• frugr95

    Oklart om de är tvillingar 7+2??

    Var på ultraljud idag i vecka 7+2 och hon som utförde det visade ett foster med tickande hjärta. Men sedan visade hon även något som kunde va ett till. Hon hämtade en kollega som var läkare och även han tyckte sig se två men då låg den ena bakom så ingen var säker alls.

    De kunde se flimmer brevid andra fostret eller så var de navelsträngen eller ja, de va OKLART. Ska dit om två veckor igen. Då är vi i vecka 10.

    Någon som varit med om samma? Är de möjligt att det kan vara två? Hahah

  • Svar på tråden Oklart om de är tvillingar 7+2??
  • MeandHim

    Gjorde vul i v. 6+ Nånting och då syntes tvillingarna utan tvekan, jättetydligt med två små hjärtan

  • viseversa
    MeandHim skrev 2019-05-23 19:05:52 följande:

    Gjorde vul i v. 6+ Nånting och då syntes tvillingarna utan tvekan, jättetydligt med två små hjärtan


    Jaha? Fast å andra sidan har jag en bekant där dom såg EN bebis i v 12 och i v 20 på rul var det två. Så uppenbarligen är det fullt möjligt att missa en tvilling så sent som i v 12 också.
  • frugr95
    viseversa skrev 2019-05-23 19:53:39 följande:

    Jaha? Fast å andra sidan har jag en bekant där dom såg EN bebis i v 12 och i v 20 på rul var det två. Så uppenbarligen är det fullt möjligt att missa en tvilling så sent som i v 12 också.


    Men oj! Vilken chock den personen måste fått :D Hoppas dock inte det är vanligt
  • viseversa
    frugr95 skrev 2019-05-24 20:24:02 följande:
    Men oj! Vilken chock den personen måste fått :D Hoppas dock inte det är vanligt
    Ja det var en rejäl chock och ul personalen kunde misstänka hur det kunde hända. Hon hade en speciell form på livmodern så ett foster låg liksom bakom en "krök" på något konstigt vis. Så dom hade helt missat det på kub i v 12. Hon fick en frisk pojke och en frisk flicka.
  • louisa83

    Alltså, jag såg på nyheterna för inte alls länge sedan att en kvinna i Indien födde tvillingar, när de under alla koller sett ut som att det bara var en bebis. Den ena hade varit gömd bakom den andra. Så det kan vara så.

    I det här tidiga stadiet av graviditeten är det ändå alltid osäkert när det kommer till tvillingar. När jag var gravid med tvillingar och vi sett två hjärtan slå, sade min läkare i början att jag "inte skulle ropa hej"än förrän jag var i ungefär 12e veckan, innan dess är det väldigt vanligt att den ena tvillingen "slukar upp" den andra tvillingen. Så att även om man ser två i början, så är det osäkert. Jag tycker att du ska se den här tiden i början som att vad som helst kan hända. Var glad för ett barn, bonus om det är två.

  • frugr95
    louisa83 skrev 2019-05-24 23:28:35 följande:

    Alltså, jag såg på nyheterna för inte alls länge sedan att en kvinna i Indien födde tvillingar, när de under alla koller sett ut som att det bara var en bebis. Den ena hade varit gömd bakom den andra. Så det kan vara så.

    I det här tidiga stadiet av graviditeten är det ändå alltid osäkert när det kommer till tvillingar. När jag var gravid med tvillingar och vi sett två hjärtan slå, sade min läkare i början att jag "inte skulle ropa hej"än förrän jag var i ungefär 12e veckan, innan dess är det väldigt vanligt att den ena tvillingen "slukar upp" den andra tvillingen. Så att även om man ser två i början, så är det osäkert. Jag tycker att du ska se den här tiden i början som att vad som helst kan hända. Var glad för ett barn, bonus om det är två.


    Jag är faktiskt mer inställd på att det är bara en! Men vi får se!
  • MeandHim
    viseversa skrev 2019-05-23 19:53:39 följande:

    Jaha? Fast å andra sidan har jag en bekant där dom såg EN bebis i v 12 och i v 20 på rul var det två. Så uppenbarligen är det fullt möjligt att missa en tvilling så sent som i v 12 också.


    Oj! Det är nog inte så vanligt.

    Däremot, hittar man två så letar man efter en nr 3 oxå, ifall att :)
Svar på tråden Oklart om de är tvillingar 7+2??