• Mamma S

    Klimakteriet men blödning

    Misstänkte redan för ett par år sedan att jag trots relativt ung ålder ( då 41 år) hamnat i klimakteriet. Mensen var borta sedan några månader, och den har sen dess inte visat sig. Gjorde klimakterietest ( hemmatest) som bekräftade det. Igår kväll fick jag från ingenstans en blödning, inga mängder som vid menstruation utan mer en utspädd blödning som endast märks genom när jag torkar mig efter toabesök. Som en blodblandad flytning typ. Blir orolig när jag läser om cancer osv. Är det fler som upplevt detta och hur gick det sen?

  • Svar på tråden Klimakteriet men blödning
  • BeautifulLiz
    Mamma S skrev 2019-05-31 10:26:31 följande:

    Misstänkte redan för ett par år sedan att jag trots relativt ung ålder ( då 41 år) hamnat i klimakteriet. Mensen var borta sedan några månader, och den har sen dess inte visat sig. Gjorde klimakterietest ( hemmatest) som bekräftade det. Igår kväll fick jag från ingenstans en blödning, inga mängder som vid menstruation utan mer en utspädd blödning som endast märks genom när jag torkar mig efter toabesök. Som en blodblandad flytning typ. Blir orolig när jag läser om cancer osv. Är det fler som upplevt detta och hur gick det sen?


    Det där kan spöka länge.
    Så hade jag det i flera år, och emellanåt störtblödde jag ett par dagar för att sedan vara helt fri i månader.

    Jag sökte hjälp och fick "Provera" utskrivet som fick ordning på det.
    Fast när jag slutade med dem så var det igång igen... det tog säkert 5-6 år från start tills det var över.

    Först nu vågar jag lita på att det är riskfritt och nu är jag 55 år. Och det drog igång när jag var 46.
  • Mamma S

    Tack så mycket för ditt svar! Hm, klurigt med klimakteriet. Vi har drygt 4 veckors väntetid till min gynekolog så det var skönt att läsa att detta inte är ovanligt. På vårdcentralen vill de inte ens tro mig när jag talar om att jag är i klimakteriet. Som om man vann på att ljuga om en sån sak..:)

  • BeautifulLiz

    Nej, det var inte roligt.
    Och som om det inte räckte med allt blödande så var jag konstant svettig eller genomfrusen. Från en minut till en annan.

    Nej fy, hoppas du får hjälp.

    Det finns hormonpreparat som sägs vara underlättande men jag avstod det, känns inte bra att mixtra med hormoner.
    Dock kan jag säga att apotekets vitaminer för kvinnor 50+ underlättade eländet en hel del.

  • Mamma S

    Fått tid till gyn. Tydligen måste detta kollas upp inom några veckor, så nästa onsdag kanske jag får veta vad det är. Om nåt...

    Har man inte haft mens på minst 1 år och sedan börjar blöda igen har de tydliga direktiv.

  • Mamma S

    Usch förlåt, jag sitter och kör monolog i min egna tråd här men i väntan på gym krisar typ hela min identitet, känns det som. Vill nog bara skriva av mig.. I över 2 år har jag varit utan blödningar. Klimakterietest för 2 år sedan indikerade klimakteriet. Att sen från ingenstans störtblöda 2 år senare...tog nytt test som var oerhört tvetydigt. Tusen frågor... är jag i klimakteriet eller inte? Om inte, varför blöder jag nu? Om jag inte är i klimakteriet, var har mensen vart i över 2 år. Känns som om nåt är fel oavsett eller hur man ska säga. Suck..

Svar på tråden Klimakteriet men blödning