• Fri 31 May 2019 19:18
    1521 visningar
    9 svar
    9
    1521

    Blir inte gravid igen! (har ett barn på snart 3 år)

    Hej!

    Vet inte riktigt vad jag vill få ut av att skriva, mer än kanske få ur mig lite frustration och höra hur andra som varit/är i samma situation känner och tänker.

    Jag och min man har ett underbart barn på snart 3 år! Och vi vill så gärna ha ett syskon, men det verkar inte gå!!

    Vi har försökt i 1 år och 3 månader nu men det händer ingenting!!

    Och det blir extra jobbigt när exakt alla vi umgås med, som vi lärde känna när vårt barn var bebis som har barn i samma ålder, har fått barn nr 2 nu! :(

    Vi har varit på IVF-klinik och blivit undersökta båda två men de hittar inga fel.

    Varför tar det sig inte?!

    Hur tänker ni andra i samma situation?

    Någon som varit där förut? Hur kom kom ni vidare?

    Jag orkar snart inte mer och ser bara IVF som utväg.

    Men det är ju inte precis billigt. Och samtidigt känns det på nåt konstigt sätt som att jag ?gör fel? om vi skulle göra IVF för att vi redan har ett barn... jättekonstigt känsla, typ som att jag skulle skämmas.. eftersom vi ju ?kan? bli gravida, vi har ju lyckats en gång.

    Men tydligen inte igen!

  • Svar på tråden Blir inte gravid igen! (har ett barn på snart 3 år)
  • Fri 31 May 2019 19:56
    #1

    Min första tanke är, hur gammal är du? För kvinnans ålder har stor påverkan på chansen att bli naturligt gravid. Vid exempelvis 40 år är chansen cirka 1 av 12 vid varje enskild ägglossning. Det betyder dock inte att det kan ta upp till tolv försök, utan det är mer som att kasta tärning och fortsätta tills rätt sida kommer upp

  • Fri 31 May 2019 20:32
    #2

    Det skulle jag såklart skrivit!

    Är 33.. så inte lastgammal?!

  • Fri 31 May 2019 20:49
    #3
    LouiseJoh skrev 2019-05-31 20:32:14 följande:

    Det skulle jag såklart skrivit!

    Är 33.. så inte lastgammal?!


    Jag rekommenderar att du gör hysto, för det kan finnas död vävnad i livmodern efter en tidigare graviditet som gör att nästa embryo inte kan fästa. Du behöver få läkarremiss genom tex en privat gynekolog för att få göra hysto.

    Om man inte hittar nån som vill skriva remiss så kan man göra hysto privat utomlands. Det har jag gjort genom kliniken Serum i Aten. Det kostar 1650 euro.
  • Fri 31 May 2019 21:43
    #4
    LouiseJoh skrev 2019-05-31 20:32:14 följande:

    Det skulle jag såklart skrivit!

    Är 33.. så inte lastgammal?!


    Ok, nä då lät du ha många fertila år framför dig
  • Tue 4 Jun 2019 17:07
    #5

    Hej!

    Vet inte om jag har något att bidra med förutom att säga att ni inte är ensamma! Är i liknande sits. Har ett barn på 3 som blev till lätt som vi önskar ett syskon till. Har försökt i snart ett år.

    För mig är känslorna rätt splittrade. Är så tacksam för det barn vi har och att det inte va så här kämpigt med första barnet, då hade jag nog tyckt att det va ännu jobbigare. Samtidigt önskar vi ett syskon och jag kan känna mig stressad över att det blir stor åldersskillnad. Och som du säger det känns som att ?alla? vi lärt känna med barn i liknande ålder har fått ett syskon.

    Men jag är kluven. Jag va inte alls mogen för ett barn tätt och försöker njuta av den tid som jag har tillsammans med ?bara? ett barn. Försöker se det som lyx att ha tid, ork och så mycket fokus på vår dotter. Kanske låter konstigt?

    Vi har inte varit på utredning men börjar fundera på det. När sökte ni IVF- kliniken? Var det en lång väntan på att få tid?

