• Sun 26 May 2019 19:32
    11638 visningar
    11 svar
    11
    11638

    Truck frågor

    Hej! Har ett par frågor som jag behöver hjälp med eftersom jag pluggar till teori prov inför truckkort! Jag vill inte marknadsföra något eller lata mig utan behöver verkligen hjälp! Nedanstående fråga är!

    1. Vad ska man alltid tänka på när man går ut från en maskin?

    A. Alltid ha ryggen vänt mot maskinen.

    B. Klättra ansiktet vänt mot maskinen .

    C. Det finns inget speciellt att tänka på

    2. Vad blir högsta tryck på framaxeln vid maxlast på en motvikts truck som väger 6 ton och kan lyfta 4 ton?

    A. Ca 4 ton

    B.ca 6 ton

    C.9 ton

    3. En olastad stödbens truck skall köra uppför en backe . Åt vilken håll skall gafflarna vara vända?

    A. Mot backen övre del

    B. Mot backens nedre del

    C. Har ingen betydelse

    Behöver bara hjälp med detta ingen reklamationen eller något!!

  • Svar på tråden Truck frågor
  • Mon 27 May 2019 11:57
    #1

    Någon??

  • Bananb­öjaren
    Mon 27 May 2019 12:07
    #2
    Nemanja skrev 2019-05-26 19:32:19 följande:

    Hej! Har ett par frågor som jag behöver hjälp med eftersom jag pluggar till teori prov inför truckkort! Jag vill inte marknadsföra något eller lata mig utan behöver verkligen hjälp! Nedanstående fråga är!

    1. Vad ska man alltid tänka på när man går ut från en maskin?

    A. Alltid ha ryggen vänt mot maskinen.

    B. Klättra ansiktet vänt mot maskinen .

    C. Det finns inget speciellt att tänka på

    2. Vad blir högsta tryck på framaxeln vid maxlast på en motvikts truck som väger 6 ton och kan lyfta 4 ton?

    A. Ca 4 ton

    B.ca 6 ton

    C.9 ton

    3. En olastad stödbens truck skall köra uppför en backe . Åt vilken håll skall gafflarna vara vända?

    A. Mot backen övre del

    B. Mot backens nedre del

    C. Har ingen betydelse

    Behöver bara hjälp med detta ingen reklamationen eller något!!


    1. B.
    2. Antagligen C, det beror på hur trucken är byggd. 4 ton på gafflarna + 4 ton motvikt + ca en ton "egenvikt" på framaxeln blir ca 9 ton.
    3. Vet inte vad en stödbenstruck är för något.
  • Mon 27 May 2019 14:58
    #3

    Håller med ovanstående på fråga 1 & 2.

    Men fråga 3. På mitt jobb & på många andra företag jag vart på så får vi inte köra med gafflarna framåt då det är stor skaderisk.

    & lika dant om du ska upp i nån form av backe så finns det risk att du får skymd sikt om du åker men gafflarna före så det logiska är & ?backa? upp för backen.

  • Anonym (L)
    Mon 27 May 2019 15:13
    #4

    1. B

    Du måste ALLTID ha uppsikt runtomkring dig när du går in och ut ur trucken. Stirrar du in i trucken när du går ur den är ju risken väldigt stor att du blir påkörd

    2. C, skulle jag gissa på, det där är inte min starka sida.

    3. B

    Pga vältrisk i backe så ska gafflarna vara bakåtvända, alltså peka mot backens nedre del. Och som tidigare nämnts är det förbjudet på de flesta arbetsplatser att köra med gafflarna framåt (även fast man gör det ändå).

    Jag har truckkort, a+b.

    Teoriprovet är lätt och logiskt, så läs teoriboken några gånger så går det bra.

  • Anonym (L)
    Mon 27 May 2019 15:15
    #5
    Anonym (L) skrev 2019-05-27 15:13:11 följande:

    1. B

    Du måste ALLTID ha uppsikt runtomkring dig när du går in och ut ur trucken. Stirrar du in i trucken när du går ur den är ju risken väldigt stor att du blir påkörd


    Oj. Nu blev det tokigt, menade A.
  • Mon 27 May 2019 15:44
    #6
    Anonym (L) skrev 2019-05-27 15:15:23 följande:

    Oj. Nu blev det tokigt, menade A.


    Så man ska ha alltid ryggen vänt mot maskinen på första? Dvs A?
  • Mon 27 May 2019 15:49
    #7

    Behöver nog hjälp med denna också ! Vilken säkerhets detalj bör du alltid tänka på vid lastning och lossning från kaj eller brygga?

    A. Att chauffören alltid är med på flaket.

    B. Att aldrig åka ut på ett öppet flak omdet regnar.

    C. Att bil och/eller släp är bromsat och klossat så att det inte kommer i rullning.

    Ni som svarade på ovanstående frågor tack så

    Jättemycket

  • Anonym (Fusk)
    Mon 27 May 2019 16:48
    #8
    Nemanja skrev 2019-05-27 15:49:40 följande:

    Behöver nog hjälp med denna också ! Vilken säkerhets detalj bör du alltid tänka på vid lastning och lossning från kaj eller brygga?

    A. Att chauffören alltid är med på flaket.

    B. Att aldrig åka ut på ett öppet flak omdet regnar.

    C. Att bil och/eller släp är bromsat och klossat så att det inte kommer i rullning.

    Ni som svarade på ovanstående frågor tack så

    Jättemycket


    Hur vore det om du gör dina uppgifter själv och lär dig bli en säker kollega. 

    Om du läser kursmaterialet och lär dig säkerhetstänk kommer du klara din uppgifter men framförallt inte förorsaka onödiga olyckor.


  • Mon 27 May 2019 17:11
    #9
    Nemanja skrev 2019-05-27 15:49:40 följande:

    Behöver nog hjälp med denna också ! Vilken säkerhets detalj bör du alltid tänka på vid lastning och lossning från kaj eller brygga?

    A. Att chauffören alltid är med på flaket.

    B. Att aldrig åka ut på ett öppet flak omdet regnar.

    C. Att bil och/eller släp är bromsat och klossat så att det inte kommer i rullning.

    Ni som svarade på ovanstående frågor tack så

    Jättemycket


    Svar: C

    Är lastbilschaufför sen 7 år tillbaka så den frågan är jag 1000% säker på. Lycka till :)
  • Mon 27 May 2019 19:07
    #10
    Anonym (Fusk) skrev 2019-05-27 16:48:45 följande:

    Hur vore det om du gör dina uppgifter själv och lär dig bli en säker kollega. 

    Om du läser kursmaterialet och lär dig säkerhetstänk kommer du klara din uppgifter men framförallt inte förorsaka onödiga olyckor.


    ingen bad om din kommentar !! Gå skyll på ditt eget liv
  • Mon 27 May 2019 19:29
    #11
    Bioelite skrev 2019-05-27 17:11:26 följande:

    Svar: C

    Är lastbilschaufför sen 7 år tillbaka så den frågan är jag 1000% säker på. Lycka till :)


    Tack så jättemycket
Svar på tråden Truck frågor