• Russianwoman23

    Foster hade hög puls, orolig

    Är i vecka 33 och var hos bm idag för kontroll. Alla blodprover såg bra ut, dock var min puls lägre än normalt men det var ändå inom det normala. Även tillväxtkurvan av magen var bra. Men när vi skulle lyssna på bebisens hjärtljud så var det först inom det normala, men sen när den rörde på sig så steg bebisens puls till en hög nivå. Det gjorde mig orolig då bm såg orolig och fundersam ut. Dock försäkrade hon mig att det var normalt. Men jag kan ändå inte sluta tänka på det. Tänk om något är fel, att bebisen inte mår bra eller något. Är så orolig. Någon mer som har haft det så? Att bebisens puls har varit hög?

  • Svar på tråden Foster hade hög puls, orolig
  • Anonym (A)

    Det är normalt att pulsen ökar när man rör sig, det gäller även foster. Vad låg hjärtslagen på?

  • Popetot

    Hur hög var pulsen? Den är ju högre när bebisen är aktiv. Pulsen ska variera. Jag har gjort många (och långa) ctg mätningar och har för mig det varierat mellan 120 o 180 utan att personal anmärkt. Sen ska ju inte pulsen ligga konstant högt.

  • Russianwoman23
    Anonym (A) skrev 2019-05-27 21:19:38 följande:

    Det är normalt att pulsen ökar när man rör sig, det gäller även foster. Vad låg hjärtslagen på?


    I vila/stilla 150-160

    När den rörde sig mellan 170-180
  • Russianwoman23
    Popetot skrev 2019-05-27 21:21:31 följande:

    Hur hög var pulsen? Den är ju högre när bebisen är aktiv. Pulsen ska variera. Jag har gjort många (och långa) ctg mätningar och har för mig det varierat mellan 120 o 180 utan att personal anmärkt. Sen ska ju inte pulsen ligga konstant högt.


    I vila 150-160

    När den rörde sig mellan 170-180

    Den gick upp och ner, lite då och då när bebisen rörde på sig.

    Bm reagerade på detta vilket fick mig att bli orolig

    Kanske blev den stressad också? Jag låg nämligen på rygg, vilket jag inte annars brukar göra
  • Anonym (A)
    Russianwoman23 skrev 2019-05-27 21:23:54 följande:

    I vila/stilla 150-160

    När den rörde sig mellan 170-180


    Ja, det är normalt. När jag var inne på förlossningen (pga smärtor i njuren) kollade de fostrets hjärtslag och de gick upp och ner mellan 135-171. Helt normalt och precis vad de ville se sa dem.
  • Anonym (Jj)
    Russianwoman23 skrev 2019-05-27 21:23:54 följande:

    I vila/stilla 150-160

    När den rörde sig mellan 170-180


    Hm, ungefär den pulsen hade min bebis i magen också.. ibland var den nere under 150 men mer konstant typ 150-170 hade ingen aning om det var ?högt? och att det var något anmärkningsvärt..... har även varit inne på ctg och träffat läkare och hon sa inget, utan allt såg bra ut.
  • KisseC

    Helt normalt att ligga upp till 180 vid rörelse. Det viktiga är att pulsen går ner som den gjorde emellan åt :) 150-160 är bra!

    Hon ville nog bara höra extra länge för att veta att pulsen går ner lite igen, hade hon varit minsta orolig för något hade hon skickat dig till förlossningen :)

  • Russianwoman23

    [quote=79651949][quote-nick]Anonym (A) skrev 2019-05-27 21:27:06 följande:[/quote-nick]Ja, det är normalt. När jag var inne på förlossningen (pga smärtor i njuren) kollade de fostrets hjärtslag och de gick upp och ner mellan 135-171. Helt normalt och precis vad de ville se sa dem.

    Vad bra blev jätte orolig där ett tag

  • Russianwoman23
    Anonym (Jj) skrev 2019-05-27 21:29:21 följande:

    Hm, ungefär den pulsen hade min bebis i magen också.. ibland var den nere under 150 men mer konstant typ 150-170 hade ingen aning om det var ?högt? och att det var något anmärkningsvärt..... har även varit inne på ctg och träffat läkare och hon sa inget, utan allt såg bra ut.


