• Anonym (anonym)

Vad gör man åt dålig emalj? Erosioner

Jag har problem med dålig emalj och erosioner. Kan inte påstå att jag har ätit så överdrivet mycket godis eller druckit läsk. Ändå fått problemen. Min lillasyster har inte problem med det alls och vi har ätit samma saker, men iallafall.

Dricker jag tex 3 cider på en helg med alkohol i så kan jag inte tugga på en vecka. De jämför det med ilningar. Men ilningar är INGENTING mot detta. Det är som att skära i tanden med en kniv eller något. Känns ner i nerverna. Bara jag nuddar tänderna med tungan så gör det ont. Men ingen verkar riktigt förstå hur det känns.

Jag har främst haft problem alltså när jag druckit cider, antagligen för de är så söta/syrliga. Men nu har jag fått problem så det räcekr att jag ätit 1-2 sura godisbitar så får jag ont i flera dagar. Så jag äter bara på tex ena sidan så jag kan tugga med den andra sen åtminstone. Men jag klagar inte, är van. Vill bara förklara lite.

Har varit hos tandlöäkaren där ingen vet riktigt varför det är så. En har nu sagt att man kan rotfylla tänderna, för att få bort problemet. Jag har aldrig haft hål i tänderna. Många brukar berömma mina tänder för de är så fina, förutom erosionerna då. Min tandhygienist tycker man verkligen inte ska göra det förrän man isåfall måste.

Finns det inget annat sätt man kan göra på? Är det inte en del som sätter på som höljen på sina tänder för att göra "fejktänder" för att de ska se finare ut? Går det inte att göra så? Då skyddar man ju sina egna tänder menar jag.

Vill helst inte de ska borra i mina tänder. Inte om jag inte måste. Har ju som sagt aldrig haft hål.

Är 27 år. Har alltid borstat tänderna 2ggr/dag osv.

• Svar på tråden Vad gör man åt dålig emalj? Erosioner
  • Barbro45

Jag har själv tunn emalj och känner ofta av ilningar och smärta i tänderna, mer förr än nu. Jag fick följande råd av min tandhygienist. Drick syrliga drycker med sugrör, borsta tänderna först en timme efter måltid låtsaliven göra sitt jobb, tillför fluor (tandkräm, munsköljet gärna att tandhygienisten penslar dina tänder med fluor regelbundet). Om du ofta är torr i munnen ökar risk för frätskador då du inte har så mycket saliv som sköljer rum i munnen.

• Anonym (A)

Har det inte riktigt lika illa som du beskriver det ts men känner väl igen problemet.
    Jag älskar sura godisar men har fått ge upp det för det som sker efteråt är så sjukt obehagligt att det inte är värt det längre.

• Carabellis kusp

Den viktigaste åtgärden vid erosionsskador är att minska det kemiska slitaget. Intag av frukt, citron, vinäger, vin, cider, läsk, energidryck, saft, juice och liknande i så små mängder som möjligt.

Utöver det kan man använda skonsam tandkräm mot ilningar, t ex Sensodyne eller Colgate prorelief.

• Anonym (A)

Dottern kom hem med Sensodyne Pro Emalj och den tandkrämen gav mig kraftiga ilningar. Provade några gånger med samma resultat. Hemskt.

• Anonym (anonym)

Tack för svaren. Var hos tandläkaren idag. Hon pratade om att jag kanske kunde få porslinshöljen på tänderna. Eller lägga plast i. Vad jag förstått det som går det inte att reparera tänderna som de är. För är emaljen dålig så är den. Tandkräm som är extra bra mot sånt hjälper knappt. Det gör ändå ont.

• Anonym (anonym)

Man vill ju kunna äta godis eller dricka cider någon gång. Det är ju det.

• Tow2Mater
    Anonym (anonym) skrev 2019-05-29 16:58:29 följande:

Tack för svaren. Var hos tandläkaren idag. Hon pratade om att jag kanske kunde få porslinshöljen på tänderna. Eller lägga plast i. Vad jag förstått det som går det inte att reparera tänderna som de är. För är emaljen dålig så är den. Tandkräm som är extra bra mot sånt hjälper knappt. Det gör ändå ont.

At det typ Sensodyn tandkräm du provat? Den fyller i de små porositeterna som kan bidra till ilningar.
  • Marka81

Hej!

Gamal tråd men?

Har drabbats av erosionsskador? har ännu inte ilningar som ni beskriver men är såklart rädd för det. Har dragit ner på surt men det är såklart tufft! Dricker med sugrör som ni berättar om. Mina tänder har antagit en gulare ton och genomskinligt i kanterna. Har ni det med? Har ni kunnat förbättra er situation? Någon dom fått skalfasader? Pris? Nöjda?

????Marie

Svar på tråden Vad gör man åt dålig emalj? Erosioner