• Anonym (Ts)

Gravid - bakelser/tårtor på bageri?

Hej!

Hur är det för gravida och fika på bageri/caféer?

Kan man utgå från att det är ok när produkter innehåller kärnmjölkspulver, äggvita osv - att detta är pastöriserat?

Bifogar en bild på tårta jag åt igår, innehåller ex den ok produkter fastän det inte framgår om något är pastöriserat?

Ursäkta om frågan låter dum men är verkligen nyfiken.

• Svar på tråden Gravid - bakelser/tårtor på bageri?
  • Ninjara

Dom är ju preparerade och tillagade på något sätt så brukar vara lugnt.

• Anonym (Ts)
    Ninjara skrev 2019-05-27 23:30:01 följande:

Dom är ju preparerade och tillagade på något sätt så brukar vara lugnt.

Tack för du inte dumförklarade min fråga & tack för svar (var lite orolig innan jag postade inlägget då många kan vara så elaka på forumet). <3
  • Ninjara

Förstår dig men tycker det är en relevant fråga om man är osäker. Personligen tycker jag inte att det direkt finns några dumma frågor. Enkel regel att hålla lite koll med är (om det inte är fisk och skaldjur): Är det tillagat så är det lugnt. I stort sätt bara råa och olagade saker man behöver oroa sig för. Kött bör man dock inte äta blodigt.

• Anonym (.)

I Sverige finns i stort sett inte opastöriserade mejeriprodukter, i synnerhet inte på kondis! Ägg är salmonellafritt i Sverige. Och skulle du mot all förmodan få nån salmonella, så är det ju inte farligt alls för barnet. 

• Anonym (m)

Ingen dum fråga. Men du skulle ju ställt den innan du åt, då hade du varit mer trovärdigt.

• Anonym (Ts)
    Anonym (m) skrev 2019-05-28 11:05:35 följande:

Ingen dum fråga. Men du skulle ju ställt den innan du åt, då hade du varit mer trovärdigt.

Förstår det. Var på student igår och hade yrsel, så slängde i mig detta utan att reflektera kring innehåll. Jag kollar alltid upp saker i förväg annars. Men förstått att det är lugnt nu så håller mig till vanlig research annars :)
  • Anonym (m)
    Anonym (Ts) skrev 2019-05-28 12:14:56 följande:
    Förstår det. Var på student igår och hade yrsel, så slängde i mig detta utan att reflektera kring innehåll. Jag kollar alltid upp saker i förväg annars. Men förstått att det är lugnt nu så håller mig till vanlig research annars :)
    Oj, student redan i maj, det har jag aldrig hört talas om.

• Anonym (Ts)
    Anonym (m) skrev 2019-05-28 12:46:38 följande:

Oj, student redan i maj, det har jag aldrig hört talas om.

Ja faktiskt. Lillebror som tog studenten :). Jag tog 30 maj på min tid (10 år sedan). Det är vanligt i storstaden :)
  • Anonym (m)
    Anonym (Ts) skrev 2019-05-28 12:53:46 följande:
    Ja faktiskt. Lillebror som tog studenten :). Jag tog 30 maj på min tid (10 år sedan). Det är vanligt i storstaden :)
    Du tog alltså studenten den 30 maj 2009?
  • Anonym (m)
    Anonym (Ts) skrev 2019-05-28 12:53:46 följande:
    Stockholm? Bor i Skåne, här är det juni som gäller.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (m) skrev 2019-05-28 13:02:28 följande:

Du tog alltså studenten den 30 maj 2009?

2008 tom... 11 år sedan, herregud. 30 eller 31 maj!

Göteborg :)

Känns ju mest logiskt att ha det i juni, var inte mycket ?studentkänsla? ute på stan för min bror. Dessutom på en måndag!
  • Ninjara

Det är inget märkvärdigt. På min första gymnasieskola så hade vi flera klasser (dock ej alla) som tog studenten påmösspåtagnings dagen. Vi jobbade in delar av sommaren pga att vi skulle missa så mycket av dom praktiska bitarna annars (jordbruk).

Svar på tråden Gravid - bakelser/tårtor på bageri?