    Tycker det är konstigt att hon anmärkte det som högt om det är normalt.
  • Popetot
    Russianwoman23 skrev 2019-05-27 21:26:04 följande:

    I vila 150-160

    När den rörde sig mellan 170-180

    Den gick upp och ner, lite då och då när bebisen rörde på sig.

    Bm reagerade på detta vilket fick mig att bli orolig

    Kanske blev den stressad också? Jag låg nämligen på rygg, vilket jag inte annars brukar göra


    Är den hög vill de som någon annan sagt kolla att den går ner emellan. Tycker inte du behöver vara orolig. Ryggläge kan säkert spela in lite. Mår du bra när du ligger pp rygg? Själv kunde jag bli riktigt yr och illamående av det. Kan säkert påverka bebisen.

    Lycka till och njut av graviditeten :)
  • Russianwoman23
    KisseC skrev 2019-05-27 21:29:53 följande:

    Helt normalt att ligga upp till 180 vid rörelse. Det viktiga är att pulsen går ner som den gjorde emellan åt :) 150-160 är bra!

    Hon ville nog bara höra extra länge för att veta att pulsen går ner lite igen, hade hon varit minsta orolig för något hade hon skickat dig till förlossningen :)


    Vad skönt att höra, blev jätte orolig när hon sa det.Ja det är ju sant, tror bara inte hon förstod att jag blev orolig. Kände nästan att jag skulle börja gråta när hon sa så, tack vare alla graviditetshormoner :/
  • Russianwoman23

    [quote=79651982][quote-nick]Popetot skrev 2019-05-27 21:36:52 följande:[/quote-nick]Är den hög vill de som någon annan sagt kolla att den går ner emellan. Tycker inte du behöver vara orolig. Ryggläge kan säkert spela in lite. Mår du bra när du ligger pp rygg? Själv kunde jag bli riktigt yr och illamående av det. Kan säkert påverka bebisen.

    Lycka till och njut av graviditeten :)

    Jag blir lite yr och illamående av att ligga på rygg så ligger på sidan och sover nuförtiden :) kanske kan vara så.

    Tack så mycket! Ska försöka göra det så gott det går, graviditetshormoner är inget roligt :) :/

  • askyfullofstars

    Pulsen låter helt normal (gjort flera CTG med ungefär samma siffror) och du behöver högst troligtvis inte vara ett dugg orolig! Jag frågade just om detta vid mitt ctg då barnets puls steg till 170 och då sa hon att precis som vi människor får en ökad puls vid aktivitet samma sak är det för fostret i magen! :)

  • Losan

    Min BM brukade alltid börja med att känna hur bebisen låg innan hon kollade hjärtljuden men fick sluta med det för så fort hon klämde så reagerade/vaknade bebisen och börja röra sig och hjärtljuden gick upp mot 170-180. Fick ligga kvar länge och lyssna tills den lugnade ner sig och hjärtljuden gick ner mot 150. Så på efterföljande kontroller lyssnade hon alltid först och kände sen. 

    Låg även med CTG i 30min inför ett tillväxtultraljud. Där var det exakt likadant. När den rörde sig i magen direkt upp mot 170-180 sen ner mot 140-150 när den höll sig stilla.

  • Anonym (Eli)

    Det har hänt mig med två av tre barn. BM har sett bekymrad ut och lyssnat jättelänge med dopplern. Men tillslut har pulsen gått ner hos bebisen och då har hon varit nöjd igen. Den låg runt 180 ungefär de gångerna. Det var aldrig något fel på mina barn och de är födda helt friska :)

    Ett av barnen hände det med flera gånger, och jag vet inte om det kan påverka men den bebisen hatade verkligen att bli lyssnad på med doppler. Det kändes nästan som att hon fick panik i magen för hon blev så vild och sparkade och slog mot dopplern. Det är ju inte så konstigt om pulsen blir hög då.

