• Semlan83

    Grekland som gravid - tips?

    Hej hej! Är gravid i vecka 14 och för ett par dagar sedan var vi på kub och såg en pigg liten krabat.

    Om två veckor åker vi till Rhodos, jag och min sambo. Är förväntansfull och glad.

    Dock verkar det inte gälla omgivningen...

    Har i princip bara fått ?oj oj?, rynkade pannor och kommentarer om diverse hemskheter som kan hända. En sa att jag i princip att jag inte kan äta alls?

    Vi kommer ha all inclusive och kommer hålla tiderna vid dom olika måltiderna, så maten kommer vara nytillagad. Jag har naturligtvis koll på dom svenska kostråden och följer dom även där, men enligt vänner och bekanta kan jag inte äta ost alls (nog måste väl hårdost vara pastöriserad även i Grekland??), inte frukt då den är sköljd i deras vatten (det är väl knappast fosterskadande??), inte glass (??), inte youhurt.. jag börjar nu tappa glädjen över att åka. Det är ett familjehotell, inte sjutton kan dom väl servera massa opastöriserat där? Hur ska jag tänka? Någon som rest som gravid och hur åt ni?

  • Svar på tråden Grekland som gravid - tips?
  • 2barnsmorsan

    Jag tycker inte du behöver oroa dig.

    Du kan ju för det första äta allt som är upphettat. Även alla sorters ostar. Sen lagrade hårdostar kan man ju äta även om de inte är pastöriserade så det hade jag också ätit.

    Jag hade undvikit buffemat som ligger framme. Speciellt sånt som Livsmedelverket säger att man ska vara försiktig med kallskuret kött, lax osv. Hellre då att beställa a la carte så man vet att det är nytillagat.

    Att det är sköljt i deras vatten hade jag inte brytt mig om faktiskt.

  • Hawk

    Har inte varit i Grekland men skulle rekommendera sunt förnuft. Räkna exempelvis inte med att fetaosten är pastöriserad som man är van vid i affären här. Det kan ju hända att majoriteten av deras mejerier är opastöriserade men skulle inte tro att det är jättevanligt för mjölk etc om man inte är ute på vischan. Skulle det vara så finns det annat att äta! Vad gäller fisk som inte finns med på svenska listan kan måtta appliceras, så det går nog att äta en del det också. Tycker du ska lita på sunt förnuft, fråga på plats och slappna av. Fråga din barnmorska istället för alarmerande vänner och familj.

    Det kommer bli svingött!

  • viseversa

    Konstigt att inte alla greker är missbildade då? Eller blivit missfall. Jag menar dom är gravida i Grekland också. Och föder uppenbart friska barn fast dom äter maten som finns där. Tycker du aka strunta i alla moralkakor. Och bara gå efter sunt förnuft.

  • Fillibom

    Finns ett gyllene råd som jag fick från läkare när jag skulle till just Grekland - "if you can't cook it or peel it - don't eat it" Alltså, kan du inte skala det eller det är varmt och nytillagat skall man inte äta det.
    Detta innebar för min del inga färska grönsaker, absolut ingen glass, men mejeriprodukter i slutna förpackningar var ok likaså ost (pratar om vanlig ost inte de där ostarna som man som gravid skall undvika ändå).

    Jag har aldrig tagit all - incl. av den anledningen av att man inte vet om maten är riktigt nytillagad eller om den "åkt ut och in" ett par gånger förut.
    Om jag var du hade jag sett till att vara på plats på buffeln direkt varje gång den öppnar i alla fall så den inte stått framme ens 20 minuter.

  • Semlan83

    Ja alltså vi åker med barnen, 2 och 3,5 år så all inclusive kändes som det enda alternativet tyvärr. Orkar inte ragga mathak var tredje timme. Är det verkligen så farligt om man är där så fort resturangen öppnar? Då vågar man ju inte äta frukost eller liknande heller, där kan ju maten också ha åkt in och ut..

  • Semlan83

    Ja alltså vi åker med barnen, 2 och 3,5 år så all inclusive kändes som det enda alternativet tyvärr. Orkar inte ragga mathak var tredje timme. Är det verkligen så farligt om man är där så fort resturangen öppnar? Då vågar man ju inte äta frukost eller liknande heller, där kan ju maten också ha åkt in och ut..

  • Semlan83

    Ja alltså vi åker med barnen, 2 och 3,5 år så all inclusive kändes som det enda alternativet tyvärr. Orkar inte ragga mathak var tredje timme. Är det verkligen så farligt om man är där så fort resturangen öppnar? Då vågar man ju inte äta frukost eller liknande heller, där kan ju maten också ha åkt in och ut..

  • Semlan83

    Ja alltså vi åker med barnen, 2 och 3,5 år så all inclusive kändes som det enda alternativet tyvärr. Orkar inte ragga mathak var tredje timme. Är det verkligen så farligt om man är där så fort resturangen öppnar? Då vågar man ju inte äta frukost eller liknande heller, där kan ju maten också ha åkt in och ut..

  • Semlan83

    Ja alltså vi åker med barnen, 2 och 3,5 år så all inclusive kändes som det enda alternativet tyvärr. Orkar inte ragga mathak var tredje timme. Är det verkligen så farligt om man är där så fort resturangen öppnar? Då vågar man ju inte äta frukost eller liknande heller, där kan ju maten också ha åkt in och ut..

  • Semlan83

    Ja alltså vi åker med barnen, 2 och 3,5 år så all inclusive kändes som det enda alternativet tyvärr. Orkar inte ragga mathak var tredje timme. Är det verkligen så farligt om man är där så fort resturangen öppnar? Då vågar man ju inte äta frukost eller liknande heller, där kan ju maten också ha åkt in och ut..

Svar på tråden Grekland som gravid - tips?