Anonym (80) skrev 2019-05-30 14:37:32 följande:
Jag gjorde ett uppehåll med p-piller i höstas (åt nån desogestrel variant som helt tog bort min mens och PMS osv) eftersom jag ville ta reda på om det kanske skulle påverka min ångestdiagnos till det bättre.
Ganska snart inpå uppehållet började det krypa i mina bröst jämt, ont som fasiken (kunde inte ens krama sambon) och menssmärtorna var också värre än de jag hade innan jag åt piller för herrans massa år sedan. Ibland ena bröstet, ibland det andra, ibland båda, och det verkade inte spela någon roll när i månaden det var heller.
Jag upplevde ändå att bröstsmärtorna avtog något efter några månader men på det stora taget hjälpte det inte min ångest med alla mensbesvär. Mensen blev som en fix idé och jag började tracka mina symptom på en mens-app varje dag. Det blev så jobbigt till slut att jag började ta mina piller igen efter ca 7-8 månader.
Läst om ganska många som har haft liknande besvär av att sluta, och det är ju trots allt hormoner som måste ställas om i kroppen. För min del så är jag frivilligt barnfri och kan jag slippa allt vad mensbesvär heter så fortsätter jag gärna med mina piller.
Ja jo.. men jag fick dem problemen dem första 3-4 veckorna efter jag slutade med pillerna, tycker bara de är så konstigt att det kommer såhär nu från ingenstans när jag nästan varit helt pillerfri ett år, hade jag varit gravid hade jag inte klagat för då hade det gjort ont av en bra anledning, men hade nyss mens så vet att det inte är fallet och det är jävligt besvärligt att det ska göra såhär fruktansvärt ont i brösten och bröstvårtorna.
Men eftersom kroppen blir så förstörd av piller och hormonella preventivmedel vet jag att jag aldrig kommer använda skiten igen, önskar bara att jag visste innan jag började hur svårt det skulle bli för kroppen att återställa sig igen.