    På förlossningen när jag har legat med CTG länge så ser man ju hur mycket pulsen varierar. Den går från hög till låg och mittemellan. Jag tror att det kallas för en reaktiv kurva och det är det personalen vill se. En enda gång har barnmorskan på förlossningen blivit bekymrad och det var när pulsen hos min son låg konstant för länge. Då kom hon in och började trycka på magen för att se om hon kunde få pulsen att ändras, och det gjorde den. Så det ska gå upp och ner :)

  • Russianwoman23
    askyfullofstars skrev 2019-05-27 21:44:59 följande:

    Pulsen låter helt normal (gjort flera CTG med ungefär samma siffror) och du behöver högst troligtvis inte vara ett dugg orolig! Jag frågade just om detta vid mitt ctg då barnets puls steg till 170 och då sa hon att precis som vi människor får en ökad puls vid aktivitet samma sak är det för fostret i magen! :)


    Okej vad skönt! Då kan jag sluta oroa mig och andas ut igen! :)
  • Russianwoman23

    [quote=79652003][quote-nick]Losan skrev 2019-05-27 21:45:29 följande:[/quote-nick]Min BM brukade alltid börja med att känna hur bebisen låg innan hon kollade hjärtljuden men fick sluta med det för så fort hon klämde så reagerade/vaknade bebisen och börja röra sig och hjärtljuden gick upp mot 170-180. Fick ligga kvar länge och lyssna tills den lugnade ner sig och hjärtljuden gick ner mot 150. Så på efterföljande kontroller lyssnade hon alltid först och kände sen. 

    Låg även med CTG i 30min inför ett tillväxtultraljud. Där var det exakt likadant. När den rörde sig i magen direkt upp mot 170-180 sen ner mot 140-150 när den höll sig stilla.

    så gjorde min bm med, kanske det som gjorde att bebisen fick hög puls.den var inte aktiv innan det, troligtvis låg den och sov. Den sparkade till när hon kände efter på magen.Den kanske blev stressad av det? Kanske så hon får göra hädanefter, göra tvärtom vad hon brukar.

  • Russianwoman23
    Anonym (Eli) skrev 2019-05-27 21:47:40 följande:

    Det har hänt mig med två av tre barn. BM har sett bekymrad ut och lyssnat jättelänge med dopplern. Men tillslut har pulsen gått ner hos bebisen och då har hon varit nöjd igen. Den låg runt 180 ungefär de gångerna. Det var aldrig något fel på mina barn och de är födda helt friska :)

    Ett av barnen hände det med flera gånger, och jag vet inte om det kan påverka men den bebisen hatade verkligen att bli lyssnad på med doppler. Det kändes nästan som att hon fick panik i magen för hon blev så vild och sparkade och slog mot dopplern. Det är ju inte så konstigt om pulsen blir hög då.

    På förlossningen när jag har legat med CTG länge så ser man ju hur mycket pulsen varierar. Den går från hög till låg och mittemellan. Jag tror att det kallas för en reaktiv kurva och det är det personalen vill se. En enda gång har barnmorskan på förlossningen blivit bekymrad och det var när pulsen hos min son låg konstant för länge. Då kom hon in och började trycka på magen för att se om hon kunde få pulsen att ändras, och det gjorde den. Så det ska gå upp och ner :)


    Vad skönt att höra, man blir ju dock orolig när de ser bekymrade ut. Gravidhormonerna får en att bli jätte orolig att något skulle vara fel fastän DDT ser bra ut. Särskilt när de uttrycker sig som min bm gjorde. Min bm har vid varje besök upplevt att den sparkarna hennes händer när hon känner efter samt mot dopplern när hon undersöker. Den kanske inte tycker om att bli undersökt. Barnets puls har alltid mer eller mindre gått upp och ber vid varje undersökning men denna gången låg det lite högre än vad det brukar när den rörde sig. Är iallafall inte orolig längre :)
  • Anonym (BM)

    Det du beskriver är helt som det ska! Foster ska reagera vid manipulation när du inte är i förlossningsarbete (under förlossningen finns helt andra kriterier). Det var klumpigt att hon såg oroad ut, för det är nämligen ett helt normal mönster. Så länge pulsen sjunker till normala(godkända) nivåer (ca 110-160), så behövs ingen annan koll. 

Svar på tråden Foster hade hög puls, orolig