• AnonymisJ

    HJÄLP MIG GÅ NER 30 KILO!

    OKEJ, NU BEHÖVER JAG ALL HJÄLP JAG KAN FÅ!

    Jag är en tjej på 18 år. Sedan jag satte in min p-stav så har jag gått upp VÄLDIGT mycket i vikt. Just nu väger jag 95 kg, och jag är 180 cm lång. Jag vill gå ner cirka 30 kg, så snabbt som möjligt. 

    Min kost och träning:

    Frukost: Kvarg med mussli, två glas vatten. 
    Lunch: En Nutrilett-påse. 
    Mellanmål: ProPud Protein Milkshake. 
    Middag: Lax, 1 dl ris, grönsaker, vatten. 
    Träning: Cirka 2 timmars promenad, ibland löpning. 

    Jag vill ha resultat snabbt, eftersom jag ska utomlands i höst. Hur mycket kan jag gå ner i vikt om jag följer detta? Vad kan jag ändra på för att nå mitt mål snabbare? Snälla, hjälp mig! Mår verkligen inte bra av min vikt.. 
    Jag har svårigheter med mat, då jag är extremt kräsen. 
  • Svar på tråden HJÄLP MIG GÅ NER 30 KILO!
  • Anonym (LCHF)

    LCHF :) gå in på kostdoktorns hemsida och följ deras 2 veckors utmaning och fortsätt sen med strikt kost så har du absolut förutsättningen för att kunna gå ner närmare 30kg till hösten.

  • Anonym (Drastisk)

    Om du amputerar ett ben kommer du GARANTERAT kunna gå ner 30 kg innan sommaren.

  • Godisbuske

    Kör periodisk fasta , testa 16/8

    Ladda ner en app och håll koll på kaloriintaget, allt som når din mun.

    Ät 1800-2000 varje dag och promenera/löpning/styrka.

    Lycka till !

  • Ekolan

    Jag skulle inte rekommendera någon att räkna kalorier. Det är ett utav de mest missvisande värden när det kommer till bra/dåliga matval om du vill gå ner i vikt.

    Exempel.

    En 33cl burk coca cola innehåller ungefär lika mycket kalorier som ett par kokta ägg.

    Nu är det ganska självklart för många att colan är det sämre valet men det finns många andra livsmedel där det nyttigare alternativet innehåller mer kalorier än onyttig mat, och därför väljs nyttig bra mat bort för att det innehller mer kalorier.

    De lättaste metoderna för oss är oftast de mest effektiva. För det är viktigare att man orkar hålla igång med sin nya livsstil snarare än att man kör stenhårt och tappar orken eller slarvar. Att vi kör hårt i gymmet i några veckor och inte ser några större resultat gör att vi släpper rutinen eller ger tusan i det till slut. Förvänta dig inte att se resultat på en gång efter träningen.

    Tänk dig samma blinda hängivenhet som med tandborstning. Att borsta tänderna 1 eller 50 dagar kommer inte påverka dina tänder värst mycket åt det ena eller det andra hållet. Men eftersom vi gör det nästan varje dag utan att egentligen se någon förändring så får vi också starka friska tänder.

    Har du möjlighet att begränsa ditt matintag till hälften utav portionerna utav vad du redan äter idag gör det väldigt mycket i sig. Känner du att det är jobbigt med att laga specialmat så kommer det också påverka din viktnedgång. För stress är ju också en sådan där bov till viktökning. Så det är inte alltid positivt att hetsa sig till ett resultat.

    Sedan är träning och motion en viktig del om du vill gå ner i vikt. Klarar du inte komma iväg 3 timmar i veckan så sprid ut det till 15-20 minuter varje dag. Lägg dig tidigare på kvällen så att du ställer om din inre klocka, för att gå upp tidigare om du för övrigt har svårt att komma upp på morgonen.

    Lägg träning som en morgonrutin innan frukost.

    Situps ca 20,

    Rygglyft ca 20,

    Armhävningar ca 10,

    Benböj ca 20.

    Eller varianter utav olika moment.

    Lycka till.

  • hammarhajen

    Ett riktigt pretto-vuxensvar, men snälla försök att inte följa någon diet. Självklart vill du trivas med din kropp under resan, men även efter den och om ett år och om fem och tio år. 

    Försök hitta en livsstil som håller, även om du lägger in en extra stöt nu med extra motion och extra strikt kost. 

    Ät massor med grönsaker, frukt och bär nu på sommaren, köp jordgubbar vid tillfällen du brukat köpa glass. Fullkornsbröd, knäckebröd, fisk, ägg och kyckling. Ät bara lite av smör, grädde och andra feta mejeriprodukter. Fyll alltid halva tallriken med grönsaker. 

    Men njut! Välj bär du gillar och frukt du gillar. Googla olika recept på rätter med mycket grönsaker, prova olika kryddor som chili, vitlök, koriander, basilika etc. och ugnsbaka grönsaker. Försök tänka att du äter sådant som är gott snarare än att du undviker onyttigt. 

    Ha alltid med ett äpple eller två när du går ut, så har du något att ta till om du blir hungrig. Eller ha med skalade morötter i en påse. 

    Rör på dig! Ut och promenera minst en timme om dagen och lägg gärna till annan träning utöver det. 

  • Fotella

    Hej

    Jag håller på och bantar nu och har gått ner 10 kg på 3 veckor. Om du vill så kan jag hjälpa dig.

  • Anonym (Överdrivet mycket)

    30 kg låter överdrivet mycket att gå ner om du är 180! Det är inte hälsosamt. Fokusera inte så mycket på vikten utan börja träna och ät ordentligt och känns efter. Börjar du träna och får muskler så kommer du ju fortfarande väga mycket ändå.

  • Styggis

    Hej!

    Jag har lyckats skaffa dietpiller Reductil och hittills känns det bra med dämpad aptit och ökad energi.

  • Anonym (Hälsa inte hets)

    Ok, inga dietpiller och du behöver inte räkna kalorier slaviskt...

    Hälften eller mer med grönsaker, lite av protein och fett, minska sockret, kolhydrater...drick vatten

    Ät regelbundet

    Små ändringar över tid. Ingen hets utan en balans. Låt det gå sakta.

  • Anonym (Hälsa inte hets)

    Ok, inga dietpiller och du behöver inte räkna kalorier slaviskt...

    Hälften eller mer med grönsaker, lite av protein och fett, minska sockret, kolhydrater...drick vatten

    Ät regelbundet

    Små ändringar över tid. Ingen hets utan en balans. Låt det gå sakta.

  • Finabella

    Jag har testat både mysimba och saxenda , mysimba gjorde ingen skillnad för mig och saxenda blev för dyrt så nu kör jag på Tiszepatide ( mounjaro) tror ja det heter . Den är så sjukt bra och man behöver bara sticka sig en gång i veckan i magen 😊👍 har gått ner 30kg+ på 4 månader! 
    Sjukt bra är den! Och jag kommer avstå från en GBP operation som egentligen var tänkt. 
    Testa dig fram lite innan operation! 

  • Meddelande borttaget
Svar på tråden HJÄLP MIG GÅ NER 30 KILO!