• Bella1000

    Separation

    Hej! Tänkte ställa några frågor för att se om någon kan ge några svar här tills min vän pratar med hyresföreningen imorgon!

    Frågar alltså åt en vän!

    Hon har bott i en hyresrätt i ca 13 år, allting har varit problemfritt, hyran har alltid betalats in i tid osv. Hon sa nyligen upp sin lägenhet för att flytta ihop sin min sambo vilket hon bittert ångrar nu.. dom bråkar jämt och har gjort slut efter bara 4 månader som sambos! Nu till frågan, hon har skulder hos kronofogden och hon kommer ju ha svårt att hitta en egen bostad nu förstårs men eftersom hon har haft den förra hyresföreningen så pass länge, tror ni att dom kan ?ta tillbaka? henne dit utan att göra kreditupplysning och istället ta hänsyn till hennes situation?

  • Svar på tråden Separation
  • Bella1000

    Jag menade inte till just den lägenheten utan om de har någon annan lägenhet i samma hyresgästförening!

  • Bella1000

    Jo men jag tänkte på eftersom det har gått så kort tid sen hon sa upp sitt kontrakt, det är kris, hon måste bort från honom

  • Bella1000

    Det är stängt nu! Hon ska däremot ringa dem imorgon

  • Anonym (Ellie)

    Det kan ju bara hyresvärden veta. Dels är det ju beroende på om de har något ledigt och om de tycker hon var en bra hyresgäst.

    Hyresgästföreningen brukar inte ge någon bostad...

  • Fru Darcy

    Lycka till. Med dagens bostadsbrist är det nog inget att hoppas på. Dessutom, vad skulle du tycka om att någon annan får gå före dig i bostadskön bara för att man är så naiv och korkad att man säger upp sitt förstahandskontrakt? Allvarligt?!?


    Bella1000 skrev 2019-05-20 18:06:04 följande:
    Jag menade inte till just den lägenheten utan om de har någon annan lägenhet i samma hyresgästförening!

  • Bella1000
    Fru Darcy skrev 2019-05-20 18:17:31 följande:

    Lycka till. Med dagens bostadsbrist är det nog inget att hoppas på. Dessutom, vad skulle du tycka om att någon annan får gå före dig i bostadskön bara för att man är så naiv och korkad att man säger upp sitt förstahandskontrakt? Allvarligt?!?


    Jag vet, jag tycker också det är jättedumt att hon sa upp sitt kontrakt och hon ångrar sig sjukt mycket! Man gör inte så mär man har skulder och vet att man antagligen aldrig mer kommer få ett förstahandskontrakt men ja, jag skulle bara höra lite här och ge henne lite hopp men det är nog ganska kört
  • Fru Darcy
    Bella1000 skrev 2019-05-20 18:21:20 följande:
    Jag vet, jag tycker också det är jättedumt att hon sa upp sitt kontrakt och hon ångrar sig sjukt mycket! Man gör inte så mär man har skulder och vet att man antagligen aldrig mer kommer få ett förstahandskontrakt men ja, jag skulle bara höra lite här och ge henne lite hopp men det är nog ganska kört

    Ja det är kört såvida inte lägenheten ligger i en håla utan bostadskö.
  • Bella1000
    Fru Darcy skrev 2019-05-20 18:36:37 följande:

    Ja det är kört såvida inte lägenheten ligger i en håla utan bostadskö.


    Mm nej, storstad
  • Jamesdio

    Först och främst måste hon ha tillräckligt med kötid för att ens komma på fråga. Har hon det och hamnar på första plats för hon försöka argumentera med hyresvärden då. Går det så går det. Beror också på hur många anmärkningar hon har. Vissa hyresvärdar kan godkänna någon enstaka.

  • Anonym (Ellie)
    Jamesdio skrev 2019-05-22 17:08:23 följande:

    Först och främst måste hon ha tillräckligt med kötid för att ens komma på fråga. Har hon det och hamnar på första plats för hon försöka argumentera med hyresvärden då. Går det så går det. Beror också på hur många anmärkningar hon har. Vissa hyresvärdar kan godkänna någon enstaka.


    Många privata värdar har ingen kötid utan ger lägenheten till vem de vill. Men det förutsätter ju att de både har en ledig lägenhet just nu och att de vill ge den till just henne.
  • Bella1000

    Hon kontaktade hyresvärden och ska på lägenhetsvisning nästa vecka så det kanske löser sig ändå för henne

  • Anonym (12345)
    Jamesdio skrev 2019-05-22 17:08:23 följande:

    Först och främst måste hon ha tillräckligt med kötid för att ens komma på fråga. Har hon det och hamnar på första plats för hon försöka argumentera med hyresvärden då. Går det så går det. Beror också på hur många anmärkningar hon har. Vissa hyresvärdar kan godkänna någon enstaka.


    En hyresvärd gör som dom vill, dom kan förmedla bostäder utanför sin egna eller kommunala kön vilket är självklart att dom gör.
  • Bella1000

    Kan bara meddela att hon fick en lägenhet inom samma hyresvärd så att det MÅSTE inte vara tvärkört trots att man har betalningsanmärkningar!

  • Catnap
    Bella1000 skrev 2019-05-31 21:10:07 följande:

    Kan bara meddela att hon fick en lägenhet inom samma hyresvärd så att det MÅSTE inte vara tvärkört trots att man har betalningsanmärkningar!


    Vilken hyresvärd?
Svar på tråden Separation