• Fri 24 May 2019 13:42
    400 visningar
    9 svar
    9
    400

    Barnlös och hopplös 26-åring

    Hej alla där ute, både ni har har det svårt och ni som lyckats. Hur går det för er? Vilka hjälpmedel och metoder använder ni? Ni som lyckats, hur gjorde ni? Jag varnar för lång och hopplös läsning.

    Jag är en tjej på 26 år som redan varit barnlös i ett par år. Min menstruation har varit väldigt knasig genom livet då den varit mer eller mindre oregelbunden och ägglossningen har ofta varit svårt att säkerställa. Både jag och min sambo har genomgått undersökningar både privat på Göteborgs kvinnoklinik / Nordic IVF och på Sahlgrenska Universitetssjukhus utan att man har hittat ett faktor som gör att vi inte kan bli föräldrar. Min sambo hade, med betoning på lite, nedsatt antal spermier medan jag inte hade någonting alls som visat på att jag inte kunde bli med barn. Jag har under de två sista försöken gjort lite akupunktur. Jag äter bra mat och tränar regelbundet, normalvikt.

    Vi har genom gått tre stycken landstingsförsök som har misslyckats alla gånger. Här är läkarens utlåtande efter våra försök.


    Paret har gjort 3 IVF behandlingar primärt på indikationen oförklarlig infertilitet. Spermaprov som lämnats på Göteborgs Kvinnoklinik var normalt men vid samtliga 3 behandlingar här har det varit ICSI-prov. Dock högst måttlig oligoastenzoospermi.
    Första behandlingen med kort protokoll (Gonal-f) och dos stigande från 112,5 till 150 enheter resulterade i 13 folliklar och 7 oocyter. 5 av dessa var mogna och kunde mikroinjiceras. 2 fert, en 4:1 tillbaka och ett embryo som odlades vidare men ingen blastocystutveckling.
    Andra behandlingen åter i kortprotokoll (Gonal-f) med 150 enheter FSH resulterade i 8 oocyter från 11 folliklar. Av dessa 8 var 4 mogna och kunde mikroinjiceras, resten omoget. Ett ägg fertilicerades och utvecklade sig till en 4:0 men ingen graviditet.
    Tredje behandlingen byte till HMG 225 (Menopur) enheter i kort protokoll. Detta resluterade i 14 folliklar och 10 oocyter. Av dessa 10 var 7 mogna och kunde mikroinjiceras. Tyvärr bara befruktning av ett ägg som utvecklades till en 4 1:a. Ingen graviditet.
    Samtal omkring framtida rekommendationer. Här föreligger sannolikt en äggfaktor i tillägg till en spermafaktor. Paret undrar över äggdonation. Tycker inte att man kan rekommendera detta i första hand då de ändå har fått 3 stycken good quality embryos. De borde ha goda odds att lyckas med egna gameter. Möjligen kan ett långt protokoll ge en bättre mognad, detta kan man diskutera.

    Vi tänker nu att nästa steg är att köpa 3 försök till i höst. Men är det någon idé? Någon där ute i samma situation? Vad är ert nästa steg? Finns det några tips och knep? Kosttillskott? Mat? Behandlingar? Alternativmedicin? Tips om bra IVF-klinik? Prover? Läkemedel?

    Skriv allt ni kan komma på, peppa mig - hjälp mig!
  • Svar på tråden Barnlös och hopplös 26-åring
  • Fri 24 May 2019 13:50
    #1
    +1

    Tråkigt att det inte har tagit sig. När vi försökte för att få vår son, vad det någon som sa. Om du har en tärning, så kan du slå ett slag o få en 6:a men ibland och rätt ofta så krävs det att man slår denna tärning ett x-antal ggr innan man lyckas att få en 6:a. Ja, tyckte det var en rätt bra jämförelse.

    Själv ruvar jag för tredje gången ( syskon försök) dem 2 första misslyckades.

