• torrob

    Fråga till redovisningskonsult

    Hej!

    Hur många företag hinner du som redovisningskonsult/ekonom handha under ett år om du gör allt, löpande+bokslut?

    Mvh

    Robin

  • Svar på tråden Fråga till redovisningskonsult
  • Anonym (Redovisningskonsult)

    Generellt är det omöjligt att svara på hur många kunder en konsult klarar av att sköta då det beror på hur stora bolagen är och hur mycket dem kräver av konsulten samt vad dem gör själva vs hur mycket konsulten ska göra avseende det månatliga arbetet.

    Själv har jag ett 15-tal bolag jag sköter idag men då är en av kunderna väldigt stora och kräver att man arbetar med det uppdraget dagligen. Jag gör heller ingen direkt löpande bokföring så jag sitter på en mer senior roll.

    Är dock inte fullbelagd och skulle kunna hantera fler bolag, men hur många till jag skulle kunna ta beror ju på storleken på uppdragen som sagt.

    Hade jag bara haft små uppdrag som inte krävde mycket hade jag ju kunnat ta många fler.

    Som sagt, vet inte om du är ute efter något snitt vad man ?bör? klara av men det går inte direkt att svara på

  • Mackan87

    Precis som fg skriver: det är omöjligt att säga. Ändå ställer jag mig exakt samma fråga just nu. Jag har nyligen startat eget som redovisningskonsult och verkar få chansen att ta över ett antal kunder från en firma som ska stänga sitt kontor. Men vet inte hur mycket jag vågar ta mig an! Är rätt oerfaren så saker och ting tar längre tid för mig såhär i början samtidigt som jag nu har chansen att bygga ett bra underlag som jag förhoppningsvis kan leva på framöver. Då vill jag ju inte ta för lite. Har försökt lägga upp en kalkyl över hur myxket tid jag uppskattar att varje delmoment tar och utifrån det får jag försöka få fram ett rimligt antal baserat på hur stora kunderna är.

    Är du själv redovisningskonsult? Vad är orsaken bakom din fråga?

  • torrob

    Hej!

    Ja jag förstår att det kan vara svårt att svara på. Och att allt beror på storlek. Men om man pratar mindre AB företag som säljer tjänster tex byggfirmor eller företag som säljer egentillverkade produkter eller vidareförsäljning av andras. Säg tex att de omsätter 5-30 miljoner och har mellan 2-50 medarbetare.

    Min fråga bygger på en idé jag har, men jag är inte redovisningskonsult.

    Tack för svaren.

Svar på tråden Fråga till redovisningskonsult