Victoria88 skrev 2019-05-31 10:08:35 följande:
Jag är 162 cm lång och väger 92 kg, har ett högt BMI och jag vet att jag behöver gå ner i vikt.
Jag behöver höra solskenshistorier om ni har varit överviktiga men ändå fått barn?
Jag har två missfall i bagaget men inget de säger ska ha påverkats av vilten men man känner sig ändå skyldig.
Så har ni någon bra historia att berätta?
Tips på att gå ner i vikt?
Jag väger nuvarande 119kg (startvikt 114,3kg) och är gravid i vecka 34+5, har haft en bra graviditet utan komplikationer (om du inte räknar med foglossningen), annat än att jag behövt 2 tillväxt ultraljud som båda visade att hon växte bra :)
Alla kontroller hos BM har varit bra, inget tecken på graviditets diabetes, havandeskapsförgiftning, vilket tydligen är vanligare i gravida med högt BMI.
Jag ändrade min kost så fort jag fick reda på att jag är gravid,Bytte ut snabbmat/skräpmat mot hemlagad näringsrik mat med mycket grönt, unnar mig endast sött på lördagar, minst 1 promenad på 30 min varje dag har hjälpt mig hålla vikten ganska bra under graviditeten.
Höll min startvikt på 114kg fram till ca v.30, sen så började min viktökning pga tyngden från magen och foglossningen så blev det svårare för mig att röra på mig. nu blir det väl 1-3 promenader/vecka, försöker istället hålla mig aktiv i hemmet med städning och lättare ben och bäcken övningar, (Bäcken inför förlossningen och benen för att motverka vätskesamling)
Så det är ju helt klart möjligt att få barn trots att man är överviktig, inget man ska rekommendera, men övervikt behöver inte betyda att man inte kan få en bra graviditet, jag har för det mesta njutit av min graviditet, bara foglossningen som bråkat med mig, men foglossning är ju något alla kan få, även om du väger 50kg eller väger över 100.
Kommer garanterat fortsätta med denna kosthållningen efter förlossningen också då mitt mål att att åtminstone nå 80kg innan nyår, nästa år är mitt mål 65kg-70kg! :)