• DKE
    Sat 25 May 2019 14:45
    256 visningar
    5 svar
    5
    256

    Anmäla ?

    Frågan är ifall jag kan anmäla min man till sitt jobb om att han har stulit massor med datorer och delat ut till sina vänner? Jag har fått psykisk och fysisk misshandel i flera år och jag har sökt skilsmässa samt polisen har förundersökning om misshandeln. Jag kan inte förstå hur företaget tog tillbaka honom efter 6 dagar i häktet men jag vill verkligen förstöra för honom som han har gjort alla dessa år för mig och barnen. Kan jag få straff ? Jag har tagit bild på etiketterna som satt på datorerna så bevis har jag då han har nollat dessa eller sagt att de finns på lager. Han jobbar på ett stort företag så jag kan inte förstå hur dem har tagit tillbaka honom. 

    mvh 
    DK

  • Svar på tråden Anmäla ?
  • Sat 25 May 2019 15:06
    #1

    Ja, du kan anmäla honom.

    Det är ju ett väldigt allvarligt brott, jag vet inte om det bara skulle räknas som stöld eller trolöshet mot huvudman.

    Helt klart är det en grund till att bli avskedad och se skulle det bli nästan omöjligt för honom att få ett nytt jobb, ingen arbetsgivare vill ha tjuvar som anställda.

    Däremot är jag tveksam till att du ska anmäla honom. Efter den visserligen korta beskrivningen av honom, kan det bli farligt för dig om han får veta att det är du som anmält honom.

    Uppger du ditt namn i anmälan så står ditt namn med sedan i förundersökningen, vad än polisen ger dig för löften, så har han varit väldigt våldsam mot tidigare så anmäl bara om du är säker på att du skulle orka med hans reaktion.

    Annars kan du ju anmäla honom anonymt. Tänk då på att han får se alla bevis, så skriver de en anonym anmälan så skriv på datorn och skriv sedan ut det.

  • DKE
    Sat 25 May 2019 16:16
    #2

    Tack för ditt svar ,

    Jag tänkte skicka bilder på allt till arbetsgivaren tänkte jag. De får anmäla honom till polisen eller vad dem gör. Är det inte bättre till arbetsgivaren ? Ja jag har fått några revben brutna men vill inte att han skall komma undan.

  • Sat 25 May 2019 17:10
    #3
    DKE skrev 2019-05-25 16:16:02 följande:

    Tack för ditt svar ,

    Jag tänkte skicka bilder på allt till arbetsgivaren tänkte jag. De får anmäla honom till polisen eller vad dem gör. Är det inte bättre till arbetsgivaren ? Ja jag har fått några revben brutna men vill inte att han skall komma undan.


    Det funkar ju, så får arbetsgivaren ta hand om anmälan.

    Jag förstår dig, tänk bara på att vara anonym eller hitta på något namn
  • DKE
    Sat 25 May 2019 17:16
    #4

    Blir svårt med att vara anonym, han kommer ju direkt misstänka mig. En fråga hittade en dator till men den saknar klistermärket som serienumret står på. Hur kan jag gå in på datorn för att se det?

    Vet att denna är värd över 10 lax så jag hoppas verkligen att han får sparken.

  • Sat 25 May 2019 18:07
    #5
    DKE skrev 2019-05-25 17:16:01 följande:

    Blir svårt med att vara anonym, han kommer ju direkt misstänka mig. En fråga hittade en dator till men den saknar klistermärket som serienumret står på. Hur kan jag gå in på datorn för att se det?

    Vet att denna är värd över 10 lax så jag hoppas verkligen att han får sparken.


    Han kan misstänka dig men han kan ju inte veta, så det är bara att blåneka stenhårt.

    Kan någon på hans jobb misstänka honom för stölderna?

    Jag läste om många stölder på Volvo för ett par år sedan, där hade de haft spaning på tjuvarna och tog dem på bar gärning.

    Jag har ingen aning var man hittar det. Kanske finns något som heter Om den här datorn i datorn.

    Det var så länge sedan jag använde någon dator till något annat än att skriva något dokument. Använder bara mobilen.
Svar på tråden Anmäla ?