• Anonym (Vårjulskinkaharrymt)

Skinkstek recept?

Någon som vet om man kan tillaga fryst skinkstek i ugn? Isåfall på hur många grader? Tid?

• Svar på tråden Skinkstek recept?
  • sextiotalist
    Anonym (Vårjulskinkaharrymt) skrev 2019-05-23 13:52:28 följande:

Någon som vet om man kan tillaga fryst skinkstek i ugn? Isåfall på hur många grader? Tid?

Jag brukar laga den i 175 grader, jag använder termometer som jag sticker in på det tjockaste stället, då ska det vara 72 grader.
    Det brukar ta omkring en timme.
    Jag kryddar med salt, peppar och rosmarin (som jag krossar lite finare i en mortel) och har runt hela skinksteken.
    För säkerhets skull brukar jag provskära med en kniv och då ska vätskan vara klar.
    Under skinksteken brukar jag ha champinjoner (hela, färska) morötter och lök
  • Barbro45
    Anonym (Vårjulskinkaharrymt) skrev 2019-05-23 13:52:28 följande:

Jag brukar tillaga den som tjälknöl, in i ugnen som fryst, 75-100 gr, sätt in den sent på kvällen. Det brukar ta 10-12 timmar beroende på storlek. Efter några timmar har den tinat tillräckligt så att du får ingen termometer, vid 70 gr är den klar. Då lägger du den i en saltlag med kryddor att kallna.
Svar på tråden Skinkstek recept?