    Lycka till

  • Fri 24 May 2019 14:17
    #2
    +1

    Min första spontana tanke är ju att du fått ut rätt många mogna ägg vid alla tre plocken. Man sätter ju oavsett bara in högst två embryon. Det verkar vara något knas med spermierna som inte kan befrukta dem? Samtidigt verkar ju din man ha mer eller mindre normalt antal spermier, så jag kan tänka mig det är en komplicerad situation

  • Fri 24 May 2019 16:38
    #3
    Lee*** skrev 2019-05-24 13:50:16 följande:

    Tråkigt att det inte har tagit sig. När vi försökte för att få vår son, vad det någon som sa. Om du har en tärning, så kan du slå ett slag o få en 6:a men ibland och rätt ofta så krävs det att man slår denna tärning ett x-antal ggr innan man lyckas att få en 6:a. Ja, tyckte det var en rätt bra jämförelse.

    Själv ruvar jag för tredje gången ( syskon försök) dem 2 första misslyckades.

    Lycka till


    Vad betyder det att man ruvar?
  • Fri 24 May 2019 17:23
    #4
    +1

    Vi gjorde 8-9 hela IVF och ett par ET innan vi fick vårt barn. Jag minns inte exakt antal. Vi misströstade såklart också men läkarna sa att det är lite som lotteri och vissa har mer otur. De var också tydliga med att de skulle säga ifrån om de inte ansåg det var värt att fortsätta behandlingarna.

  • Sat 25 May 2019 09:32
    #5
    cleoeme skrev 2019-05-24 16:38:22 följande:

    Vad betyder det att man ruvar?


    Ruvar betyder att man har återför ett embryo och förhoppningsvis plussar inom kort ????

    Håller tummarna för dig!
  • Sat 25 May 2019 09:35
    #6
    BuoBä skrev 2019-05-24 17:23:59 följande:

    Vi gjorde 8-9 hela IVF och ett par ET innan vi fick vårt barn. Jag minns inte exakt antal. Vi misströstade såklart också men läkarna sa att det är lite som lotteri och vissa har mer otur. De var också tydliga med att de skulle säga ifrån om de inte ansåg det var värt att fortsätta behandlingarna.


    Det är i historier som din som gör att man orkar och fortsätter hoppas. Känner att jag inte är redo för att kolla på andra alternativ som donation.. Vi bara måste lyckas förr eller senare..
  • Sat 25 May 2019 10:04
    #7
    +1
    WinstonW skrev 2019-05-25 09:35:23 följande:

    Det är i historier som din som gör att man orkar och fortsätter hoppas. Känner att jag inte är redo för att kolla på andra alternativ som donation.. Vi bara måste lyckas förr eller senare..


    Tack!

    Jag vet hur det känns att vilja ha barn NUNUNU! helst igår, men mitt råd är att ta en liten paus i behandlingarna ibland och njuta av livet här och nu. Som du säkert märkt sliter behandlingarna både på kroppen, förhållandet och relationer med andra. Så ta chansen, nu i sommar tex, att umgås, kanske dricka lite för mycket vin, ha sex bara för att det är roligt osv
  • Anonym (jooo)
    Sat 25 May 2019 10:19
    #8
    SvenOlsson skrev 2019-05-24 14:17:15 följande:

    Min första spontana tanke är ju att du fått ut rätt många mogna ägg vid alla tre plocken. Man sätter ju oavsett bara in högst två embryon. Det verkar vara något knas med spermierna som inte kan befrukta dem? 


    tänker samma
  • Anonym (jooo)
    Sat 25 May 2019 10:22
    #9
    BuoBä skrev 2019-05-25 10:04:42 följande:
    Tack!

    Jag vet hur det känns att vilja ha barn NUNUNU! helst igår, men mitt råd är att ta en liten paus i behandlingarna ibland och njuta av livet här och nu. Som du säkert märkt sliter behandlingarna både på kroppen, förhållandet och relationer med andra. Så ta chansen, nu i sommar tex, att umgås, kanske dricka lite för mycket vin, ha sex bara för att det är roligt osv
    tänker oxå så TS!
    Samt du är så ung, bara 26 år. det finns hopp!
    kram
Svar på tråden Barnlös och hopplös 26-åring