• heymadey

Yrke för en introvert

Hej!

Jag vet att finns sådana här trådar tidigare men har tyvärr inte hittat mitt drömyrke i dessa.

Jag är 30 år och har haft div. okvalificerade arbeten sen studenten. Dessa har funkat bra (sekreterare, reception osv.) Men jag har under alla år sökt efter en utbildningen som leder till ett mer kvalificerat yrke men som INTE kräver jättemycket social kontakt. Den typ av social kontakt jag har svårt för är mycket tight samarbete, "grupparbete", arbeta i projekt med andra och hålla föredrag o dyl. Det är ju också svårt då alla utbildningar innehåller dessa komponenter, skulle ju helst behöva en utbildning utan detta men inser att det är väldigt svårt. Någon som har något tips alls?

Klassiska introverta yrken jag redan strukit från min lista är programmerare och lokförare. Programmerare för att det mest är projektarbete och mycket kontakt med kollegor och lokförare för att jag inte vill ha det ansvaret för så många människors liv. Ska också nämna att jag med mitt högskoleprov kommer in på de flesta utbildningar.

Alla svar uppskattas grymt mycket! Skrattande

• Svar på tråden Yrke för en introvert
  • Loigios

Men om den främsta orsaken till att du inte vill bli lokförare är ansvaret för människor... Men godståg då? För där har du inte det ansvaret öht...

• Embla twopointoh

Översättare, eller något annat som du kan jobba hemifrån med?

Spontant tänker jag att det kan bli tufft att ta sig igenom en högskoleutbildning utan att ha andra att "bolla med" det man läser för tillfället. Inte bara sådana uppgifter som det är uttalat ska vara ett grupparbete, kan det ofta vara en stor fördel att sitta med i en grupp. Men visst, vissa tar sig igenom även komplicerade utbildningar med minimal mänsklig kontakt.

• Anonym (hh)

Kanske tandläkare?
    Du sammarbetar visserligen nära med "din" tandsköterska, men du behöver inte vara supersocial. Den mesta tiden är du på ditt rum och behandlar dina patienter. Det är helt ok om du bara säger god morgon god middag och hej då till övriga personalen. Alla arbetar med sina patienter. Oftast gillar inte cheferna heller att man står och småpratar med kollegor så att inte stå snacka med kollegor ses som en fördel. Sköterskan måste man ju såklart prata med, men vill man kan man hålla ner det till jobbnivå. Oftast brukar man dock bli ganska nära sin sköterska så den biten brukar inte kännas jobbig alls. Sen måste du ju iofs prata med patienterna. De allra flesta är nervösa när dom kommer dit, så i 99.9 procent räcker det med standardfraser. Har du några problem med dina tänder, typ. Övrigt samtal brukar gå åt till att förklara vad man gjort eller hur det ser ut i munnen. Det går efter ett tag på rutin.Mesta delen gapar patienten och kan inte prata. 

• Anonym (Nalla)
    Anonym (hh) skrev 2019-05-21 19:12:26 följande:

Kanske tandläkare?

Du sammarbetar visserligen nära med "din" tandsköterska, men du behöver inte vara supersocial. Den mesta tiden är du på ditt rum och behandlar dina patienter. Det är helt ok om du bara säger god morgon god middag och hej då till övriga personalen. Alla arbetar med sina patienter. Oftast gillar inte cheferna heller att man står och småpratar med kollegor så att inte stå snacka med kollegor ses som en fördel. Sköterskan måste man ju såklart prata med, men vill man kan man hålla ner det till jobbnivå. Oftast brukar man dock bli ganska nära sin sköterska så den biten brukar inte kännas jobbig alls. Sen måste du ju iofs prata med patienterna. De allra flesta är nervösa när dom kommer dit, så i 99.9 procent räcker det med standardfraser. Har du några problem med dina tänder, typ. Övrigt samtal brukar gå åt till att förklara vad man gjort eller hur det ser ut i munnen. Det går efter ett tag på rutin.Mesta delen gapar patienten och kan inte prata. 

Jobbar du i tandvården på något vis själv? :)
  • Anonym (hh)
    Anonym (Nalla) skrev 2019-05-21 23:13:46 följande:

Jobbar du i tandvården på något vis själv? :)

Yes. Fast jag är den pratiga typen:) Många tandläkare är dock lite kufiska och introverta av sej. Det funkar både och i tandläkaryrket.
  • Anonym (Nalla)
    Anonym (hh) skrev 2019-05-21 23:22:52 följande:

Yes. Fast jag är den pratiga typen:) Många tandläkare är dock lite kufiska och introverta av sej. Det funkar både och i tandläkaryrket.

Ja det har jag märkt faktiskt.
  • Anonym (Klara)

Ekonom

Förutsättningen är förstås att du är noggrann och inte har svårt för siffor.
    Finns högskoleekonom utbildning på distans. Dock är det idag helt omöjligt att ta sig igenom en högskoleutbildning utan att samarbeta med andra studenter i mindre arbeten, men det kanske funkar bättre för dig om det sker via internet och olika digitala lärplattformar där du inte fysiskt behöver sitta och prata med de andra.

• Anonym (Bonde)

Lantbrukare! Jävligt ensamt. Ingen att prata med om man inte har djur.

Markberedning i skogen, då är den mesta sociala kontakt man behöver ha ungefär med lastbilschaffisen när maskinen ska flyttas till ett nytt område efter en vecka eller en månad. I övrigt helt solo ute i skogen. Kanske nåt telefonsamtal med arbetsledaren nån gång ibland.

Behövs egentligen ingen utbildning heller bara du kan lära dig manövrera en grävmaskin.

• Vali97

Jag har en vän som arbetar som redovisningsekonom, och det fungerar bra för henne som lider av social fobi och är mycket introvert. Däremot är många yrken som är passande för introverta såna som går och kommer att ersättas med digitaliseringen. De allra flesta yrken innehåller ju dock viss form av social kontakt, så det är svårt att råda dig ordentligt utan att veta var dina gränser går för hur mycket social kontakt du klarar av.

Svar på tråden Yrke för en introvert