Vad gör man åt dålig emalj? Erosioner
Jag har problem med dålig emalj och erosioner. Kan inte påstå att jag har ätit så överdrivet mycket godis eller druckit läsk. Ändå fått problemen. Min lillasyster har inte problem med det alls och vi har ätit samma saker, men iallafall.
Dricker jag tex 3 cider på en helg med alkohol i så kan jag inte tugga på en vecka. De jämför det med ilningar. Men ilningar är INGENTING mot detta. Det är som att skära i tanden med en kniv eller något. Känns ner i nerverna. Bara jag nuddar tänderna med tungan så gör det ont. Men ingen verkar riktigt förstå hur det känns.
Jag har främst haft problem alltså när jag druckit cider, antagligen för de är så söta/syrliga. Men nu har jag fått problem så det räcekr att jag ätit 1-2 sura godisbitar så får jag ont i flera dagar. Så jag äter bara på tex ena sidan så jag kan tugga med den andra sen åtminstone. Men jag klagar inte, är van. Vill bara förklara lite.
Har varit hos tandlöäkaren där ingen vet riktigt varför det är så. En har nu sagt att man kan rotfylla tänderna, för att få bort problemet. Jag har aldrig haft hål i tänderna. Många brukar berömma mina tänder för de är så fina, förutom erosionerna då. Min tandhygienist tycker man verkligen inte ska göra det förrän man isåfall måste.
Finns det inget annat sätt man kan göra på? Är det inte en del som sätter på som höljen på sina tänder för att göra "fejktänder" för att de ska se finare ut? Går det inte att göra så? Då skyddar man ju sina egna tänder menar jag.
Vill helst inte de ska borra i mina tänder. Inte om jag inte måste. Har ju som sagt aldrig haft hål.
Är 27 år. Har alltid borstat tänderna 2ggr/dag osv.