• ruta1

    Klimatet - på riktigt

    Ja, nu är det alltså allvar med klimatet säger man.

    Men till vilket pris då, vill man verkligen satsa på det?

    Vill man att människor ska köpa saker så att företagen blomstrar och det ger arbetskraft och i sin tur ger det pengar till kommun och landsting.
    Man är beroende av att människor köper saker och investerar sina hem med möbler och prylar.

    Och sen säger man att snart är det försent med att rädda jorden, gör något.
    Men måste man inte välja?

    Människor är inte beredda till att sänka sin levnadsstandard för kommande generationer. Där tror jag att det är en viktig faktor. Man vill ha kakan och samtidigt äta upp den. Men som det flesta vet, det går inte.

    Så vad vill de som styr tror ni? De skulle inte vilja ge upp de har för andra. Eller? 

  • Svar på tråden Klimatet - på riktigt
  • Praktisk58

    Vi kan alla bara parkera bilen, stänga av strömmen och bara käka svenskproducerad mat.

    Svara inte på mitt inlägg, bryt strömmen istället

  • Guapa

    Jag är tämligen övertygad om att det kommer att krävas en hel del obekväma beslut från de styrande för att rädda våra kommande generationer från en global katastrof. Jag anser vidare att det är orimligt att lägga det stora ansvaret på individen att förändra sin livsstil. Styrningen måste komma uppifrån, vilket kräver både mod och vilja.

  • ruta1

    Tyvärr tror jag att de som styr bryr sig inte.

    Man kanske ger sken att man gör det. Och de som gör det, är för få. Det krävs så mycket att göra det som krävs, att de som få inser det riktiga allvaret känner sig maktlösa.

    Det är så mycket i vårt samhälle behöver förändras, att detta med klimatet kommer i skymundan.

    Vissa forskare menar att det redan är försent, att man nu bara kan mildra skadan.

    Men har man barn, så blir det ännu viktigare med klimatet.

  • HSOF

    Ja vårt levande har nog redan förstört jorden för lång tid framåt. Men då pratar jag inte om koldioxiden såklart. Även om vi skulle ha någon större inverkan på den (Vi har säkert en liten inverkan) så är det nog bara positivt då vi historiskt sett har väldigt låga halter av koldioxid i luften just nu. Koldioxiden har öket en aning de senaste 100 åren, kanske lite pga oss, det har gjort vår planet grönare och gjort att livsmdelsproduktionen ökat kraftigt de senaste åren. Och vi har sett hur mänsklighetens tillväxt fullkomligt har exploderat de senaste seklet. Men det är snarare det som är de stora problemen och som kan leda till svåra problem i framtiden. Denna utveckling har varit allt annat än ren. Detta då människan har släppt ut, alla möjliga gifter rakt ut i naturen och fortsätter att göra så. Vi försäkrar även snabbt upp jordens resurser samtidigt som vi lämnar sopberg av skräp som plast kemikalier efter oss.

    Detta är det verkliga problemet som våra politiker och klimatstrejekande barn skulle fokusera på, inte på att jorden blir grönare pga av högre koldioxidhalter i luften.

  • PehrHolm

    Greta- och klimathysterin har nått sin absoluta topp just nu.

    Undrar när brytpunkten kommer där fler och fler inser bluffen med den gravt överdrivna klimatkrisen.

    Många är de som tjänar pengar på att sprida klimatångest och klimatalarmism.

  • HSOF
    PehrHolm skrev 2019-05-27 15:06:38 följande:

    Greta- och klimathysterin har nått sin absoluta topp just nu.

    Undrar när brytpunkten kommer där fler och fler inser bluffen med den gravt överdrivna klimatkrisen.

    Många är de som tjänar pengar på att sprida klimatångest och klimatalarmism.


    Det kommer tyvärr inte att ske. Vetenskapen är för länge sedan bortkopplad från detta. Det är tyckare, politiker, media och barn som för på detta nu.
    I bakgrund ligger multinationella företag och banker med mäktiga män som Soros, Rockefeller mm.. Målet för dem är precis detta som händer just nu och de kan öka sina förmögenheter och göra fler människor beroende av dem.
Svar på tråden Klimatet - på riktigt