• Thu 30 May 2019 16:11
    864 visningar
    10 svar
    10
    864

    Frågor inför köp av hund.

    Hej.

    Jag är sugen på att köpa en hund för första gången i mitt liv.

    Har varit dagmatte åt en rottweiler sedan början av december 2018 och har nu blivit ordentligt förälskad i rasen.

    Har hittat en hanhund på Blocket. 6000:-

    Han är 1 år och jättefin.

    Dock är han kryptorchid, dvs att bara en halv pungkula trillat ner i pungen. Resten sitter kvar uppe i buken. Han har heller inte fått 1-års vaccinationen. Inte röntgat höfter och armbågar. Har ingen försäkring.

    Han är registrerad i NKK, i Norge.

    Chippad i Sverige.

    Nu till mina frågor.

    Vad ska jag tänka på vid ev köp?

    Är det osmart att köpa denna hund?

    Jag ska varken avla från honom eller ställa ut honom, så det gör inte mig något att han är krypto.

    Är det konstigt att han inte är försäkrad?

    Bör jag pruta på priset pga att jag måste vaccinera och röntga honom? Och ev kastrera pga kryptorchiden?

    Vilka papper ska jag se till att jag får med vid köp?

    Tacksam för alla tips och snabba svar!

    /K

  • Svar på tråden Frågor inför köp av hund.
  • Thu 30 May 2019 16:43
    #1

    Tycker det är varning att förra ägaren varken försäkrat eller vaccinerat honom. Jag hade inte köpt den hunden.

  • Thu 30 May 2019 17:06
    #2

    Jag hade ALDRIG köpt den hunden.

  • Sommar­skugga­n
    Thu 30 May 2019 17:14
    #3

    Köp inte!

  • Thu 30 May 2019 18:07
    #4

    Som fd rottweiler ägare, så säger jag nej. Vänta med köp, så dyker nog rätt rottis upp. Lycka till med ditt framtida hundköp

  • Thu 30 May 2019 18:49
    #5

    Ska du ändå köpa en vuxen hund så köp en som är försäkrad, vaccinerad, friröntgad, MHbeskriven och besiktad ua. Finns ingen anledning att "köpa grisen i säcken" vilket ofta resulterar i tråkiga överraskningar vad det gäller hälsa och mentalitet.

  • Thu 30 May 2019 22:20
    #6

    Hej! Är det en blandras? Född i Norge?

    Tycker det hela låter lite som om det är en risk att köpa en sån hund men å andra sidan så är ju i princip aldrig blandraser röntgade. Dessutom så är det bara vissa raser som har högre risk för ex HD och ED och har röntgen som en del av avelsprogrammet (vet dock inte hur det funkar i Norge). Det är alltså inget måste att röntga men är det en ras som har mycket problem då är det helt klart en fördel.

    Att hunden är kryptorkid innebär en ökad risk för testikelcancer om den inte kastreras. Kastationen blir dock dyrare.

    Tycker det är helt rimligt att begära att hunden levereras vaccinerad!

    Men summarum, jag tycker det låter lite risky om han dessutom inte är försäkrad ????

  • LFF
    Fri 31 May 2019 11:34
    #7
    +1

    Hittade annonsen och googlade kenneln. Det fanns inte mycket info om den minst sagt. 

    Det som oroar mig är:

    Hunden är inte vaccinerad eller försäkrad.
    Man har importerat en brukshund men inte orkat omregistrera den i SKK. 
    Nog för att saker kan ändras men att man omplacerar en 1-åring betyder oftast att man inte riktigt förstått vad man gett sig in på och att hunden sannolikt har en hel del problembeteenden som man inte kommer att berätta om. 

    Om du nu vill ha en rottweiler, titta här istället efter omplaceringar:

    http://rottweilerklubben.se/kopa-rottweiler/ompl/

  • Fri 31 May 2019 22:16
    #8

    Nej, nej, nej! 


    Skulle inte röra den hunden med tång ens. En förmodligen buskavlad rottis som inte är vaccinerad eller röntgad vid ett års ålder? 


    Du kan hitta mycket bättre än så. Se dig inte blind på priset.


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Sat 1 Jun 2019 18:56
    #9
    +1

    Tusen tack för allas tankar och råd! ????

    Jag ser mig om efter en annan rottis! ????

  • Tuteli­tut
    Sun 16 Jun 2019 09:48
    #10

    Mitt tips är: köp ALDRIG hund.

Svar på tråden Frågor inför köp av hund.