• Anonym (Undrande)

Bristningar graviditet

Har köpt bio oil men har inte börjat använda den än. Är i vecka 32. Har upptäckt mörka bristningar på nedre delen av magen. Är det försent att börja smörja in med bio oil? Det står att man inte ska använda den på skadad hud, men bristningar är väl inte det eller?

• Svar på tråden Bristningar graviditet
  • brallison

Det är inte för sent och som säger, bristningar är inte skadad hud. Däremot mest troligt hjälper oljan inte ändå - det endast beror på din huds egenskaper och hormoner om du får bristningar eller inte även om du badar i oljan hela tiden

• Anonym (Ellie)

Använd det om det är skönt. Jag tror inte man ska förvänta sig några underverk dock. Vid min andra graviditet fick jag massor av bristningar trots att jag inte gick upp speciellt mycket och smörjde magen 2ggr/dag.

Jag tror det är väldigt kopplat till hormonerna om man får bristningar, speciellt om det är såna mörka som du beskriver.

• Anonym (A)

Använd om du tycker om det.

• cleoeme

Dina bristningar kommer aldrig att försvinna. De kan endast bli ljusare med hjälp av bio-oil och tid.

• Anonym (Misse)

Eftersom bristningar beror på att huden går sönder långt ner så spelar det ingen roll egentligen hur mycket man smörjer med diverse. De kommer inte försvinna av det, de kan däremot blekna med tiden. Med det sagt så kan det vara skönt att smörja om det kliar och så.

• nernu

Smörj bäst du vill. Men bristningar är hormonella. Har inget med oljor att göra. De bleknar med tiden.

• Anonym (Nja)

Dessa oljor fungerar inte tyvärr, just bio oil är ingen bra olja heller med tanke på innehållet - välj hellre mandelolja eller liknande om det stramar.

MEN! Tänk på att bristningar kan se hemskt ut på den utsträckta gravidmagen, men när de bleknat och huden återgått till normalläge syns det knappt

• Anonym (P)

Bio oil innehåller skit som är farligt för fostret

• ballerinakakaoreo

Om det inte hjälper mot att förebygga nya bristningar så hjälper det faktiskt de bristningarna du har nu att "läka" och blekna. En fetare olja är bättre för att förebygga bristningar och bristningarna uppstår pga spänd och torr hud, annars är bristningar för det mesta hormonellt eller genetiskt och då hjälper ingenting tyvärr. Jag smörjer med ACOs mandelolja, ACOs skin repair och den blå Nivea- hudkrämen. Är än så länge i v. 22 och har inga bristningar ännu, så det återstår att se om några kommer senare i graviditeten och isåfall är dessa hormonella/genetiska för jag är nog den med mest återfuktad hud någonsin just nu pga allt smörj haha. 

Svar på tråden Bristningar graviditet