  • Sun 23 Jun 2019 21:52
    #6
    UndrandeSökare skrev 2019-05-31 20:49:21 följande:

    Jag rekommenderar att du gör hysto, för det kan finnas död vävnad i livmodern efter en tidigare graviditet som gör att nästa embryo inte kan fästa. Du behöver få läkarremiss genom tex en privat gynekolog för att få göra hysto.

    Om man inte hittar nån som vill skriva remiss så kan man göra hysto privat utomlands. Det har jag gjort genom kliniken Serum i Aten. Det kostar 1650 euro.


    Vad innebär hyste? Vad är det för typ av ingrepp?
  • Sun 23 Jun 2019 22:53
    #7
    LouiseJoh skrev 2019-06-23 21:52:46 följande:

    Vad innebär hyste? Vad är det för typ av ingrepp?


    Hysto (Hystoskopi)

    Då blir man sövd och de går in med en mycket liten kamera och filmar hur det ser ut därinne samt tar bort allt som de hittar som inte ska vara där och som kan förhindra graviditet tex polyper.

    Googla på ivfSerum Aten hysto så hittar du mer info. Det var deras hysto jag gjorde. Det kostar 1650 euro och ingen remiss behövs och det är inga väntetider. Men kliniken har stängt hela augusti månad varje år för semester. Man åker dit dag 1 för undersökningar (blodprov, EKG etc ) sen kommer man tid sjukhuset tidigt nästa morgon för hyston, efter hyston tar man sig till Serums klinik för genomgång av vad som hittades och åtgärdades. Sen kan man flyga hem samma dag efter man varit på kliniken.

    Det går även att göra hysto i Sverige men då måste man ha en läkarremiss för att få göra det. Samt att de brukar oftast bara gå in och titta i Sverige, och sen måste man göra en ny hysto för att åtgärda.
  • Wed 26 Jun 2019 01:09
    #8

    Hej! Är i samma sits vi med. Jag är 26 år och sambon 31. Våran son blir 3år om 2 veckor och vi har försökt bli gravida i 14 månader. Der händer INGENTING. Sonen blev till på första försöker och man känner sig riktigt vilsen och hopplös i en sån här situation. Är glad att det är sommar nu, så man kan fokusera på massa annat istället.

    Vi har påbörjat en utredning, men inga fel har hittats hos varken mig eller sambon. Har inget hänt efter sommaren så kör vi äggledarspolning i alla fall... men jag känner ju som du, att insemination/ivf börjar kännas som det enda sättet snart.... men jag är beredd att göra allt, har alltid önskat mig flera barn....

  • Wed 26 Jun 2019 04:51
    #9
    kinaamirb skrev 2019-06-26 01:09:06 följande:

    Hej! Är i samma sits vi med. Jag är 26 år och sambon 31. Våran son blir 3år om 2 veckor och vi har försökt bli gravida i 14 månader. Der händer INGENTING. Sonen blev till på första försöker och man känner sig riktigt vilsen och hopplös i en sån här situation. Är glad att det är sommar nu, så man kan fokusera på massa annat istället.

    Vi har påbörjat en utredning, men inga fel har hittats hos varken mig eller sambon. Har inget hänt efter sommaren så kör vi äggledarspolning i alla fall... men jag känner ju som du, att insemination/ivf börjar kännas som det enda sättet snart.... men jag är beredd att göra allt, har alltid önskat mig flera barn....


    Det kan finnas död vävnad i livmodern efter tidigare förlossning. Den måste tas bort för att ett nytt embryo ska kunna fästa. Äggledarspolning kommer inte hjälpa om det är död vävnad därinne, bara hysto funkar då.

    Sök upp nån privat gyn och fixa en remiss till hysto i Scerige. Annars åk till Aten och gör det privat. Där finns inga väntetider och ingen remiss krävs. Det kostar 1650 euro hos ivfSerum i Aten. Googla ivfserum hysto för mer info.

    Lycka till !
Svar på tråden Blir inte gravid igen! (har ett barn på snart 3 år)