• Anonym (Osäker förälder)

I vilken ålder för tampong?

Flickan i fråga som vill ha det är tio år, jag tycker det känns på tok för tidigt, men vad säger ni med mer erfarenhet?

• Svar på tråden I vilken ålder för tampong?
  • Anonym (Linda)

Men har hon ens mens? Hur länge har hon haft det?

• Anonym (Femtio)

För tidigt tycker jag.
    Jag fick mens sommarlovet till femman och hade bindor tills jag började på högstadiet om jag minns rätt.

Då hade de flesta tjejer fått mens, innan dess var jag så ensam om det och fick ta bindor från min mammas paket. 

• Anonym (Osäker förälder)
    Anonym (Linda) skrev 2019-05-30 09:46:42 följande:

Men har hon ens mens? Hur länge har hon haft det?

Ja självfallet eftersom jag frågar. Sen i höstas.
  • Anonym (A)

Det beror på henne skulle jag säga. Min dotter simmade 5 gr i veckan i den åldern och hon började med tampong mini nästan direkt. Hon hade inte kunnat simma annars. När hon va 13 upptäckte jag att det fanns något som hette menskopp så då köpt jag en sån till henne i stället. Min dotter såg inte ut och var inte som en 10åring när hon var tio. Hon var väldigt brådmogen eller vad det heter. 

• Anonym (anonym)

Jag fick mens vid 10 år och började inte använda tamponger förrän i högstadiet hade behövt de största tampongerna redan från början eftersom jag blödde mängder och det var inget jag ville pyssla med vid 10 år

• Fjäril kär

Tamponger handlar väl mer om bekvämlighet för en själv och i den åldern väldigt skönt att inte behöva flasha mensen för sina kompisar. Att byta om med binda till gympan eller inte kunna simma ute på sommaren är ju oftast höjden av skam.

Det är inte farligt med tamponger i den åldern. Såklart hon kan ha det om hon vill. Det är ju hennes intima privatsak anser jag.

• Pierott

Började inte använda tampong förrän i högstadiet.

Jag tycker det viktigaste är om du tror hon håller koll på att byta tampong inom tidsramen? Tampong kan medföra en dödlig sjukdom om byten inte sköts.

• Anonym (asdf)
    Anonym (Osäker förälder) skrev 2019-05-30 09:37:25 följande:

Flickan i fråga som vill ha det är tio år, jag tycker det känns på tok för tidigt, men vad säger ni med mer erfarenhet?

Av vilken anledning skulle det vara för tidigt? Finns det några riktiga skäl? Typ att det skulle kunna skada henne? Annars tycker jag att hon ska få bestämma själv.
  • Anonym (Nina)

Förstår hon vikten av att inte glömma att ta ut tampongen inom en viss tid och hur noga det är att tvätta händerna innan man stoppar in en ny och allt sånt där, ser jag ingen anledning till att hon inte skulle kunna använda tampong. Det är ju väldigt praktiskt, men också mer att tänka på.

Just ATT använda tampong tycker jag inte har en ?åldersgräns?. Så länge man förstår riskerna är det ju ingen fara.

Svar på tråden I vilken ålder för tampong?