• Anonym (Ts)

Ömma svullna bröst

Hej, enda sen jag slutade med mina minipiller för nästan 1 år sen har jag haft problem med min kropp och mina hormoner har varit ur balans, har inte haft ägglossning sen dess och har mens med 2-3 månaders mellanrum. Nu hade jag min senaste mens får ungefär 2 veckor sen, några dagar innan hade jag ömma bröst som vanligt, vilket avtog en del när mensen tog slut, men blev sen värre och värre, har nu svinont i brösten och bröstvårtorna, brösten är även väldigt spända och svullna.

Nån som vet vad fasiken detta kan bero på? Ska ju inte direkt ha mens snart igen, kan även tillägga att jag tog ägglossningstest i början på veckan, vilket första gången visade en svag höjning av LH, men de va inte positivt, dagen efter var det också svagt men ännu svagare och nu blankt som det alltid är annars och varit sen jag slutade med mina piller.

• Svar på tråden Ömma svullna bröst
  • Anonym (80)

Jag gjorde ett uppehåll med p-piller i höstas (åt nån desogestrel variant som helt tog bort min mens och PMS osv) eftersom jag ville ta reda på om det kanske skulle påverka min ångestdiagnos till det bättre.

Ganska snart inpå uppehållet började det krypa i mina bröst jämt, ont som fasiken (kunde inte ens krama sambon) och menssmärtorna var också värre än de jag hade innan jag åt piller för herrans massa år sedan. Ibland ena bröstet, ibland det andra, ibland båda, och det verkade inte spela någon roll när i månaden det var heller.

Jag upplevde ändå att bröstsmärtorna avtog något efter några månader men på det stora taget hjälpte det inte min ångest med alla mensbesvär. Mensen blev som en fix idé och jag började tracka mina symptom på en mens-app varje dag. Det blev så jobbigt till slut att jag började ta mina piller igen efter ca 7-8 månader.

Läst om ganska många som har haft liknande besvär av att sluta, och det är ju trots allt hormoner som måste ställas om i kroppen. För min del så är jag frivilligt barnfri och kan jag slippa allt vad mensbesvär heter så fortsätter jag gärna med mina piller.

• Anonym (Ts)
    Anonym (80) skrev 2019-05-30 14:37:32 följande:

Jag gjorde ett uppehåll med p-piller i höstas (åt nån desogestrel variant som helt tog bort min mens och PMS osv) eftersom jag ville ta reda på om det kanske skulle påverka min ångestdiagnos till det bättre.

Ganska snart inpå uppehållet började det krypa i mina bröst jämt, ont som fasiken (kunde inte ens krama sambon) och menssmärtorna var också värre än de jag hade innan jag åt piller för herrans massa år sedan. Ibland ena bröstet, ibland det andra, ibland båda, och det verkade inte spela någon roll när i månaden det var heller.

Jag upplevde ändå att bröstsmärtorna avtog något efter några månader men på det stora taget hjälpte det inte min ångest med alla mensbesvär. Mensen blev som en fix idé och jag började tracka mina symptom på en mens-app varje dag. Det blev så jobbigt till slut att jag började ta mina piller igen efter ca 7-8 månader.

Läst om ganska många som har haft liknande besvär av att sluta, och det är ju trots allt hormoner som måste ställas om i kroppen. För min del så är jag frivilligt barnfri och kan jag slippa allt vad mensbesvär heter så fortsätter jag gärna med mina piller.

Ja jo.. men jag fick dem problemen dem första 3-4 veckorna efter jag slutade med pillerna, tycker bara de är så konstigt att det kommer såhär nu från ingenstans när jag nästan varit helt pillerfri ett år, hade jag varit gravid hade jag inte klagat för då hade det gjort ont av en bra anledning, men hade nyss mens så vet att det inte är fallet och det är jävligt besvärligt att det ska göra såhär fruktansvärt ont i brösten och bröstvårtorna.

Men eftersom kroppen blir så förstörd av piller och hormonella preventivmedel vet jag att jag aldrig kommer använda skiten igen, önskar bara att jag visste innan jag började hur svårt det skulle bli för kroppen att återställa sig igen.
  • Anonym (80)

Hormoner förändras med åldern också, och man ska ju inte behöva gå runt och må dåligt. För vissa blir PMS osv värre när klimakteriet sätter igång, och det kan börja redan runt 30.

• Anonym (Ts)
    Anonym (80) skrev 2019-05-31 16:56:18 följande:

Hormoner förändras med åldern också, och man ska ju inte behöva gå runt och må dåligt. För vissa blir PMS osv värre när klimakteriet sätter igång, och det kan börja redan runt 30.

Jag är 20.. haha
Svar på tråden Ömma svullna bröst