• Anonym (Flytta)

Vad ska jag göra??? Han sparkar ut oss!

Vi bestämde oss för att skiljas, jag har ingen fast ekonomi så jag får söka bostad och fick erbjudande bo hos en vän tills det reder sig.

Vi kommer överens om våra egna barn men mitt barn väntar jag på stämning från pappan.

Min advokat har gett mig rådet bo kvar i kommunen, för då har jag barnets kompisar, skola, syskon och trygga miljö hos mig, mindre risk för att dela upp boende och vårdnad hos tingsrätten.

Problemet är att min vän bor i en annan kommun och nu har min exmake fått nog av mig och vill ha mig ut pronto. Barnet skulle kunna pendla till sin skola men då har jag inte samma argument kvar.

Flyttar jag till min kompis, riskerar jag förlora mitt barn.

Vad kan jag göra?!

• Svar på tråden Vad ska jag göra??? Han sparkar ut oss!
  • möjligt

Nummer ett, flytta inte ut än. Han har ingen rätt att slänga ut dig och beroende på era förhållanden så kan det vara så att du har rätt till och borde ta över bostaden.

Hur bor ni nu? Hyresrätt, bostadsrätt eller villa?

Jag antar att ni är gifta? Har ni äktenskapsförord?

• viseversa

Han kan inte kasta ut dig. Dessutom kan det bli så att du ska ta över boendet och han hitta annat i och med att du kommer ha barnet. Och har då större behov av boendet än han har. 

• Anonym (Flytta)

Skilsmässopapper går ut senare i år.

Vi bor i hyresrätt och jag kan inte bo kvar för jag kan inte ta hyran.

Ohållbart bo tillsammans nu.

• Bagar Bengtsson

Hur långt har det gått sen ni bestämde er? Jag tycker iaf att man upp mot ett år kan bo ihop om det inte är otrohet inblandat, då är det kortare tid.

Försök skaffa ett heltidsjobb så du slipper bli livegen. Det är bra om ni kan låta barnen gå kvar i samma skola om det finns möjlighet. Nu är det bara ett par veckor kvar så då kan du ju flytta- då har du 10 veckor på dig att hitta jobb och bostad.

• Anonym (Flytta)

Jag har sökt jobb i flera år men inget nappar, bara timmar, jag får ingen bostad utan fastare iniomst, har sökt studier men jag får veta om jag kommer in senare i sommar. Skolan är det enda baenet kommer ha kvar. Jag är livrädd han ska få fördel, har inte haft umgänge på flera år.

• möjligt
    Anonym (Flytta) skrev 2019-05-31 15:24:53 följande:

Skilsmässopapper går ut senare i år.

Vi bor i hyresrätt och jag kan inte bo kvar för jag kan inte ta hyran.

Ohållbart bo tillsammans nu.

Ohållbart eller ej så borde du stanna tills du har en plan.

Har du möjlighet att börja studera till hösten?

Gör upp en budget isf med studiemedel, barnbidrag, ev underhåll och bostadsbidrag.

Hur stor är lägenheten? Kan du dela med någon eller hyra ut ett eller två rum?
  • möjligt

Kanske kan du studera ett år på komvux på någon praktisk utbildning som lättare ger jobb?

Iom att han har fast inkomst så har han troligtvis bättre möjlighet än dig att skaffa nytt boende, antingen hyra eller köpa.

Svar på tråden Vad ska jag göra??? Han sparkar ut oss!