• L2K

Ischias + alvedon = ????

Hej halloj!
    Fick konstaterat för ett par veckor sen att jag har fått ischias men den har inte varit så farlig sen dess.... Tills idag. Just nu vet jag inte vart jag ska ta vägen. Har provat att gå en sakta, sakta promenad, utan att det blev bättre. Har legar i varmt bad och ingen skillnad där heller.
    Just nu har jag så ont så jag knappt vet vart jag ska ta vägen.

Nån som vet om man kan lindra det lite med hjälp av alvedon???

Ska till sjukgymnasten på torsdag men vill gärna ha tips på hur jag kan lindra ischiasen till dess.
    Nån som har något mirakeltips för hur jag ska klara kvällen???

• Svar på tråden Ischias + alvedon = ????
  • Mamsi

Prova med alvedon och försök vila dej

• Niquilota

2 Alvedon kan du förstås ta, det kan kanske lindra lite. Jag brukar göra vissa stretchrörelser som hjälper lite, men jag har lite svårt att beskriva dem. Kan du inte söka på nätet, det finns säkert massor med tips där. För en del hjälper det med massage, "i mitten av skinkan".

Stackare, det är inte alls kul! En liten tröst kan vara att det ofta går lite upp och ner, hoppas det släpper snart!

Annika, v 36

• Majsan70

Prova att sätta händerna i sidorna o sakta gunga bakåt för att frilägga nerverna något. Det underlättade enormt för mig när det var allt för jobbigt.

• Doris77

Jag vet precis hur du känner dig jag har själv haft problem med ryggen i många år. Hade diskbråck förra året o var ej fri från det förrän efter ett halvår. Kunde ej gå och ej ta hand om varken mig, min son eller min hund. Fick helt enkelt flytta hem till mina föräldrar under den värsta tiden. Var drogad av morfinliknande tabletter under lång tid.

Det enda rådet jag kan ge dig det är att vila o försök upp o röra dig emellanåt. Du kan ju alltid testa med Alvedon för det är ju en sk värktablett men jag tror ej att den gör så stor nytta.

Krya på dig!!

• Mirakel

hej,

Be någon massera rumpan och baksidan låret, och håll varmt.
    Då blir det bättre ett tag, sen får man massera mera.
    Tycker så himla synd om dig.

• LKH

Hej!

Jag lider oxå av grym ishiasvärk.

Jag har fått låna en värmedyna av min svärmor och den är jätteskön att sitta på!

Men när det är som allra värst så måste jag peta i mig Alvedon innan jag går till sängs. Och det hjälper, iaf för mig.

I mitt fall gör det som mest ont när jag sitter och ligger. Kan absolut INTE ligga på rygg och måste ligga omväxlande på sidorna, med min nyinköpta stora/långa amningskudde, mellan benen. Nätterna är urjobbiga.

Jag har också varit hos sjukgymnasten, jag med MEN fick inga mirakelråd, dessvärre. "Bara" ett bälte som jag har när jag "promenerar".

Fast de gånger jag simmade i sommar (ett fåtal ggr.) så upplevde jag det som lindrande faktiskt. Ska prova att simma igen, fast i badhuset den här gången - för att se om det nu var så att det hjälpte en aningens.

Du får gärna dela med dig av de ev. tips du kommer att få från sjukgymnasten när du varit där, för ishias-värken är nästan på gränsen till outhärdlig!

• L2K

Hej! Tack för alla tips och råd. Jag tog alvedon på kvällen och somnade någorlunda bra. Har däremot haft sen dess. Längtar så till på torsdag då jag ska till sjukgymnasten.

LKH - känner precis som du, det går inte att ligga på rygg längre. Jag har tagit min extrakudde och petar in den under magen eller mellan benen för en lite bekvämare ställning. ;)

Svar på tråden Ischias + alvedon = ????