• Nejla

Positivt graviditetstest 4 veckor efter missfall, är jag gravid?

Hej! Fick konstaterat MA på det tidiga ultraljudet i v.14 att fostret dött i v.8. Gjorde en medicinsk abort 25/4 och hade återbesök 1 vecka senare där det konstaterades att allt kommit ut och såg bra ut. Blödde i ca 1,5 vecka.

Nu till min fråga:

Nästan precis 1 månad efter tog jag nu ett graviditetstest (Clearblue) som visar GRAVID 1-2. Vi vill gärna bli gravida igen och har haft oskyddat sex men nu är jag så orolig att testet kanske visar positivt pga den förra graviditeten? Är det ?normalt? att det visar positivt såpass länge trots att man slutat blöda eller vågar jag hoppas på en ny graviditet? Antar att tiden utvisar men är så spänd och vi vill ju veta nu ?? Tycker ovissheten är så jobbig och det var anledningen att jag tog testet men då tänkte jag inte på detta för än efteråt. Jag har alltså inte tagit något test tidigare efter missfallet.

• Svar på tråden Positivt graviditetstest 4 veckor efter missfall, är jag gravid?
  • Hawk

Har du inte testat negativt efter aborten är det tyvärr omöjligt att veta. Men en hel månad är ganska länge så det kan ju vara en ny graviditet. Nu är det väl tyvärr det trista vänta och se som gäller. Vänta nån vecka och se om det ökar, det är ju absolut inte omöjligt att bli gravid på första ägglossning. Ökar det får du väl ett ul sen för att tidsbestämma graviditeten.

• Anonym (ssss)

Har du inte varit på återbesök hos barnmorska? Det fick jag göra efter mitt ma och då fick man lämna ett urinprov och så gjorde de ett gravtest för att se att det var neg.

Det kan nog vara både rester från missfallet eller en ny graviditet. Fick ni inte rådet att vänta en mens efter missfallet? För mig tog det ca 4,5 veckor innan kroppen kom i fas efter ma.

Bara att vänta och se. Du kan ju alltid ringa mvc och rådfråga.

• Nejla

Okej, åå ja det verkar som vi absolut inte bör ta ut något redan nu då.

Nej vi var endast på ett återbesök 1 vecka efter där vi träffade 2 läkare som gjorde gynundersökning + ultraljud. Livmodern hade återgått till sin normala storlek och slemhinnan tror jag var på 7 mm och läkarna sa att gränsen var 15mm. Så de var ganska säkra på att allt var ute. Men vi fick inget återbesök hos barnmorska senare :/

Angående rådet att vänta sa läkarna att det var något man rekommenderade förut men slutat med nu och att det går bra att köra på direkt :) haft kompisar som fått samma råd så vi körde på det :) Detta var inte något jag tänkte på då att det nu kan vara svårt att veta :)

• Anonym (....)
    Nejla skrev 2019-05-22 21:59:09 följande:

Hej! Fick konstaterat MA på det tidiga ultraljudet i v.14 att fostret dött i v.8. Gjorde en medicinsk abort 25/4 och hade återbesök 1 vecka senare där det konstaterades att allt kommit ut och såg bra ut. Blödde i ca 1,5 vecka.

Nu till min fråga:

Nästan precis 1 månad efter tog jag nu ett graviditetstest (Clearblue) som visar GRAVID 1-2. Vi vill gärna bli gravida igen och har haft oskyddat sex men nu är jag så orolig att testet kanske visar positivt pga den förra graviditeten? Är det ?normalt? att det visar positivt såpass länge trots att man slutat blöda eller vågar jag hoppas på en ny graviditet? Antar att tiden utvisar men är så spänd och vi vill ju veta nu ?? Tycker ovissheten är så jobbig och det var anledningen att jag tog testet men då tänkte jag inte på detta för än efteråt. Jag har alltså inte tagit något test tidigare efter missfallet.

Ingenting är ju omöjligt men så svårt att veta när du inte testat negativt emellan. Jag tycker däremot det låter väldigt tight om det bara var 2,5 vecka sedan du slutade blöda. Hcg-nivåerna ska hinna sjunka och därefter ska du hinna få äl, vilket du i så fall måste ha haft i princip direkt efter för att det dessutom ska hinna visa positivt på ett test.
    Det är väldigt individuellt hur snabbt kroppen kommer igång efter ett MA men för mig tog det tex 27-29 dagar från missfall till äl efter mina två MA.
  • Anonym (....)
    Nejla skrev 2019-05-23 18:12:21 följande:

Angående rådet att vänta sa läkarna att det var något man rekommenderade förut men slutat med nu och att det går bra att köra på direkt :) haft kompisar som fått samma råd så vi körde på det :) Detta var inte något jag tänkte på då att det nu kan vara svårt att veta :)

Ja, det var det jag hörde också. Så länge dom kollat så allt kommit ut så är det bara att köra på. Enda anledningen till att vänta skulle vara för att det är lättare att datera (men det tycker jag är en struntsak att skjuta på det för). Tydligen så är det lättare att bli gravid igen direkt efter ett missfall också, fick vi höra. Vi försökte direkt och jag blev gravid igen innan nästa mens båda gångerna :)
  • Anonym (Lycka till)

Jag hade missfall förra månaden och blev gravid denna månad! :D

Jag har hört att kroppen lättare blir gravid genast efter att den varit det...alltså direkt på nästa ägglossning.

Hoppas det går bra för er!! <3

Svar på tråden Positivt graviditetstest 4 veckor efter missfall, är jag gravid?