• Russianwoman23

    Torktumlare luktar unket- vad göra?

    Tvättade igår och torktumlade sedan kläderna efter det i husets gemensamma kondens tumlare. När jag tog ut tvätten så luktade den unket och något möglig. Tvätten luktade gott innan jag stoppade in den där. Misstänker att någon av grannarna har torktumlat och tvättat unkna eller mögliga kläder. Vad ska jag göra?? Vågar inte torktumla fler kläder där i nu, kommer ändå lukta illa och klia/sticka på kroppen efteråt.

  • Svar på tråden Torktumlare luktar unket- vad göra?
  • Russianwoman23

    Känns som om grannen har förstört torktumlaren nu- att den alltid kommer lukta unket. Den luktade inte så förra veckan innan någon i huset började tvätta samt torka sina kläder.

  • Barbro45

    Töm vattenbehållaren, rengör luddfiltret, dammsug i utloppskanalen och friskluftsintaget. Torka ur trumman med citronsyra och vatten. Se efter så att inte något plagg åkt ner bakom/under luddfiltret. TItta igenom bruksanvisningen där brukar det stå hur man löser olika problem och vilka delar man regelbundet ska rengöra.
    Om du inte har tillgång till den så brukar dessa finnas online på tillverkarens hemsida. Sök på modellnamn/nummer.
    Lycka till.

  • Praktisk58

    Kolla om lukten kommer från tvättmaskinen.
    Kör den 90grader med massa tvättmedel.
    Aldrig stäng tvättmaskinen - låt den lufta ut hela tiden

  • Barbro45
    Praktisk58 skrev 2019-05-27 15:21:17 följande:

    Kolla om lukten kommer från tvättmaskinen.

    Kör den 90grader med massa tvättmedel.

    Aldrig stäng tvättmaskinen - låt den lufta ut hela tiden


    Bästa sättet at rengöra en tvättmaskin.

    Fyra msk bikarbonat blandas med fyra msk vatten till en gröt, lägg i tvättmedelsfacket. Sedan fyra dl 12%ättika i tvättmaskinen, kör på högsta temperatur.
Svar på tråden Torktumlare luktar unket- vad göra?