram till slut. Posten fungerar inte idag som den gjorde för 15 år sedan. Det gäller att ha tålamod. Din retur kommer nog fram tids nog också.

• Anonym (Hedda)
    Scruffy skrev 2019-05-21 09:38:33 följande:

Jag var med om en snarlik sak i höstas.

Jag sålde stövlar privat på blocket och skickade dem spårbart med posten mot kvitto. Efter en vecka hörde köparen av sig och undrade om jag hade skickat stövlarna.

Sista logg var att paketet var inlämnat på mitt ombud. Jag ringde ombud, post mm och ombudet hävdade att paketet var hämtat. Vi väntade ytterligare en vecka och då det inte dykt upp så förlustanmälde jag paketet.

Som i ett trollslag så dagen därpå fanns paketet hos mottagarens ombud. Var paketet hade varit i två veckor vet ingen, men det kom fram till slut. Posten fungerar inte idag som den gjorde för 15 år sedan. Det gäller att ha tålamod. Din retur kommer nog fram tids nog också.

Hur skickar man spårbart? Ska sälja en grej på Tradera.
Svar på tråden Försvunnen retur - vad gäller?