• Anonym (Orolig)

    Flytta 2,8 mil från barnets skola

    Hej alla!

    Jag har delad vårdnad om mitt barn på sju år, snart 8 år.
    Hans pappa bor 6 mil bort och vi har just nu varannan vecka på prov.

    Jag har nu hittat ett fint hus lite utanför storstaden där vi bor idag. Där finns många bra skolor och är ett bra barnvänligt område.

    Det är mot pappans håll, så barnet och pappan skulle bara få 3 mil ifrån varandra sedan.

    Jag trodde därför detta skulle vara positivt för alla. Mest för barnet som skulle slippa pendla så mycket och få närmare sin pappa. 
    Dock tycker inte pappan att det är en bra idé med skolbyte då han inte kan ha bil varje dag utan tar tåget till jobbet ibland.

    Båda våra jobb är i staden där barnet går i skolan.

    Jag kan tänka mig att barnet går kvar ett tag i nuvarande skola. Den går bara upp till trean så därefter byter man ändå skola och klass. 

    Då kan jag tänka mig att barnet byter skola till nya kommunen. 

    Det tar 25 min att köra från vår nya bostad till mitt barns skola så är ju inte jättemycket tid. Jag ska ju ändå själv åt det hållet. 
    Idag cyklar vi och det tar en kvart. Så inte jättemycket tidsskillnad.

    Men jag hade ju velat att mitt barn etablerar sig på orten där vi ska bo. 

    Vad tycker ni? 

    Jag har oerhört svårt för förändringar men någon gång måste man ju våga chansa. Jag ändrar aldrig något i mitt liv men detta är något jag verkligen vill. Jag har träffat en jättefin kille som mitt barn går jättebra ihop med och vi har kul tillsammans allihopa. Han har även 2 barn sedan tidigare.

    Jag vill bara alla väl och jag hoppas detta bostadsköp innebär något positivt för alla?

  • Svar på tråden Flytta 2,8 mil från barnets skola
  • mammatill6

    Att ha så långt till skolan känns inget bra. Särskilt utan skolskjuts. Vad händer om du är sjuk? Och inte kan köra? Vad händer om barnet inte vill vara på fritids?

  • Anonym (Orolig)

    Hej!

    Jag brukar inte vara sjuk, men min sambo jobbar också inne i staden så jag antar att han kan köra till skolan då :)

    Sen är det ju bara förhoppningsvis ett tag detta gäller. Min förhoppning är ju att barnets pappa kan gå med på att byta skola till min nya kommun. 

  • Anonym (Orolig)

    Jag vill väldigt gärna att sonen ska byta skola men pappan vägrar.

    Tror inte det är möjligt att få skolskjuts från annan kommun tyvärr.

  • Anonym (qwerty)
    mammatill6 skrev 2019-05-27 14:01:35 följande:

    Att ha så långt till skolan känns inget bra. Särskilt utan skolskjuts. Vad händer om du är sjuk? Och inte kan köra? Vad händer om barnet inte vill vara på fritids?


    Man har ju rätt till skolskjuts. Så länge man bor i den skolan som kommunen normalt tilldelar. Väljer du skola själv kan kommunen neka. Olika i olika kommuner.

    Om barnet är skrivet hos dig måste pappan godkänna flytten. Man kan inte ändra folkbokföringen utan båda vårdnadshavares underskrift. Vägrar han så blir det jobbigt. 
  • Anonym (E)
    Anonym (qwerty) skrev 2019-05-28 12:54:11 följande:

    Man har ju rätt till skolskjuts. Så länge man bor i den skolan som kommunen normalt tilldelar. Väljer du skola själv kan kommunen neka. Olika i olika kommuner.

    Om barnet är skrivet hos dig måste pappan godkänna flytten. Man kan inte ändra folkbokföringen utan båda vårdnadshavares underskrift. Vägrar han så blir det jobbigt. 


    Barnet kommer inte få skolskjuts de veckor han bor hos pappan eftersom han bor kvar i den gamla kommunen. Man har inte rätt till skolskjuts vid växelvis boende om skolan ligger i en annan kommun.
  • Anonym (E)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-05-28 08:34:11 följande:

    Jag vill väldigt gärna att sonen ska byta skola men pappan vägrar.

    Tror inte det är möjligt att få skolskjuts från annan kommun tyvärr.


    Nej man har inte rätt till skolskjuts från annan kommun.

    Sen tycker jag som tumregel att det är den föräldern som väljer att flytta som får ta på sig extrajobbet som flytten innebär.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (E) skrev 2019-05-28 13:11:24 följande:
    Barnet kommer inte få skolskjuts de veckor han bor hos pappan eftersom han bor kvar i den gamla kommunen. Man har inte rätt till skolskjuts vid växelvis boende om skolan ligger i en annan kommun.
    Jag svarade på första inlägget som ifrågasatte att mamman skulle köra 25 min till skolan och vad som händer om hon blir sjuk. Om de flyttar och byter skola behöver mamma inte skjutsa eftersom barnet får skolskjuts. 

    Problemet för pappan kvarstår och jag kan förstå att det blir jobbigt för honom om han nu måste köra varje dag han har barnet i stället för att åka tåg. 
  • Anonym (Orolig)

    Men pappan till barnet flyttade först! Vi bodde alla i samma stad fram till i vintras. Då flyttade han 6 mil och skulle helt plötsligt ha varannan vecka (tidigare hade han varannan helg när vi bodde i samma stad).

    På samarbetssamtalet rekommenderade de att vi skulle prova varannan vecka, trots att pappan skulle flytta. Så nu har vi snart provat det ett halvår. Det har gått ok. 

    Så han "ställde till det" först genom att flytta. Nu flyttar ju jag efter och närmare honom, trodde det skulle mottas positivt och att vår gemensamma son kan byta skola när han gått klart 3:an här i stan och det ändå ska bytas skola då nuvarande skola går upp till 3:an.

Svar på tråden Flytta 2,8 mil från barnets skola